Elina Kuokkanen
1.-6. luokka
IT
mediakasvatus mediataidot spoofy kopiraittila
- 3lk - Minun tunnukseni - taso 1
- 2lk - Opin koodaamaan - alkeet
- 2lk - Opin iPadin käyttöä - taso 1
- 2lk - Käytän Desku-työpöytää
- 1-2lk - Some-turvataidot - taso 1
- 2lk - Some-turvataidot taso 2
- 2lk - Toimin mediaympäristöissä - taso 1
- 2lk-Tallennan Google Driveen tai Onedriveen
- 2lk - Opin 3D mallinnusta ja -tulostusta
- 2lk - Opetusvideon tekeminen
- 2-3lk - Toimin sähköisessä luokkahuoneessa
- 2-6lk - NäppisTaituri
- 1-9lk - Office-paketin asennus kotikoneelle
- 2-3lk - Käytän Wilmaa
- 2-5lk - Tallennan omaa puhetta iPadilla
- 3lk - Oman iPadin käyttöönotto
- 3lk - Opin iPadin käyttöä - taso 2
- 3lk - Osallistun etäoppituntiin - Teams
- 3lk - Jaan tiedostoja - Google Drive
- 3lk - Jaan tiedostoja - OneDrive
- 3lk - Käytän sähköpostia
- 3lk - Opin iPadin käyttöä - taso 2
- 3lk - Opin koodaamaan -Taso 1 - Scratch Jr
- 3lk - Tiedonhaku ja tekijänoikeudet - taso1
- 3lk - Valmistan 3D-tulostimella avaimenperän
- 4lk - Opin koodaamaan - taso 2
- 3-4lk - Muokkaan kuvia iPadilla - PicsArt
- 3-4lk - Teen käsitekartan - Popplet
- 3-4lk - Toimin mediaympäristöissä - taso 2
- 4lk - Tiedonhaku ja tekijänoikeudet-taso 2
- 3-4lk - Some-turvataidot - taso 3
- 3-5lk - Käytän Wilmaa - Valinnaisainevalinnat
- 4lk - Opin tekstinkäsittelyä - taso 1
- 4lk - Valmistan 3D-tulostimella kynäkoristeen
- 4lk - Soitan Teams-puhelun iPadilla
- 4-5lk - Käytän Google Classroomia iPadilla
- 4-5lk - Teen animaation iPadilla - iMotion
- 4-5lk - Teen esityksen Google Slidesilla
- 4-5lk - Teen esityksen PowerPointílla
- 4-5lk - Teen muistiinpanoja TeamDriveen
- 4-5lk - Teen elokuvan iPadilla - iMovie
- 4-5lk - Teen vihreä tausta -videon iPadilla
- 4-5lk - Teen sarjakuvia StripDesignerilla
- 4-6lk - Opin koodaamaan - Turtle Roy
- 4-6lk - Opin koodaamaan - Micro:bit
- 4-7lk - Esityksen tekeminen - ohjeet
- 4-7lk - Teen esityksen - Prezi
- 4-5lk - Innostu Tellagamista
- 5lk - Taulukkolaskenta - taso 1
- 5lk - Tulostan 3D-tulostimella kirjanmerkin
- 5-6lk - Toimin mediaympäristöissä - taso 3
- 5-6lk - Opin tekstinkäsittelyä - taso 2
- 5-6lk - Tulostan tiedostoja
- 5-6lk - Käytän koneella pilvipalveluita
- 5-6lk - Some-turvataidot - taso 4
- 6lk - Kuvankäsittely koneella - taso 1
- 6lk - Käytän Microsoft Teamsia
- 6lk - Taulukkolaskenta - taso 2
- 6lk - Valmistan 3D-tulostimella kynätelineen
- 6lk - Hallitsen versiohistorian
- 6lk - Resurssienhallinta ja versiohistoria
- 7lk - Oman kannettavan käyttö
- 6-7lk - Käytän Classroomia tietokoneella
- 6-7lk - Soitan Teams-puhelun tietokoneella
- 6-7lk - Tallennan puhetta tietokoneella
- 6-9lk - Teen elokuvan tietokoneella
- 7lk - Onenote muistiinpanovälineenä
- 7lk - Käytän Opentuntia oppilaana
- 7lk - Kuvankäsittely - taso 2
- 7lk - Kuvankäsittely - taso 3
- 7-8 lk - Valinnaisaineiden valinta
- 7lk - Opin tekstinkäsittelyä - taso 3
- 8lk - Opin tekstinkäsittelyä - taso 4
- 8lk - Taulukkolaskenta - taso 3
- 8Lk - Iot-esineet internettiin
- 8lk - Julkaiseminen - Sites
- 9lk - Taulukkolaskenta - taso 4
- 9lk - Excelharjoitus IOT datalla
- Nettisivusto-6lk o365 sivustoilla
- Lisämateriaali - Mediataidot - CC lisenssit
- Lisämateriaali - Mediataidot - tekijänoik.
- Lisämateriaali - Projekti pilvipalvelussa 1
- Lisämateriaali - Projekti pilvipalvelussa 2
- Jakaminen ja yhteiskäyttö (Google)
- Jakaminen ja yhteiskäyttö (O365)
- Teams käyttöön iPadilla
- Keskustelun tallennus
- Oma puhelin: Teams/Classroom palautus
- 5-6lk - Tiedonhaku ja tekijänoikeudet-taso 3
- 7lk - Kuvakaappaus tietokoneella
- 9lk - Maiden tulkintaa excelillä
- 4lk - Haen tietoa hakukoneella
- 3-6.lk Miellekartta/Mindmap Google Drawings
- OneDriven käyttö iPadilla
- Tallennan tiedostoni
- 5lk - Osaan editoida musiikkia Sumo Tunesilla
- 2lk - Kuvanhaku netistä
- Medialukutaidot: Mainos, 3-4lk
- Medialukutaidot: Uutinen vai mainos, 5-6lk
- Minä median käyttäjänä, 3-6lk
- Osaan netiketin, 3-6lk
- 9lk - Suora excelillä
- 7-9lk: Medialukutaidot: Mielipiteet mediassa
- 7-9lk: Medialukutaidot: Vaikuttajan matkassa
- 7-9lk: Medialukutaidot: Vastuullisuus
- 5lk-Sumo: Mandala ja sävyt
- 5lk-Sumo: Maisema tasoilla
- 5lk-Sumo: Omakuva lempiväreillä
- 6lk-Sumo: Abstrakti taide, vektorimuodot
- 6lk-Sumo: Diskojuliste
- 6lk-Sumo: Oma tapetti
- 7lk-Sumo: Elokuvajuliste
- 7lk-Sumo: Kuvan rajaus - viesti muuttuu
- 7lk: Geogebra1
- 8lk: Geogebra
- 9lk: Geogebra
- 7lk: Geogebra2
- 9lk: Excel-Ohmin laki
- 9lk-Excel-kaavat
- 7-9lk: Kantti -peli
- 5lk - Tekoälyn käyttö koulussa - tekoälykone
- 8lk - Somekone ja tekoälyn periaatteet
- 7lk: Käytän Lightburnia laserleikkaamiseen
- 7lk: Osaan 3D-mallintaa Sketchupilla
- Lataa RuskoAppseista Spoofy -nimisen peli
- Seuraa ohjeita, ja ratkaise pelin arvoituksia.
Tavoitteet:
- Ymmärrän mikä on mainos.
- Pohdin mainoksen keinoja vaikuttaa kuluttajaan.
- Osaan kuvailla mediasisältöjä oman ilmaisun keinoin.
- Tutkin mainosten rakennetta ja keinoja oman ilmaisun keinoin.
Alustetaan aihetta keskustelemalla mainoksista:
- Mikä on mainos?
- Mitä mainoksella tavoitellaan?
- Missä mainoksiin voi törmätä?
- Tuleeko oppilaille mieleen jokin tietty viime aikoina nähty tai kuultu mainos?
Tehtävä 1.
Mainoksia lehdistä
Opettaja on kerännyt lehdistä monenlaisia mainoksia. Vaihtoehtoisesti oppilaat saavat itse leikata lehdistä mainoksia.
- Oppilaat jakaantuvat pienryhmiin ja opettaja pyytää ryhmiä poimimaan kasasta mainoksia esim. seuraavan listauksen avulla. Samalla pohditaan:
- Jokin väri. Voidaan esim. pohtia mitä punainen väri mainoksissa saa aikaan? Millainen tunnelma mainoksessa on?
- Jokin tunne. Esim. onnellisuus/iloisuus. Kuka mainoksessa näyttää onnelliselta vai saako mainos sinut tuntemaan iloa ja onnellisuutta?
- Mainoksessa esiintyy lapsi. Mitä tuotetta tai palvelua mainos myy? Miten se liittyy lapseen?
- Mainoksessa esiintyy eläin. Mitä tuotetta tai palvelua mainos myy? Onko eläin söpö, pelottava tai jotain muuta?
- Mainoksessa esiintyy tuttu henkilö tai hahmo.
- Mainos on kaunis. Mikä mainoksessa on kaunista?
- Mainos on epämiellyttävä. Miksi?
Tehtävä 2.
Unelmien lelu
Oppilaat saavat luonnostella paperille pareittain tai ryhmissä unelmiensa lelun tai pelin. Opettajalla voi myös olla lista tuotteista tehtävän suorittamisen nopeuttamiseksi.
- Äänitetään lyhyt radiomainos esim. iPadin ääninauhurilla. Oppilaat saavat käyttää mainoksessa myös soittimia.
- Vaihtoehtoisesti kuvataan piirretty lelu kameralla ja tehdään esimerkiksi Book Creatorilla tms. kuvallinen mainos sanomalehteen.
Valmis mainos palautetaan opettajan antaman ohjeen mukaan.
Tehtävä 3.
Suunnittele oma mainos
Opettaja antaa aiheen tai oppilaat voivat keksiä sen itselle mielekkäästä aiheesta.
- Suunnittele ryhmissä mainos, tai lyhyt uutisvideo.
- Suunnittele videon käsikirjoitus ensin paperille tai pädiin.
- Pohdi mitä mainostetaan, ja kenelle mainos on suunnattu. Mikä saa uutisvideon näyttämään uutiselta?
Tavoiteet:
- Ymmärrän mitä on kiusaaminen netissä ja oman vastuun kiusaamisen ehkäisyssä.
- Osaan nimetä keinoja selvitä netissä kohtaamista ikävistä tilanteista.
- Ymmärrän, että olen itse vastuussa tekemistäni ja jakamastani mediasisällöstä.
1. Katsotaan video:
”Nettielämää – pääsenkö porukkaan?” (6 min)
Videolla tyttö yrittää päästä kaveriporukkaan mukaan nettisovelluksen avulla. Lopulta hän kohtaa netissä kiusaamista ja hänen käyttäjäprofiilinsa kaapataan.
https://www.youtube.com/watch?v=EX_9wA57XTE
Keskustellaan videoon liittyen:
- Mitä on kiusaaminen netissä ja miltä se tuntuu.
- Miksi jotkut päätyvät kiusaamaan toisia?
- Millä tavoin netissä tulisi keskustella, vaikka käyttäisikin nimimerkkiä?
- Mitä käyttäjäprofiilin kaappaaminen voi saada aikaan?
- Mitä maksullisia pelejä ja palveluita oppilaat ovat netissä käyttäneet ja mitä pelisääntöjä niiden käyttämiseen olisi hyvä olla?
- Miten videon tyttö selvisi ikävästä tilanteesta?
2. Netiketti - Nettikäyttäytymisen kultaiset säännöt
Oppilaat kokoavat ryhmissä nettikäyttäytymisen 10 kultaista sääntöä eli ”Netiketin” ja laativat niistä posterin tai sähköisen dokumentin kuten O365 Powerpoint tai Google Slides esityksen.
3. Turvallisesti netissä
Oppilaat tutustuvat omilla laitteilla kyberturvallisuuskeskuksen Turvallisesti netissä -lastenoppaaseen ja vastaavat alla oleviin kysymyksiin oppaan perusteella.
Opas on melko monisivuinen, mutta väleissä on paljon tehtäviä. Tietolaatikot sivuilla 3-30 riittävät tehtäviin vastaamiseen.
https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/sites/default/files/media/publication/Turvallisesti_netissa_lastenopas.pdf
Miten toimit seuraavissa tilanteissa?
- Tuntematon henkilö pyytää sinua lähettämään valokuvan tai videon itsestäsi.
- Ystäväsi pyytää sinulta salasanaasi nettisovellukseen.
- Netissä tapaamasi henkilö pyytää sinua pitämään jonkin asian salaisuutena.
- Tuntematon henkilö pyytää sinun puhelinnumeroa tai osoitetietoja.
- Saat ilkeitä kommentteja kuvaasi netissä tutuilta.
- Löydät oman kuvasi jonkun muun henkilön profiilikuvana.
- Ystäväsi haluaa julkaista videon, jossa myös sinä esiinnyt ja lähettää sen jollekin tuntemattomalle henkilölle.
- Huomaat, että ystäväsi on kopioinut Wikipedian sivuilta tekstinpätkän koulutehtävään.
- Ystäväsi houkuttelee sinua kirjautumaan peliin, jonka ikäraja on K-18.
- Huomaat, että et saa illalla unta ilman pelaamista tai videoiden katsomista.
Tavoitteet
- Ymmärrän mikä on mediaväline.
- Ymmärrän, että erilaisiin tilanteisiin ja ympäristöihin kuuluu erilaisia viestinnän tapoja ja niistä voidaan sopia yhteisesti.
- Osaan kuvata omia mediankäyttötottumuksiani ja pohdin median merkitystä omassa elämässä.
- Ymmärrän että voin omilla valinnoilla vaikuttaa omaan mediakäyttöön.
- Tunnistan, milloin mediankäyttö tukee omaa hyvinvointia, milloin heikentää sitä.
1. Katso video opettajan johdolla
Katsotaan YouTube-video Connected Moments (Hetkiä netissä)
Videolla nuori kävelee kaupungilla ja kohtaa erilaisia tapoja, joilla ihmiset hyödyntävät nettiä arkipäivässään.
https://www.youtube.com/watch?v=aewkoP7IFzw
Keskustellaan videosta:
- Mitä mediavälineitä videolla esiintyi?
- Mitä hyödyllisiä tapoja käyttää mediavälineitä videon päähenkilö kohtaa?
- Mitä hyvää ja hyödyllistä mediavälineet tarjoavat lasten/perheiden elämään?
- Mitä mediavälineitä oppilas itse käyttää?
- Miten käyttöä mahdollisesti kotona rajataan ja onko se tarpeellista lasten mielestä?
2. Dialogikortit
Opettaja nostaa Mediametkan dialogikortteja vuorotellen esiin. Kortteja on 50, joten sopivia aiheita voi valita tarpeen mukaan.
Oppilaat saavat osoittaa peukulla mitä mieltä he ovat väittämistä. Vaihtoehtoisesti oppilaat voivat asettua janalle, jonka ääripäät ovat ”Täysin samaa mieltä” ja ”Täysin eri mieltä”.
(Mediametkan digikortit löydät täältä, https://mediametka.fi/oppimateriaali/dialogikortit/ )
3. Mediavälinepäiväkirja
Pidä kahden päivän ajan mediavälinepäiväkirjaa. Kirjaa esim Wordillä mitä ja kuinka kauan käytät kutakin mediavälinettä?
Palauta mediapäiväkirja opettajan antaman ohjeen mukaisesti.
Oppilaiden teknologiataitokartta pohjautuu
- Valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan
- Opetushallituksen Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmaan