×
Laura Bildo
1 oppitunti
Luokka-aste
Varhaiskasvatus
Oppiaineet
KAIKKI
Hakusanat
musiikki kulkuneuvot kuvatuki

Musiikki: Kulkuneuvot

Toiminnallinen musiikkihetki

 

  1. Kuka on paikalla?
  2. Tutustutaan kulkuneuvoihin
  3. Kulkuneuvolaulu
  4. Mikä oli parasta?

1.Kuka on paikalla?

  • Kuka on paikalla? Lapsen nimimerkillä tai kuvalla havainnollistetaan, kuka on paikalla
  • Lapsi voi viedä merkkinsä omalla vuorollaan seinälle/aikuiselle.
  • Pikapiirretään tai käytetään kuvia hetken sisällöistä. Käännetään kuva sitä mukaan, kun asia on tehty.
  • Voi myös käyttää lorua havainnollistamaan paikallaolijat: Tossu ja varvas ne pilkistää, onkohan kaikilla varpailla pää, yks kaks ja pium paum pou, kenen nämä varpaat on?

 

2.Tutustutaan kulkuneuvoihin

  • Otetaan esille leluja tai kuvia seuraavista asioista: polkupyörä, auto, lentokone, soutuvene, heijastin
  • Miten esillä olevilla kulkuneuvoilla kuljetaan? Mitä tärkeitä asioita niihin liittyy? (esimerkiksi kypärä, turvavyö, pelastusliivi...)
  • Milloin heijastinta tarvitaan?

 

3.Kulkuneuvolaulu

  • Lauletaan ja leikitään yhdessä kielinupun kulkuneuvolaulu
  • Käydään ensin laulun sisältö läpi lasten kanssa kuvilla.
  • Kuvat voi olla esillä laulaessa. Ne voi myös esimerkiksi kääntää aina säkeistön vaihduttua väärinpäin.

 

Kuvatuki kulkuneuvolauluun

Kulkuneuvoja - Kielinuppu

 

4.Mikä oli parasta?

  • Jokainen saa vuorollaan kertoa, mikä oli toiminnassa parasta.
  • Oman merkin voi asettaa sen toimintakuvan päälle, josta piti eniten
  • Voi myös näyttää peukalolla peukku ylös, jos piti toiminnasta / peukku alas, jos ei pitänyt toiminnasta

 

Toimintahetken suunnitteluun on hyödynnetty tekoälyä

Tänne kerätään VAKA:n OPPI-AI hankkeen kehittämiä suunnitelmia.