Laura Bildo
Kurssi: VAKAN-ideapankki
1 oppitunti
Luokka-aste
Varhaiskasvatus
Varhaiskasvatus
Oppiaineet
KAIKKI
KAIKKI
Hakusanat
syy-seuraus varhaiskasvatus kuvailu kielellinen kehitys
syy-seuraus varhaiskasvatus kuvailu kielellinen kehitys
- Digitaidot: Tekoäly, bottien käyttöohjeet
- Digivinkit: Digiturvataidot
- Digivinkit: Digivinkkejä pienille
- Digivinkit: Minä median käyttäjänä
- Eläinlorukortit
- Juhlapyhät; Halloween-jumppa
- Juhlapyhät: 100 -päivä: eskareille
- Juhlapyhät: 100 -päivä: eskareille
- Juhlapyhät: Halloween kummitukset
- Juhlapyhät: Halloween kynätehtävät
- Juhlapyhät: halloween pöytätehtävä
- Juhlapyhät: Halloween tehtäviä
- Juhlapyhät: Halloween tehtävärata
- Juhlapyhät: halloween-tehtävärata
- Juhlapyhät: Halloween, kirjaimet
- Juhlapyhät: Halloween: juhlat
- Juhlapyhät: Halloween: Toimintatuokio
- Juhlapyhät: Isänpäivän aamujumppa
- Juhlapyhät: Itsenäisyyspäivä
- Juhlapyhät: joulu
- Juhlapyhät: Joulu: Joulukalenteri
- Juhlapyhät: Joulu: jouluseikkailu
- Juhlapyhät: Joulu: tuoksupurkit
- Juhlapyhät: Jouluinen suujumppa
- Juhlapyhät: Joululauluhetki kuvatuella
- Juhlapyhät: Kalevalanpäivä
- Juhlapyhät: Maamme-laulun kuvatuki
- Juhlapyhät: Pääsiäisjahti
- Juhlapyhät: Runebergin päivä
- Juhlapyhät: Vapun rastirata pihalle
- Kaveritaidot: 1-3v., leikkiin pääseminen
- Kaveritaidot: Kiva teko vai ei?
- Kaveritaidot: Lautapeli lempiasioista
- Kaveritaidot: leikissä päättäminen
- kaveritaidot: muistipeli, 3-6 v
- Kestävä kehitys
- Kestävä kehitys: Nökön puuhakirja
- Kestävä kehitys:Kierrätys
- Kielellinen tukeminen: kuvailu / syy-seuraus
- Kielellinen tuki: Tuettu leikki
- Kielen tukeminen: 3-5v. suujumppa
- Kielen tukeminen: Alkuäänteet
- Kielen tukeminen: Pienten suujumppa
- Kielen tukeminen: Sanavarasto
- Kielen tukeminen: tavuttaminen
- Kielen tukeminen: vastakohdat
- Kielen tukeminen: vasun sisältöalueet
- Kirjain kalastus (L,U,S,N)
- Kynätehtävät: 3-6v
- L-kirjain harjoitus (lumiukkko)
- Lajittelu: muodot
- Lajittelu: värit
- Lastenkirjoja
- Liikenne ja turvallisuus: polkypyörätaidot
- Liikunta: liikennejumppa, 3-6v
- Liikunta: pallojumppa ja sijaintikäsitteet
- Matemaattiset taidot: kauppaleikki
- Matemaattiset: Lajittelu ja hahmottaminen
- Mediataidot: aikakausilehtien hyödyntäminen
- Mediataidot: puuhakortit
- Metsä ja luonto: Eläimet piilosilla
- Metsä ja luonto: suojaväri
- Metsään, luontoon
- Monikulttuurisuus: leikki-ideoita
- Musiikki
- Musiikki: kanapolkka, kuvatuki
- Musiikki: Kulkuneuvot
- musiikki: taa,ti-ti, 3-6v
- Puuhapassi
- Roolileikit: sadut 1-3v.
- Roolileikki: Ammatit, tuettu leikki
- Roolileikki: Ohjattu ponileikki
- Roolileikki: sadut 3-5v.
- Ruokakasvatus: Ruokatutka
- Teemapäivä: 112-päivä 1.
- Teemapäivä: 112-päivä 2.
- Teemapäivät: Nalleviikko (kesken)
- Teemapäivät: Väripäivä 21.3.
- Tiedekokeet: vesi, 3-6v
- Tunnetaidot: ilmeiden tunnistusta
- Tunnetaidot: Ilo ja suru
- Tunnetaidot: Pienten mindfulness-kortit
- Tunnetaidot: Rauhoittuminen 1
- Tunnetaidot: Rauhoittuminen 2
- Tunnetaidot: tunnepeli
- Tunnetaidot: Tunteen tunnistaminen 1
- Tunnetaidot: Tunteiden tunnistaminen 2
- Tunnetaidot: Vahvuudet ja toisen tunteet
- Tutkiminen ja ympäristö: Lumitutkimus
- Vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö
- Vasu: Lapsen haastattelu
- Vuodenajat: kevät
- Vuodenajat: Syksy, laulupiirtäminen 1
- Vuodenajat: Syksy, laulupiirtäminen 2
Kielen kehityksen tukeminen - Kuvailua ja syyseuraussuhteita
1. Kuka on paikalla?
2. Kuvailukortit
3. Syy-seuraus
4. Mikä oli parasta?
1. Kuka on paikalla ja mitä kerhossa tehdään?
- Leikkitaulusta merkit esille. Kuka on paikalla? Lapsi voi viedä merkkinsä omalla vuorollaan seinälle/aikuiselle.
- Kuvat kerhon sisällöstä. Käännetään kuva sitä mukaan, kun tehtävä on tehty.
2. Kuvailukortit
- Tehdään iso pino kuvailukorteista ja asetetaan pöydän keskelle.
- Jokainen saa ottaa pinosta päälimmäisen kortin vuorollaan.
- Aikuinen voi näyttää mallia:
- Nimetään kortin kuvat
- Luetaan kortista kuvaileva väite
- Mikä kortin kuvista on kyseessä?
3. Syy-seuraus
- Laitetaan kortit väärinpäin pöydälle.
- Jokainen saa vuorollaan kääntää yhden kortin ympäri.
- Aikuinen lukee lauseen/ kahden lauseen tarinan kortista ja sen perään kysymyksen.
- Tarinassa on aina syy ja seuraus. Kysymys on suoraan tarinaan liittyväinen.
- Kun lapsi vastaa oikein, saa hän etsiä korttiin sopivan pikkukuvan.
4. Mikä oli parasta?
- Toimintakuvat järjestykseen ja takaisin oikeinpäin.
- Vuorotellen oman merkin kanssa kerrotaan mikä puuha oli omasta mielestä paras.
- Aikuisen ohjaamana siirrytään leikkeihin
Tänne kerätään VAKA:n OPPI-AI hankkeen kehittämiä suunnitelmia.