×
Janne Korsimo
Kurssi: TVT-ops
1 oppitunti
Luokka-aste
1.-6. luokka
Oppiaineet
IT
Hakusanat
mediataidot uudet lukutaidot äidinkieli tuotesijoittelu sponsorointi

7-9lk: Medialukutaidot: Vaikuttajan matkassa

Keskustellaan mikä on vaikuttaja ja mitä vaikuttajia oppilaat tietävät ja seuraavat.

Käydään ryhmissä läpi alla olevat käsitteet ja ryhmä tekee käsitteistä lyhyen tiivistelmän.

  • sponsorointi
  • tuotesijoittelu
  • kaupallinen yhteistyö

Keskustellaan lopuksi yhdessä käsitteistä

Somevaikuttajan profiili

Oppilaat saavat valita mieleisensä somevaikuttajan ja tehdä tästä lyhyen esitelmän ryhmässä. Esim. Greta Thurnberg, Joalin Loukamaa, Roosa Rahkonen, Mona_bling, Cult Cunth, Roni Bäck… Oppilaat etsivät tietoa sosiaalisesta mediasta ja Googlen kautta.

 

Apukysymyksiä:

  1. Vaikuttajan oikea nimi (jos tiedossa), kansallisuus ja ikä
  2. Minkälainen tausta vaikuttajalla on? Ammatti, opiskelu, harrastukset?
  3. Millä tavalla vaikuttaja aloitti vaikuttajan uransa?
  4. Kuinka paljon seuraajia vaikuttajalla on eri alustoilla?
  5. Millä media-alustoilla vaikuttaja toimii ja mitä hän tekee? (videoita, postauksia, streemauksia?)
  6. Minkälaisia asioita ja arvoja vaikuttaja haluaa edistää?
  7. Minkälaisten yritysten kanssa vaikuttaja tekee yhteistyötä? Miten nämä yritykset liittyvät vaikuttajaan?
  8. Markkinoiko vaikuttaja kaupallisia tuotteita? Kehottaako vaikuttaja kuluttamiseen vai ehkä toisin päin?
  9. Minkälaista palautetta ja reaktioita vaikuttaja on saanut osakseen ja miten hän on niihin reagoinut?

Jokainen oppilas pohtii yksin:

Jos itse olisit somevaikuttaja, minkälainen olisit?

  • Mitä arvoja haluaisit edistää?
  • Minkä asioiden puolesta haluaisit keskustella? Millaisten yritysten kanssa haluaisit tehdä yhteistyötä?

Vastaa samoihin kysymyksiin kuin tehtävässä 1.

Mieti, miten yritykset kohdentavat markkinointiaan tietynlaisille kuluttajille ja miten ne keräävät ihmisistä tietoja.

Listaa yhden päivän ajan, minkälaisia tuotteita tai palveluita juuri sinulle markkinoidaan sosiaalisessa mediassa (tai muissa mediavälineissä).

Pohdi, miksi juuri sinulle markkinoidaan näitä tuotteita? Vaikuttaako tähän ikä, asuinpaikka, kiinnostuksen kohteet, seuraamasi yritykset tms.?

Jos nuori ei ole sosiaalisessa mediassa, hän voi havainnoida mainoksia muissa mediavälineissä.

Oppilaiden teknologiataitokartta pohjautuu