×

Tämä on käyttäjän Janne Korsimo suunnitelma. Osa kurssia TVT-ops.




Katsotaan video ”Nettielämää – pääsenkö porukkaan?” (6 min)

Videolla tyttö yrittää päästä kaveriporukkaan mukaan nettisovelluksen avulla. Lopulta hän kohtaa netissä kiusaamista ja hänen käyttäjäprofiilinsa kaapataan.

https://www.youtube.com/watch?v=EX_9wA57XTE 

 


Keskustellaan alustuksen videoon liittyen:

  • Mitä on kiusaaminen netissä ja miltä se tuntuu.
  • Miksi jotkut päätyvät kiusaamaan toisia?
  • Millä tavoin netissä tulisi keskustella, vaikka käyttäisikin nimimerkkiä?
  • Mitä käyttäjäprofiilin kaappaaminen voi saada aikaan?
  • Mitä maksullisia pelejä ja palveluita oppilaat ovat netissä käyttäneet ja mitä pelisääntöjä niiden käyttämiseen olisi hyvä olla?
  • Miten videon tyttö selvisi ikävästä tilanteesta?

Netiketti:

Oppilaat kokoavat ryhmissä nettikäyttäytymisen 10 kultaista sääntöä eli ”Netiketin” ja laativat niistä posterin tai sähköisen dokumentin kuten O365 Powerpoint tai Google Slides esityksen.


Turvallisesti netissä:

Oppilaat tutustuvat omilla laitteilla kyberturvallisuuskeskuksen Turvallisesti netissä -lastenoppaaseen ja vastaavat alla oleviin kysymyksiin oppaan perusteella.

Opas on laaja, joten ensimmäiset sivut 10–20 riittävät.  https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/sites/default/files/media/publication/Turvallisesti_netissa_lastenopas.pdf

Miten toimit seuraavissa tilanteissa?

  1. Tuntematon henkilö pyytää sinua lähettämään valokuvan tai videon itsestäsi.
  2. Ystäväsi pyytää sinulta salasanaasi nettisovellukseen.
  3. Netissä tapaamasi henkilö pyytää sinua pitämään jonkin asian salaisuutena.
  4. Tuntematon henkilö pyytää sinun puhelinnumeroa tai osoitetietoja.
  5. Saat ilkeitä kommentteja kuvaasi netissä tutuilta.
  6. Löydät oman kuvasi jonkun muun henkilön profiilikuvana.
  7. Ystäväsi haluaa julkaista videon, jossa myös sinä esiinnyt ja lähettää sen jollekin tuntemattomalle henkilölle.
  8. Huomaat, että ystäväsi on kopioinut Wikipedian sivuilta tekstinpätkän koulutehtävään.
  9. Ystäväsi houkuttelee sinua kirjautumaan peliin, jonka ikäraja on K-18.
  10. Huomaat, että et saa illalla unta ilman pelaamista tai videoiden katsomista.

Oppilaiden teknologiataitokartta pohjautuu