×

Tämä on käyttäjän Janne Korsimo suunnitelma. Osa kurssia TVT-ops.




Katsotaan yhdessä YouTube-video Eliaksen verkkoseikkailu: https://www.youtube.com/watch?v=vO6YtsIlp6o

Videolla poika pelaa yksin ja kohtaa häiriöohjelman. Isä tulee apuun ja isä ja poika alkavat pelaamaan yhdessä.

 

 


Keskustellaan yhdessä

Mitä videossa tapahtui ja miten poika toimi. Oppilaat voivat kertoa millaisiin pulmiin ja outoihin juttuihin he ovat mediaympäristöissä törmänneet.

Ovatko he kertoneet siitä aikuisille? Millaisin eri tavoin aikuiset voivat auttaa lapsia ratkomaan ongelmia, jotka ovat tulleet esille pelattaessa tai verkossa.

Miten lapsi ja aikuinen yhdessä voivat viettää aikaa verkkoympäristössä?


Opettaja kyselee lapsilta millaisia pelikonsoli- tai mobiilipelejä he tuntevat. Pelejä voidaan kerätä listaksi taululle. Lisäksi taululle voidaan kerätä lapsille tuttujen sovellusten ja palvelujen nimiä.


Ikärajat:

Ikärajat ja sisällön luonteen varoitukset. Opettaja tulostaa (tai näyttää alla olevat ) varoituslaput, ja yhdessä pohtien niitä asetetaan listattujen pelien yhteyteen. Pohditaan miksi varoituksia on järkevä noudattaa.

https://peda.net/p/Eo%20Soile/pelaaminen/ijslm:file/download/7670f28329f90e8054337ddf3877f9efdf946287/20458ECF-C617-406C-AF4F-25695025B1C9.jpeg 

 


Aikuisen seurassa:

Oppilaat saavat piirtäen kuvittaa lapsen ja aikuisen yhteisen hetken, jossa jokin mediaväline kuten pelikonsoli, tv tai radio ovat läsnä.

Keskustellaan yhdessä piirroksista.


Oppilaiden teknologiataitokartta pohjautuu