×
Janne Korsimo
Kurssi: TVT-ops
2 oppituntia
Luokka-aste
1.-6. luokka
Oppiaineet
IT
Hakusanat
tekoäly generation ai

8lk - Oma tekoälyluokittelija ja periaatteet

Ohjeistuksia oppilaille:

  • Tekoäly oppimisen tukena, ei työn korvaajana:
    • Tekoäly voi auttaa sinua esimerkiksi ideoimaan, hakemaan tietoa ja visualisoimaan ajatuksiasi, mutta muista aina tehdä itse päätyö.
    • Perusasioiden oppiminen on tärkeää, jotta osaat hyödyntää tekoälyä. Tekoäly on oppimista auttava työkalu,se ei korvaa muistia.
    • Kun teet tehtävää, mieti, miten voit käyttää tekoälyä siten, että se auttaa sinua ymmärtämään aihetta paremmin.
  • Noudata opettajan ohjeita
    • Jos opettaja antaa ohjeen, että työssä ei saa käyttää tekoälyä, noudata tätä ohjetta. Opettaja on saattanut suunnitella tehtävän, jossa halutaan arvioida juuri sinun omaa ajatteluasi ja osaamistasi.
    • Jos opettajan ohjeissa mainitaan tekoälyn käyttö, käytä vain opettajan ohjeissa mainitsemia tai opettajan ohjeistamia tekoälypalveluja. Opettajan ohjeistamat palvelut ovat hyväksyttyjä oppilaiden käyttöön.
  • Voit käyttää ja kokeilla vapaasti Ruskolla alla olevia tekoälyä sisältäviä palveluja. Linkit löytyy Deskusta. Palveluissa voi luoda kuvia 
    • Canva
    • Adobe Express
    • SumoPaint
    • Erilaiset botit, mm.
      • MatikkaTutor
      • RuskoAiKiApuri
      • RuskoLangTutor
    • Yllä olevien lisäksi opettaja voi antaa sinulle pääsyn Teamsin luku ja esiintymisavustajaan
  • Ikärajat ja turvallisuus
    • Ennen kuin käytät omavalintaista tekoälypalvelua, varmista, että ikäsi on sopiva kyseiseen palveluun. Kysy tarvittaessa apua huoltajalta. Tietosuojasi ja turvallisuutesi ovat aina etusijalla.
  • Avoimuus tekoälyn käytössä
    • Jos käytät tekoälyä osana oppilastyötäsi, mainitse siitä työssäsi. Näin opettajasi tietää, milloin ja miten tekoäly on ollut apuna, ja voi arvioida työsi reilusti.
  • Käytä tekoälyä oppimisen syventämiseen
    • Tekoäly voi auttaa sinua ymmärtämään aihetta paremmin tai löytämään uusia näkökulmia.
    • Esimerkiksi, voit pyytää tekoälyä auttamaan tiedonhankinnassa, mutta käytä aikaa myös arvioidaksesi ja ymmärtääksesi saamaasi tietoa.

Video, jossa käydään läpi oppilaiden ohjeistukset

Alla olevia tekoälysovelluksia voit käyttää vapaasti. Tällä hetkellä käytössä olevilla voit luoda kuvia. Opettaja johdolla on mahdollista käyttää myös kieliin ja matematiikkaan liittyviä palveluja.

Canva

 

Adobe Express

Sumo

Tehtäväohjeet:

  1. Avaa resurssien hallinta ja tee Onedriven kansio Tekoäly
  2. Tee Canvalla tai Adobe Expressillä kuva tekoälyllä. Anna tekoälylle mahdollisimman tarkat ohjeet.
  3. Jätä kuva selaimeen auki ja avaa Word tietokoneelta (ei Deskusta)
  4. Tallenna tiedosto (Tiedosto - Tallenna nimellä) omaan Onedriveen kohdan 1 Tekoäly -kansioon nimellä tekoälykuva
  5. Liitä Wordiin tekoälyllä tehty kuva ja tekstinä ohje, jonka tekoälylle annoit.
  6. Varmista, että tiedoston lopullinen versio on tallennettu.
  7. Jos aikaa jää, voit tehdä tekoälyllä useamman kuvan ja liittää ne kaikki Wordiin

Tehtävän palautus, kun Word tiedosto on valmis

  1. Opettaja antaa ohjeet, mihin tiimiin tai mihin tehtävään tehty Word -tiedosto palautetaan
  2. Avaa opettajan ilmoittava Teamsin tehtävä
  3. Liitä tehtävään Onedriveen edellä tallennettu Word -tiedosto
  4. Muista lopuksi painaa Palauta -nappia.

 

Ohjevideo kansion tekeminen, tallennus ja palautus Teamsiin:

Oppitunnin aihe ja tavoitteet:

  • Opit tekoälyn peruasiat
  • Osaat pohtia, millaisia tietoja suositut käyttämäsi palvleut sinusta keräävät.

Oppitunnin kulku:

  1. Katsokaa alla oleva video yhdessä.
  2. Muodostetaan 2-3 oppilaan ryhmät.
  3. Ryhmä luo vastauksia varten yhden Word tiedoston ja jakaa sen kaikille ryhmän jäsenille
  4. Ryhmä pohtii alla olevia kysymyksiä ja kirjaa vastaukset yhteen Word-tiedostoon
    1. Mitä tekoäly tarvitsee oppiakseen?
    2. Mitä data on?
    3. Mitä luokittelija tekee?
    4. Avaa tehtäväkortti 3 Pohdi tuloste (generation-ai-stn.fi) (huom. korttia ei tulosteta, vastaa edelleen Word -tiedostoon)
  5. Käydään lopuksi yhdessä kaikkien ryhmän vastaukset läpi.

Video: Mitä on tekoäly? n. 4 min

Oppitunnin aihe ja tavoitteet:

  • Opit, miten tekoäly voi tunnistaa erilaisia asioita.
  • Opit, miten tekoäly on opetettu ja mitä asioita mitää huomioida.
  • Tiedät, miten luokittelija toimii ja mitän oman luokittelijan tekemisessä pitää huomioida.

Oppitunnin kulku:

  1. Katsokaa yhdessä opettajan kanssa alla oleva video.
  2. Tehdään videon jälkeen Tehtävä 1.

Video: Mten tekoäly toimii ja miten tehdään oma luokittelija? N. 15 min.

 

 Oppitunnin tavoite:

  • Osaat tehdä oman luokittelijan
  • Osaat tallentaa luokittelijan itsellesi ja jakaa sen muille.

Oppitunnin kulku:

  1. Muodostakaa 2-3 oppilaan ryhmät.
  2. Päätä ryhmän kanssa aihe, josta haluat luokittelijan tehdä.
  3. Kerää tarvittavat kuvat tai hanki esineet, joita voidaan kameraan näyttää.
  4. Avaa sivu https://tm.generation-ai-stn.fi/  ja tee edellä katsotun videon mukaan luokittelija. Huom.
    1. Kuvia pitää olla riittävästi, jotta saat tehtyä luokittelijan
    2. Kannattaa tehdä myös välitallennuksia varmuudeksi ZIP tiedostoksi
  5. Tallenna lopuksi valmis Zip. Siirrä Zip tiedosto ladatuista tiedostoista omaan Onedriveen ja se jaetaan ryhmän kaikille oppilaille.
  6. Ryhmä palauttaa zip tiedoston se opettajan ilmoittamaan palautuskanavaan.

Kun luokittelijat ovat valmit, ryhmät voivat jakaa valmiita ZIP tiedostoja Onedrive jakamisen kautta ja testata toistensa luokittelijoita.

 

 

 Oppitunnin tavoite:

  • Osaat pohtia, millaisia vaikutuksia tekoälyllä on meidän kaikkien arjessa
  • Ymmärrät, että tekoälyä voidaan hyödyntää sekä hyvässä että pahassa

Oppitunnin kulku:

  1. Katsotaan yhdessä alla oleva video
  2. Jatketaan työskentely ryhmissä. Vastaa edellä tehtyyn ryhmän Word -tiedostoon
    1. Tee tehtävä https://www.generation-ai-stn.fi/kirjasto/opetettavakone/tekoaly-haltuun-yhdessa-opetettavan-koneen-oppimateriaali/kuudes-oppitunti/#0-toc-title
    2. Pohtikaa seuraavia
      1. Keksi esimerkkejä, jotka voivat olla todellisia ja joissa tekoälyä on hyödynnetty tahallisesti "huijaamaan" ihmisiä
      2. Keksi esimerkkejä, jotka voivat olla todellisia ja joissa tekoälyä on hyödynnetty tahattomasti "huijaamaan" ihmisiä
      3. Koittakaa löytää uutisia, joissa tekoälyn avulla on parannettu maailmaa
      4. Koittakaa löytää uutisia, joissa tekoälyä on käytetty esim. rikollisiin toimintoihin
    3. Jos aikaa jää, koittakaa rakentaa ns huijaava luokittelija

Video: Tekoälyn vaikutukset

Kokonaisuuden materiaait ovat Generation AI hankkeen tuottamia.

Hankkeesta saat lisätietoa sivuilta, Tervetuloa Generation AI hankkeen www-sivuille! (generation-ai-stn.fi)

Oppilaiden teknologiataitokartta pohjautuu