Laura Bildo
Kurssi: VAKAN-ideapankki
1 oppitunti
Luokka-aste
Varhaiskasvatus
Varhaiskasvatus
Oppiaineet
KAIKKI
KAIKKI
Hakusanat
muistipeli paikkamääreet metsä ja luonto varhaiskasvatus
muistipeli paikkamääreet metsä ja luonto varhaiskasvatus
- Digitaidot: Tekoäly, bottien käyttöohjeet
- Digivinkit: Digiturvataidot
- Digivinkit: Digivinkkejä pienille
- Digivinkit: Minä median käyttäjänä
- Eläinlorukortit
- Juhlapyhät; Halloween-jumppa
- Juhlapyhät: 100 -päivä: eskareille
- Juhlapyhät: 100 -päivä: eskareille
- Juhlapyhät: Halloween kummitukset
- Juhlapyhät: Halloween kynätehtävät
- Juhlapyhät: halloween pöytätehtävä
- Juhlapyhät: Halloween tehtäviä
- Juhlapyhät: Halloween tehtävärata
- Juhlapyhät: halloween-tehtävärata
- Juhlapyhät: Halloween, kirjaimet
- Juhlapyhät: Halloween: juhlat
- Juhlapyhät: Halloween: Toimintatuokio
- Juhlapyhät: Isänpäivän aamujumppa
- Juhlapyhät: Itsenäisyyspäivä
- Juhlapyhät: joulu
- Juhlapyhät: Joulu: Joulukalenteri
- Juhlapyhät: Joulu: jouluseikkailu
- Juhlapyhät: Joulu: tuoksupurkit
- Juhlapyhät: Jouluinen suujumppa
- Juhlapyhät: Joululauluhetki kuvatuella
- Juhlapyhät: Kalevalanpäivä
- Juhlapyhät: Maamme-laulun kuvatuki
- Juhlapyhät: Pääsiäisjahti
- Juhlapyhät: Runebergin päivä
- Juhlapyhät: Vapun rastirata pihalle
- Kaveritaidot: 1-3v., leikkiin pääseminen
- Kaveritaidot: Kiva teko vai ei?
- Kaveritaidot: Lautapeli lempiasioista
- Kaveritaidot: leikissä päättäminen
- kaveritaidot: muistipeli, 3-6 v
- Kestävä kehitys
- Kestävä kehitys: Nökön puuhakirja
- Kestävä kehitys:Kierrätys
- Kielellinen tukeminen: kuvailu / syy-seuraus
- Kielellinen tuki: Tuettu leikki
- Kielen tukeminen: 3-5v. suujumppa
- Kielen tukeminen: Alkuäänteet
- Kielen tukeminen: Pienten suujumppa
- Kielen tukeminen: Sanavarasto
- Kielen tukeminen: tavuttaminen
- Kielen tukeminen: vastakohdat
- Kielen tukeminen: vasun sisältöalueet
- Kirjain kalastus (L,U,S,N)
- Kynätehtävät: 3-6v
- L-kirjain harjoitus (lumiukkko)
- Lajittelu: muodot
- Lajittelu: värit
- Lastenkirjoja
- Liikenne ja turvallisuus: polkypyörätaidot
- Liikunta: liikennejumppa, 3-6v
- Liikunta: pallojumppa ja sijaintikäsitteet
- Matemaattiset taidot: kauppaleikki
- Matemaattiset: Lajittelu ja hahmottaminen
- Mediataidot: aikakausilehtien hyödyntäminen
- Mediataidot: puuhakortit
- Metsä ja luonto: Eläimet piilosilla
- Metsä ja luonto: suojaväri
- Metsään, luontoon
- Monikulttuurisuus: leikki-ideoita
- Musiikki
- Musiikki: kanapolkka, kuvatuki
- Musiikki: Kulkuneuvot
- musiikki: taa,ti-ti, 3-6v
- Puuhapassi
- Roolileikit: sadut 1-3v.
- Roolileikki: Ammatit, tuettu leikki
- Roolileikki: Ohjattu ponileikki
- Roolileikki: sadut 3-5v.
- Ruokakasvatus: Ruokatutka
- Teemapäivä: 112-päivä 1.
- Teemapäivä: 112-päivä 2.
- Teemapäivät: Nalleviikko (kesken)
- Teemapäivät: Väripäivä 21.3.
- Tiedekokeet: vesi, 3-6v
- Tunnetaidot: ilmeiden tunnistusta
- Tunnetaidot: Ilo ja suru
- Tunnetaidot: Pienten mindfulness-kortit
- Tunnetaidot: Rauhoittuminen 1
- Tunnetaidot: Rauhoittuminen 2
- Tunnetaidot: tunnepeli
- Tunnetaidot: Tunteen tunnistaminen 1
- Tunnetaidot: Tunteiden tunnistaminen 2
- Tunnetaidot: Vahvuudet ja toisen tunteet
- Tutkiminen ja ympäristö: Lumitutkimus
- Vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö
- Vasu: Lapsen haastattelu
- Vuodenajat: kevät
- Vuodenajat: Syksy, laulupiirtäminen 1
- Vuodenajat: Syksy, laulupiirtäminen 2
Eläimet piilosilla 2-4 -vuotiaille
- Kuka on paikalla?
- Eläimet piilosilla (paikkamääreet)
- Varjoeläin-muistipeli
- Mikä oli parasta?
1.Kuka on paikalla?
- Leikkitaulusta merkit esille. Kuka on paikalla? Lapsi voi viedä merkkinsä omalla vuorollaan seinälle/aikuiselle.
- Kuvat kerhon sisällöstä. Käännetään kuva sitä mukaan, kun tehtävä on tehty.
- Eläimet piilosilla
- Tehtävässä harjoitellaan paikkamääreitä ja nimetään eläimiä
- Osa kuvista ovat hassuja ja lasten kanssa voi draamallisuuden kautta tehdä tehtävää myös.
- Lapset saavat vuorotellen kertoa, missä eläin on piilossa. Pyritään löytämään alla, päällä, vieressä, välissä, edessä ja takana sanat kuvailuissa. Aikuinen voi auttaa vastakohdan kautta esim. “Jänis ei ole hatun päällä, vaan…”
- Varjoeläin-muistipeli
- Käydään läpi muistipelin säännöt.
- Muistipeliä voi pelata tavallisena muistipelinä tai lottona.
- Pienten kanssa muistipeliä voi pelata siten, että parista toinen puoli on väärinpäin ja toinen on oikeinpäin. Käännetään väärinpäin olevista korteista yksi ja etsitään sen pari oikeinpäin olevista korteista.
- Parin muodostaa eläin ja sen varjo.
- Mikä oli parasta?
- Toimintakuvat järjestykseen ja takaisin oikeinpäin.
- Vuorotellen oman merkin kanssa kerrotaan mikä puuha oli omasta mielestä paras.
- Aikuisen ohjaamana siirrytään leikkeihin
Tänne kerätään VAKA:n OPPI-AI hankkeen kehittämiä suunnitelmia.