1.-6. luokka
IT
mediataidot uudet lukutaidot äidinkieli tuotesijoittelu sponsorointi
- 2lk - Minun tunnukseni - taso 1
- 2lk - Opin koodaamaan - alkeet
- 2lk - Opin iPadin käyttöä
- 2lk - Käytän Desku-työpöytää
- 2lk - Tiedonhaku ja tekijänoikeudet - taso1
- 2lk - Toimin mediaympäristöissä - taso 1
- 2-3lk - Toimin sähköisessä luokkahuoneessa
- 2lk-Tallennan Google Driveen tai Onedriveen
- 2lk - Opin 3D mallinnusta ja -tulostusta
- 2-6lk - NäppisTaituri
- 1-9lk - Office-paketin asennus kotikoneelle
- 2lk - Opin koodaamaan -Taso 1 - Scratch Jr
- 2lk - Opetusvideon tekeminen
- 2lk - Opin iPadin käyttöä - taso 2
- 2-3lk - Käytän Wilmaa
- 2-5lk - Tallennan omaa puhetta iPadilla
- 3lk - Osallistun etäoppituntiin - Teams
- 3lk - Jaan tiedostoja - Google Drive
- 3lk - Jaan tiedostoja - OneDrive
- 3lk - Käytän sähköpostia
- 3lk - Valmistan 3D-tulostimella avaimenperän
- 3-4lk - Opin koodaamaan - taso 2
- 3-4lk - Muokkaan kuvia iPadilla - PicsArt
- 3-4lk - Teen käsitekartan - Popplet
- 3-4lk - Toimin mediaympäristöissä - taso 2
- 3-4lk - Tiedonhaku ja tekijänoikeudet-taso 2
- 3-5lk - Käytän Wilmaa - Valinnaisainevalinnat
- 4lk - Opin tekstinkäsittelyä - taso 1
- 4lk - Valmistan 3D-tulostimella kynäkoristeen
- 4lk - Soitan Teams-puhelun iPadilla
- 4-5lk - Käytän Google Classroomia iPadilla
- 4-5lk - Teen animaation iPadilla - iMotion
- 4-5lk - Teen esityksen Google Slidesilla
- 4-5lk - Teen esityksen PowerPointílla
- 4-5lk - Teen muistiinpanoja TeamDriveen
- 4-5lk - Teen elokuvan iPadilla - iMovie
- 4-5lk - Teen vihreä tausta -videon iPadilla
- 4-5lk - Teen sarjakuvia StripDesignerilla
- 4-6lk - Opin koodaamaan - Turtle Roy
- 4-6lk - Opin koodaamaan - Micro:bit
- 4-7lk - Esityksen tekeminen - ohjeet
- 4-7lk - Teen esityksen - Prezi
- 4-5lk - Innostu Tellagamista
- 5lk - Taulukkolaskenta - taso 1
- 5lk - Tulostan 3D-tulostimella kirjanmerkin
- 5-6lk - Toimin mediaympäristöissä - taso 3
- 5-6lk - Opin tekstinkäsittelyä - taso 2
- 5-6lk - Tulostan tiedostoja
- 5-6lk - Käytän koneella pilvipalveluita
- 6lk - Kuvankäsittely - taso 1
- 6lk - Käytän Microsoft Teamsia
- 6lk - Taulukkolaskenta - taso 2
- 6lk - Valmistan 3D-tulostimella kynätelineen
- 6lk - Hallitsen versiohistorian
- 6lk - Resurssienhallinta ja versiohistoria
- 7lk - Oman kannettavan käyttö
- 6-7lk - Käytän Classroomia tietokoneella
- 6-7lk - Soitan Teams-puhelun tietokoneella
- 6-7lk - Tallennan puhetta tietokoneella
- 6-9lk - Teen elokuvan tietokoneella
- 7lk - Onenote muistiinpanovälineenä
- 7lk - Käytän Opentuntia oppilaana
- 7lk - Kuvankäsittely - taso 2
- 7lk - Kuvankäsittely - taso 3
- 7-8 lk - Valinnaisaineiden valinta
- 7lk - Opin tekstinkäsittelyä - taso 3
- 8lk - Opin tekstinkäsittelyä - taso 4
- 8lk - Taulukkolaskenta - taso 3
- 8Lk - Iot-esineet internettiin
- 8lk - Julkaiseminen - Sites
- 9lk - Taulukkolaskenta - taso 4
- 9lk - Excelharjoitus IOT datalla
- Nettisivusto-6lk o365 sivustoilla
- Lisämateriaali - Mediataidot - CC lisenssit
- Lisämateriaali - Mediataidot - tekijänoik.
- Lisämateriaali - Projekti pilvipalvelussa 1
- Lisämateriaali - Projekti pilvipalvelussa 2
- Jakaminen ja yhteiskäyttö (Google)
- Jakaminen ja yhteiskäyttö (O365)
- Teams käyttöön iPadilla
- Keskustelun tallennus
- Oma puhelin: Teams/Classroom palautus
- 5-6lk - Tiedonhaku ja tekijänoikeudet-taso 3
- 7lk - Kuvakaappaus tietokoneella
- 9lk - Maiden tulkintaa excelillä
- 4lk - Haen tietoa hakukoneella
- 3-6.lk Miellekartta/Mindmap Google Drawings
- OneDriven käyttö iPadilla
- Tallennan tiedostoni
- 5lk - Osaan editoida musiikkia Sumo Tunesilla
- Medilukutaidot: Hahmo, 2lk
- Medialukutaidot: Mainos, 3-4lk
- Medialukutaidot: Pulmat, 1-2lk
- Medialukutaidot: Uutinen vai mainos, 5-6lk
- Minä median käyttäjänä, 3-6lk
- Osaan netiketin, 3-6lk
- 9lk - Suora excelillä
- 7-9lk: Medialukutaidot: Mielipiteet mediassa
- 7-9lk: Medialukutaidot: Vaikuttajan matkassa
- 7-9lk: Medialukutaidot: Vastuullisuus
- 5lk-Sumo: Mandala ja sävyt
- 5lk-Sumo: Maisema tasoilla
- 5lk-Sumo: Omakuva lempiväreillä
- 6lk-Sumo: Abstrakti taide, vektorimuodot
- 6lk-Sumo: Diskojuliste
- 6lk-Sumo: Oma tapetti
- 7lk-Sumo: Elokuvajuliste
- 7lk-Sumo: Kuvan rajaus - viesti muuttuu
- 7lk: Geogebra1
- 8lk: Geogebra
- 9lk: Geogebra
- 7lk: Geogebra2
- 9lk: Excel-Ohmin laki
- 9lk-Excel-kaavat
- 7-9lk: Kantti -peli
- 8lk - Oma tekoälyluokittelija ja periaatteet
- 5lk - Somekone ja tekoälyn periaatteet
Keskustellaan mikä on vaikuttaja ja mitä vaikuttajia oppilaat tietävät ja seuraavat.
Käydään ryhmissä läpi alla olevat käsitteet ja ryhmä tekee käsitteistä lyhyen tiivistelmän.
- sponsorointi
- tuotesijoittelu
- kaupallinen yhteistyö
Keskustellaan lopuksi yhdessä käsitteistä
Somevaikuttajan profiili
Oppilaat saavat valita mieleisensä somevaikuttajan ja tehdä tästä lyhyen esitelmän ryhmässä. Esim. Greta Thurnberg, Joalin Loukamaa, Roosa Rahkonen, Mona_bling, Cult Cunth, Roni Bäck… Oppilaat etsivät tietoa sosiaalisesta mediasta ja Googlen kautta.
Apukysymyksiä:
- Vaikuttajan oikea nimi (jos tiedossa), kansallisuus ja ikä
- Minkälainen tausta vaikuttajalla on? Ammatti, opiskelu, harrastukset?
- Millä tavalla vaikuttaja aloitti vaikuttajan uransa?
- Kuinka paljon seuraajia vaikuttajalla on eri alustoilla?
- Millä media-alustoilla vaikuttaja toimii ja mitä hän tekee? (videoita, postauksia, streemauksia?)
- Minkälaisia asioita ja arvoja vaikuttaja haluaa edistää?
- Minkälaisten yritysten kanssa vaikuttaja tekee yhteistyötä? Miten nämä yritykset liittyvät vaikuttajaan?
- Markkinoiko vaikuttaja kaupallisia tuotteita? Kehottaako vaikuttaja kuluttamiseen vai ehkä toisin päin?
- Minkälaista palautetta ja reaktioita vaikuttaja on saanut osakseen ja miten hän on niihin reagoinut?
Jokainen oppilas pohtii yksin:
Jos itse olisit somevaikuttaja, minkälainen olisit?
- Mitä arvoja haluaisit edistää?
- Minkä asioiden puolesta haluaisit keskustella? Millaisten yritysten kanssa haluaisit tehdä yhteistyötä?
Vastaa samoihin kysymyksiin kuin tehtävässä 1.
Mieti, miten yritykset kohdentavat markkinointiaan tietynlaisille kuluttajille ja miten ne keräävät ihmisistä tietoja.
Listaa yhden päivän ajan, minkälaisia tuotteita tai palveluita juuri sinulle markkinoidaan sosiaalisessa mediassa (tai muissa mediavälineissä).
Pohdi, miksi juuri sinulle markkinoidaan näitä tuotteita? Vaikuttaako tähän ikä, asuinpaikka, kiinnostuksen kohteet, seuraamasi yritykset tms.?
Jos nuori ei ole sosiaalisessa mediassa, hän voi havainnoida mainoksia muissa mediavälineissä.
Oppilaiden teknologiataitokartta pohjautuu
- Valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan
- Opetushallituksen Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmaan