Janne Korsimo
Kurssi: TVT-ops
2 oppituntia
Luokka-aste
1.-6. luokka
1.-6. luokka
Oppiaineet
IT
IT
Hakusanat
tekoäly generation ai
tekoäly generation ai
- 2lk - Minun tunnukseni - taso 1
- 2lk - Opin koodaamaan - alkeet
- 2lk - Opin iPadin käyttöä
- 2lk - Käytän Desku-työpöytää
- 2lk - Tiedonhaku ja tekijänoikeudet - taso1
- 2lk - Toimin mediaympäristöissä - taso 1
- 2-3lk - Toimin sähköisessä luokkahuoneessa
- 2lk-Tallennan Google Driveen tai Onedriveen
- 2lk - Opin 3D mallinnusta ja -tulostusta
- 2-6lk - NäppisTaituri
- 1-9lk - Office-paketin asennus kotikoneelle
- 2lk - Opin koodaamaan -Taso 1 - Scratch Jr
- 2lk - Opetusvideon tekeminen
- 2lk - Opin iPadin käyttöä - taso 2
- 2-3lk - Käytän Wilmaa
- 2-5lk - Tallennan omaa puhetta iPadilla
- 3lk - Osallistun etäoppituntiin - Teams
- 3lk - Jaan tiedostoja - Google Drive
- 3lk - Jaan tiedostoja - OneDrive
- 3lk - Käytän sähköpostia
- 3lk - Valmistan 3D-tulostimella avaimenperän
- 3-4lk - Opin koodaamaan - taso 2
- 3-4lk - Muokkaan kuvia iPadilla - PicsArt
- 3-4lk - Teen käsitekartan - Popplet
- 3-4lk - Toimin mediaympäristöissä - taso 2
- 3-4lk - Tiedonhaku ja tekijänoikeudet-taso 2
- 3-5lk - Käytän Wilmaa - Valinnaisainevalinnat
- 4lk - Opin tekstinkäsittelyä - taso 1
- 4lk - Valmistan 3D-tulostimella kynäkoristeen
- 4lk - Soitan Teams-puhelun iPadilla
- 4-5lk - Käytän Google Classroomia iPadilla
- 4-5lk - Teen animaation iPadilla - iMotion
- 4-5lk - Teen esityksen Google Slidesilla
- 4-5lk - Teen esityksen PowerPointílla
- 4-5lk - Teen muistiinpanoja TeamDriveen
- 4-5lk - Teen elokuvan iPadilla - iMovie
- 4-5lk - Teen vihreä tausta -videon iPadilla
- 4-5lk - Teen sarjakuvia StripDesignerilla
- 4-6lk - Opin koodaamaan - Turtle Roy
- 4-6lk - Opin koodaamaan - Micro:bit
- 4-7lk - Esityksen tekeminen - ohjeet
- 4-7lk - Teen esityksen - Prezi
- 4-5lk - Innostu Tellagamista
- 5lk - Taulukkolaskenta - taso 1
- 5lk - Tulostan 3D-tulostimella kirjanmerkin
- 5-6lk - Toimin mediaympäristöissä - taso 3
- 5-6lk - Opin tekstinkäsittelyä - taso 2
- 5-6lk - Tulostan tiedostoja
- 5-6lk - Käytän koneella pilvipalveluita
- 6lk - Kuvankäsittely - taso 1
- 6lk - Käytän Microsoft Teamsia
- 6lk - Taulukkolaskenta - taso 2
- 6lk - Valmistan 3D-tulostimella kynätelineen
- 6lk - Hallitsen versiohistorian
- 6lk - Osaan käyttää resurssienhallintaa
- 7lk - Oman kannettavan käyttö
- 6-7lk - Käytän Classroomia tietokoneella
- 6-7lk - Soitan Teams-puhelun tietokoneella
- 6-7lk - Tallennan puhetta tietokoneella
- 6-9lk - Teen elokuvan tietokoneella
- 7lk - Onenote muistiinpanovälineenä
- 7lk - Käytän Opentuntia oppilaana
- 7lk - Kuvankäsittely - taso 2
- 7lk - Kuvankäsittely - taso 3
- 7-8 lk - Valinnaisaineiden valinta
- 7lk - Opin tekstinkäsittelyä - taso 3
- 8lk - Opin tekstinkäsittelyä - taso 4
- 8lk - Taulukkolaskenta - taso 3
- 8Lk - Iot-esineet internettiin
- 8lk - Julkaiseminen - Sites
- 9lk - Taulukkolaskenta - taso 4
- 9lk - Excelharjoitus IOT datalla
- Nettisivusto-6lk o365 sivustoilla
- Lisämateriaali - Mediataidot - CC lisenssit
- Lisämateriaali - Mediataidot - tekijänoik.
- Lisämateriaali - Projekti pilvipalvelussa 1
- Lisämateriaali - Projekti pilvipalvelussa 2
- Jakaminen ja yhteiskäyttö (Google)
- Jakaminen ja yhteiskäyttö (O365)
- Teams käyttöön iPadilla
- Keskustelun tallennus
- Oma puhelin: Teams/Classroom palautus
- 5-6lk - Tiedonhaku ja tekijänoikeudet-taso 3
- 7lk - Kuvakaappaus tietokoneella
- 9lk - Maiden tulkintaa excelillä
- 4lk - Haen tietoa hakukoneella
- 3-6.lk Miellekartta/Mindmap Google Drawings
- OneDriven käyttö iPadilla
- Tallennan tiedostoni
- 5lk - Osaan editoida musiikkia Sumo Tunesilla
- Medilukutaidot: Hahmo, 2lk
- Medialukutaidot: Mainos, 3-4lk
- Medialukutaidot: Pulmat, 1-2lk
- Medialukutaidot: Uutinen vai mainos, 5-6lk
- Minä median käyttäjänä, 3-6lk
- Osaan netiketin, 3-6lk
- 9lk - Suora excelillä
- 7-9lk: Medialukutaidot: Mielipiteet mediassa
- 7-9lk: Medialukutaidot: Vaikuttajan matkassa
- 7-9lk: Medialukutaidot: Vastuullisuus
- 5lk-Sumo: Mandala ja sävyt
- 5lk-Sumo: Maisema tasoilla
- 5lk-Sumo: Omakuva lempiväreillä
- 6lk-Sumo: Abstrakti taide, vektorimuodot
- 6lk-Sumo: Diskojuliste
- 6lk-Sumo: Oma tapetti
- 7lk-Sumo: Elokuvajuliste
- 7lk-Sumo: Kuvan rajaus - viesti muuttuu
- 7lk: Geogebra1
- 8lk: Geogebra
- 9lk: Geogebra
- 7lk: Geogebra2
- 9lk: Excel-Ohmin laki
- 9lk-Excel-kaavat
- 7-9lk: Kantti -peli
- 8lk - Oma tekoälyluokittelija ja periaatteet
- 5lk - Somekone ja tekoälyn periaatteet
Ohjeistuksia oppilaille:
- Tekoäly oppimisen tukena, ei työn korvaajana:
- Tekoäly voi auttaa sinua esimerkiksi ideoimaan, hakemaan tietoa ja visualisoimaan ajatuksiasi, mutta muista aina tehdä itse päätyö.
- Perusasioiden oppiminen on tärkeää, jotta osaat hyödyntää tekoälyä. Tekoäly on oppimista auttava työkalu,se ei korvaa muistia.
- Kun teet tehtävää, mieti, miten voit käyttää tekoälyä siten, että se auttaa sinua ymmärtämään aihetta paremmin.
- Noudata opettajan ohjeita
- Jos opettaja antaa ohjeen, että työssä ei saa käyttää tekoälyä, noudata tätä ohjetta. Opettaja on saattanut suunnitella tehtävän, jossa halutaan arvioida juuri sinun omaa ajatteluasi ja osaamistasi.
- Jos opettajan ohjeissa mainitaan tekoälyn käyttö, käytä vain opettajan ohjeissa mainitsemia tai opettajan ohjeistamia tekoälypalveluja. Opettajan ohjeistamat palvelut ovat hyväksyttyjä oppilaiden käyttöön.
- Voit käyttää ja kokeilla vapaasti Ruskolla alla olevia tekoälyä sisältäviä palveluja. Linkit löytyy Deskusta. Palveluissa voi luoda kuvia
- Canva
- Adobe Express
- SumoPaint
- Yllä olevien lisäksi opettaja voi antaa sinulle pääsyn MatikkaTutor botille ja Teamsin luku ja esiintymisavustajaan
- Ikärajat ja turvallisuus
- Ennen kuin käytät omavalintaista tekoälypalvelua, varmista, että ikäsi on sopiva kyseiseen palveluun. Kysy tarvittaessa apua huoltajalta. Tietosuojasi ja turvallisuutesi ovat aina etusijalla.
- Avoimuus tekoälyn käytössä
- Jos käytät tekoälyä osana oppilastyötäsi, mainitse siitä työssäsi. Näin opettajasi tietää, milloin ja miten tekoäly on ollut apuna, ja voi arvioida työsi reilusti.
- Käytä tekoälyä oppimisen syventämiseen
- Tekoäly voi auttaa sinua ymmärtämään aihetta paremmin tai löytämään uusia näkökulmia.
- Esimerkiksi, voit pyytää tekoälyä auttamaan tiedonhankinnassa, mutta käytä aikaa myös arvioidaksesi ja ymmärtääksesi saamaasi tietoa.
Oppitunnin aihe ja tavoitteet:
- Opit tekoälyn peruasiat
- Osaat pohtia, millaisia tietoja suositut käyttämäsi palvleut sinusta keräävät.
Oppitunnin kulku:
- Katsokaa alla oleva video yhdessä.
- Muodostetaan 2-3 oppilaan ryhmät.
- Ryhmä luo vastauksia varten yhden Word tiedoston ja jakaa sen kaikille ryhmän jäsenille
- Ryhmä pohtii alla olevia kysymyksiä ja kirjaa vastaukset yhteen Word-tiedostoon
- Mitä tekoäly tarvitsee oppiakseen?
- Mitä data on?
- Mitä luokittelija tekee?
- Avaa tehtäväkortti 3 Pohdi tuloste (generation-ai-stn.fi) (huom. korttia ei tulosteta, vastaa edelleen Word -tiedostoon)
- Käydään lopuksi yhdessä kaikkien ryhmän vastaukset läpi.
Video: Mitä on tekoäly? n. 4 min
Oppitunnin aihe ja tavoitteet:
- Opit, miten tekoäly voi tunnistaa erilaisia asioita.
- Opit, miten tekoäly on opetettu ja mitä asioita mitää huomioida.
- Tiedät, miten luokittelija toimii ja mitän oman luokittelijan tekemisessä pitää huomioida.
Oppitunnin kulku:
- Katsokaa yhdessä opettajan kanssa alla oleva video.
- Tehdään videon jälkeen Tehtävä 1.
Video: Mten tekoäly toimii ja miten tehdään oma luokittelija? N. 15 min.
Oppitunnin tavoite:
- Osaat tehdä oman luokittelijan
- Osaat tallentaa luokittelijan itsellesi ja jakaa sen muille.
Oppitunnin kulku:
- Muodostakaa 2-3 oppilaan ryhmät.
- Päätä ryhmän kanssa aihe, josta haluat luokittelijan tehdä.
- Kerää tarvittavat kuvat tai hanki esineet, joita voidaan kameraan näyttää.
- Avaa sivu https://tm.generation-ai-stn.fi/ ja tee edellä katsotun videon mukaan luokittelija. Huom.
- Kuvia pitää olla riittävästi, jotta saat tehtyä luokittelijan
- Kannattaa tehdä myös välitallennuksia varmuudeksi ZIP tiedostoksi
- Tallenna lopuksi valmis Zip. Siirrä Zip tiedosto ladatuista tiedostoista omaan Onedriveen ja se jaetaan ryhmän kaikille oppilaille.
- Ryhmä palauttaa zip tiedoston se opettajan ilmoittamaan palautuskanavaan.
Kun luokittelijat ovat valmit, ryhmät voivat jakaa valmiita ZIP tiedostoja Onedrive jakamisen kautta ja testata toistensa luokittelijoita.
Oppitunnin tavoite:
- Osaat pohtia, millaisia vaikutuksia tekoälyllä on meidän kaikkien arjessa
- Ymmärrät, että tekoälyä voidaan hyödyntää sekä hyvässä että pahassa
Oppitunnin kulku:
- Katsotaan yhdessä alla oleva video
- Jatketaan työskentely ryhmissä. Vastaa edellä tehtyyn ryhmän Word -tiedostoon
- Tee tehtävä https://www.generation-ai-stn.fi/kirjasto/opetettavakone/tekoaly-haltuun-yhdessa-opetettavan-koneen-oppimateriaali/kuudes-oppitunti/#0-toc-title
- Pohtikaa seuraavia
- Keksi esimerkkejä, jotka voivat olla todellisia ja joissa tekoälyä on hyödynnetty tahallisesti "huijaamaan" ihmisiä
- Keksi esimerkkejä, jotka voivat olla todellisia ja joissa tekoälyä on hyödynnetty tahattomasti "huijaamaan" ihmisiä
- Koittakaa löytää uutisia, joissa tekoälyn avulla on parannettu maailmaa
- Koittakaa löytää uutisia, joissa tekoälyä on käytetty esim. rikollisiin toimintoihin
- Jos aikaa jää, koittakaa rakentaa ns huijaava luokittelija
Video: Tekoälyn vaikutukset
Kokonaisuuden materiaait ovat Generation AI hankkeen tuottamia.
Hankkeesta saat lisätietoa sivuilta, Tervetuloa Generation AI hankkeen www-sivuille! (generation-ai-stn.fi)
Oppilaiden teknologiataitokartta pohjautuu
- Valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan
- Opetushallituksen Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmaan