×
Laura Bildo
1 oppitunti
Luokka-aste
Varhaiskasvatus
Oppiaineet
KAIKKI
Hakusanat
syy-seuraus varhaiskasvatus kuvailu kielellinen kehitys

Kielellinen tukeminen: kuvailu / syy-seuraus

Kielen kehityksen tukeminen - Kuvailua ja syyseuraussuhteita

 

1. Kuka on paikalla?

2. Kuvailukortit

3. Syy-seuraus

4. Mikä oli parasta?

 

1. Kuka on paikalla ja mitä kerhossa tehdään? 

  • Leikkitaulusta merkit esille. Kuka on paikalla? Lapsi voi viedä merkkinsä omalla vuorollaan seinälle/aikuiselle.
  • Kuvat kerhon sisällöstä. Käännetään kuva sitä mukaan, kun tehtävä on tehty.

 

2. Kuvailukortit

  • Tehdään iso pino kuvailukorteista ja asetetaan pöydän keskelle.
  • Jokainen saa ottaa pinosta päälimmäisen kortin vuorollaan.
  • Aikuinen voi näyttää mallia:
    • Nimetään kortin kuvat
    • Luetaan kortista kuvaileva väite
    • Mikä kortin kuvista on kyseessä?

 

Kuvailukortit

 

3. Syy-seuraus

  • Laitetaan kortit väärinpäin pöydälle.
  • Jokainen saa vuorollaan kääntää yhden kortin ympäri.
  • Aikuinen lukee lauseen/ kahden lauseen tarinan kortista ja sen perään kysymyksen.
  • Tarinassa on aina syy ja seuraus. Kysymys on suoraan tarinaan liittyväinen.
  • Kun lapsi vastaa oikein, saa hän etsiä korttiin sopivan pikkukuvan.

 

Syy-seuraus - kortit

 

4. Mikä oli parasta?

  • Toimintakuvat järjestykseen ja takaisin oikeinpäin.
  • Vuorotellen oman merkin kanssa kerrotaan mikä puuha oli omasta mielestä paras.
  • Aikuisen ohjaamana siirrytään leikkeihin

Tänne kerätään VAKA:n OPPI-AI hankkeen kehittämiä suunnitelmia.