×
Lauri Kurki
2 oppituntia
Luokka-aste
1.-6. luokka
Oppiaineet
IT
Hakusanat
taikoo bugi koodaus toistolause for muuttuja

6.lk: Tehtävä 2 - ötökkä ja rakennus

Alustus

Katso videot

Taide ja koodi yhdessä. Mitä ihmettä?

Näin käytät Sumo Codea - Katso tämä ennen tehtävien tekemistä

-------------------------------------------------------------------------------------------------

TEHTÄVÄ 1: Piirretään koodilla bugi

Katsotaan ensin video: Näin tehdään Taikoo tehtäviä SumoCodessa

Tehtävän tavoitteena on, että opit koodaamalla luomaan bugin, joka koostuu kehosta, jaloista ja siivistä. Osaat koodilla vaihtaa kunkin osan valmiista kuvista.

  1. Avaa https://sumo.app/works/taikoo6lkteht2t1  tehtävä muokkaustilaan (remix). (jos mPassia ei ole käytössä, paina tästä https://sumo.app/works/taikoo6lkteht2t1 )
  2. Seuraa koodauspuolella olevia ohjeita (ohjeet kommentteina)
  3. Tehtävässä opit
    1. Ottamaan taikoobugclass -luokan käyttöön
    2. Rakentamaan koodilla uuden ötökän eri osista

-------------------------------------------------------------------------------------------------

TEHTÄVÄ 2: Räpytellään siipiä

Tavoitteena on, että opit koodin, jolla siivet liikkuu.

  1. Avaa https://sumo.app/works/taikoo6lkteht2t2  tehtävä muokkaustilaan (remix). (jos mPassia ei ole käytössä, paina tästä https://sumo.app/works/taikoo6lkteht2t2 )
  2. Seuraa koodauspuolella olevia ohjeita (ohjeet kommentteina)
  3. Tehtävässä opit
    1. vaihtamaan koodilla siipien kulmaa
    2. kulmaa sopivasti vaihtamalla saamaan siivet räpsymään

-------------------------------------------------------------------------------------------------

TEHTÄVÄ 3: Räpytellään siipiä  ja muutetaan kokoa FOR toistolauseella

Tavoitteena on, että opit koodin, jolla saat bugin liikkumaan

Katso ensin video FOR -lauseesta

  1. Avaa https://sumo.app/works/taikoo6lkteht2t3  tehtävä muokkaustilaan (remix). (jos mPassia ei ole käytössä, paina tästä https://sumo.app/works/taikoo6lkteht2t3 )
  2. Seuraa koodauspuolella olevia ohjeita (ohjeet kommentteina)
  3. Kun olet saanut yllä olevan mallikoodin valmiiksi, voit kokeilla erilaisia ötökän osia. Listan osista löydät täältä Sumo Works-Ötökän osat. Kokeile siis vaihtaa koodissa osien nimiä.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

TEHTÄVÄ 4: Opetellaan piirtämään

  1. Avaa https://sumo.app/works/taikoo6lkbrush1  tehtävä muokkaustilaan (remix). (jos mPassia ei ole käytössä, paina tästä https://sumo.app/works/taikoo6lkbrush1 )
  2. Seuraa koodauspuolella olevia ohjeita (ohjeet kommentteina)
  3. Tehtävässä opit
    1. Ottamaan käyttöön Brush luokan
    2. Luomaan koodilla uuden kynän
    3. Sijoittamaan kynän halutulle paikalle
    4. Piirtämään koodilla viivan
    5. Kääntämään kynän suuntaa

TEHTÄVÄ 5: Opetellaan piirtämään kuvioita

  1. Avaa https://sumo.app/works/taikoo6lkbrush2  tehtävä muokkaustilaan (remix). (jos mPassia ei ole käytössä, paina tästä https://sumo.app/works/taikoo6lkbrush2 )
  2. Seuraa koodauspuolella olevia ohjeita (ohjeet kommentteina)
  3. Tehtävässä opit piirtämään
    1. neliön
    2. kolmion (tasasivuinen kolmio)
    3. ympyrän

TEHTÄVÄ 6: Piirretään talo

Katso ensin video-ohje

  1. Talon mallipiirrustuksen voit avata tästä, Talomalli.PNG
  2. Avaa https://sumo.app/works/taikoo6lkteht6talo  tehtävä muokkaustilaan (remix). (jos mPassia ei ole käytössä, paina tästä https://sumo.app/works/taikoo6lkteht6talo )
  3. Seuraa koodauspuolella olevia ohjeita (ohjeet kommentteina)
  4. Tehtävässä opit piirtämään talon

 

Oppilaiden teknologiataitokartta pohjautuu