×
Laura Bildo
1 oppitunti
Luokka-aste
Varhaiskasvatus
Oppiaineet
KAIKKI
Hakusanat
suujumppa varhaiskasvatus

Kielen tukeminen: 3-5v. suujumppa

Suujumppa: Teemana kulkuneuvot ja prinsessat

Kesto: noin 10 minuuttia
Tavoite: Harjoitetaan suun motoriikkaa ja ääntämisen taitoja.

Toiminta:

  • Taikapeili ja ilmeet

    • Jokaiselle lapselle peili.
    • Kuninkaallinen aamupesu alkaa! 
    • Pestään kasvoja (nyrpistetään silmät ja suu suppuun, ettei mene vettä silmiin)
    • Pestään hampaat (suut apposen auki ja irvistykset, jotta kaikki hampaat näkyy)
    • Kuninkaallinen suuvesi purskutellaan (ihan oikea vesi auttaa tähän)
    • "Näytä peilille taikahymy!" – "Kuka osaa tehdä kuninkaallisen irvistyksen?"

 

  • Taikasanat ja äänteet

    • "Sim-sala-bim" – huulten liikettä
    • "Abrakadabra" – rytmi ja artikulaatio
    • "Zim-zam-zum" – kielen liikettä
    • Jokainen voi keksiä oman hassun taikasanan, jonka kaikki yrittävät omalle peililleen kertoa.

 

Kuninkaallisten reissu voi alkaa!

Kesto: noin 20–30 minuuttia
Tavoite: Kehitetään motorisia taitoja, mielikuvitusta ja kielellistä ilmaisua.

Toiminta:

  • Seikkailurata

    • Tehdään piiri, jossa lähdetään kulkemaan myötäpäivään eri kulkuneuvoina. Kulkuneuvoista kannattaa tehdä kuvat Papunetin kuvatyökalua esimerkiksi käyttäen.
    • Auto: kontataan ja päristellään
    • Juna: jonossa, kädet olkapäillä
    • Lentokone: juostaan ja levitetään kädet siiviksi
    • Polkupyörä: istutaan ja pyöritetään ilmaa jaloilla

Papunet - kuvatyökalu

 

  • Pelastustehtävä

    • Kuninkaallisten tulee etsiä kadonnut kruunu ja raha-arkku.
    • Matkalla kohdataan esteitä: rikkinäinen silta, lukittu linna, metsä täynnä peikkoja ja menninkäisiä.
    • Aikuisen avulla lapset keksivät ratkaisuja eri esteiden ylittämiseen.
    • Kuljetaan hölkäten/kontaten/ryömien piirissä ja esteen kohdatessa hypätään kyykkyhyppy ja jäädään kyykkyyn pohtimaan. Pohtiessa voi ottaa erilaisia puhetyylejä lapsia puhutellessa: esimerkiksi voi puhua suu ihan apposen auki ja suu ihan supussa.
  • Lopetus: huivi- tai pallorentoutus

    • Lapset saavat käydä maate tai ottaa rennon istuma-asennon. 
    • Aikuinen sivelee huivilla lapsia tai rullaa palloa raajojen päällä.
    • Rentoutumisen lopuksi saa kertoa, mikä tekeminen oli omasta mielestä parasta.

Yhteys VASUun

Toiminta tukee:

  • Kielen kehitystä (äänteet, taikasanat, roolileikki)
  • Motorisia taitoja (liikkuminen, koordinaatio)
  • Leikin ja mielikuvituksen käyttöä (roolit, seikkailu)
  • Osallisuutta ja vuorovaikutusta (yhdessä tekeminen, valinnat)

 

Toiminnan suunnittelussa on hyödynnetty tekoälyä.

Tänne kerätään VAKA:n OPPI-AI hankkeen kehittämiä suunnitelmia.