1.-6. luokka
IT
taikoo bugi koodaus toistolause for muuttuja
- 1lk - Minun tunnukseni
- 1-2lk - Opin iPadin käyttöä
- 1-2lk - Käytän Desku-työpöytää
- 1-6lk - NäppisTaituri
- 1-2lk - Mediataidot - taso 1
- 1-3lk - Toimin sähköisessä luokkahuoneessa
- 1-6lk - Google Driven käyttö iPadilla
- 1-6lk - OneDriven käyttö iPadilla
- 1lk - Opin koodaamaan – alkeet
- 7-9lk - Opin 3D mallinnusta ja -tulostusta
- 4-6lk - Käytän Wilmaa
- 2lk - Opin koodaamaan – Taso 1: Scratch Jr.
- 2-4lk - Opetusvideon tekeminen
- 2-5lk - Tallennan omaa puhetta
- 3lk - Tallennan tiedostoni
- 3-4lk - Tekstinkäsittely - taso 1
- 3-4lk - Teen käsitekartan
- 3lk - Tulostan tiedostoja
- 3-4lk - Muokkaan kuvia tabletilla (PicsArt)
- 3lk - Osallistun etäoppituntiin - Meet/Teams
- 3lk - Jaan tiedostoja - Google Drive
- 3lk - Jaan tiedostoja - OneDrive/Google Drive
- 3-4lk - Opin koodaamaan - taso 2
- 3lk - Käytän sähköpostia
- 7-9lk-Valmistan 3D-tulostimella avaimenperän
- 3-5lk - Käytän Wilmaa - Viestit
- 3-6lk - Mediataidot - taso 2-3
- 4lk - Haen tietoa hakukoneella
- 4lk - Käytän Google Classroomia
- 4-5lk - Teen animaation iPadilla - iMotion
- 4lk - Valmistan 3D-tulostimella kynäkoristeen
- 4lk - Soitan Teams-puhelun iPadilla
- 4-5lk - Teen esityksen Google Slidesilla
- 4-5lk - Teen esityksen PowerPointílla
- 4-7lk - Esityksen tekeminen - ohjeet
- 4-7lk - Teen esityksen - Prezi
- 4-5lk - Teen muistiinpanoja TeamDriveen
- 4-6lk - Teen sarjakuvia StripDesignerilla
- 4-5lk - Teen elokuvan iPadilla - iMovie
- 4-5lk - Teen vihreä tausta -videon iPadilla
- 4-6lk - Opin koodaamaan - Turtle Roy
- 5lk - Taulukkolaskenta - taso 1
- 5-6lk - Käytän koneella pilvipalveluita
- 5-6lk - Tekstinkäsittely - taso 2
- 5lk - Innostu Tellagamista
- 5lk - Tulostan 3D-tulostimella kirjanmerkin
- 6-7.lk - Oman kannettavan käyttö
- 6-7lk - Käytän Microsoft Teamsia
- 6-7lk - Käytän Classroomia tietokoneella
- 6-7lk - Soitan Teams-puhelun tietokoneella
- 6lk - Taulukkolaskenta - taso 2
- 6-7lk Teen elokuvan tietokoneella / ipadilla
- P - Tallennan puhetta tietokoneella
- P - Valmistan 3D-tulostimella kynätelineen
- P - Onenote muistiinpanovälineenä
- Opentunnin käyttö oppilaana
- 7lk-Kuvankäsittely-Gimp
- P - Valinnaisaineiden valinta yk
- 8lk - Tekstinkäsittely - taso 3
- 8lk - Taulukkolaskenta-taso3
- 8lk - Taulukkolaskenta-harjoitus
- 8Lk - Iot-esineet internettiin
- 8lk - Julkaiseminen - Sites (kesken)
- 9lk - Excelharjoitus IOT datalla
- Nettisivusto-6lk o365 sivustoilla
- Lisämateriaali - Mediataidot - CC lisenssit
- Lisämateriaali - Mediataidot - tekijänoik.
- Lisämateriaali - Projekti pilvipalvelussa 1
- Lisämateriaali - Projekti pilvipalvelussa 2
- Jakaminen ja yhteiskäyttö (Google)
- Jakaminen ja yhteiskäyttö (O365)
- 1–2lk Teen oman kirjan – Book Creator
- Opin Chromebookin käytön
- Oma puhelin: Teams/Classroom palautus
- Python-ohjelmointia
- Geogebraan tutustuminen
- 3-4lk - Google-ympäristön käyttö
- Musiikkia iPadilla – GarageBand
- 6.lk: Tehtävä 1 - rakennus
- 6.lk: Tehtävä 2 - ötökkä ja rakennus
- Sivustot (Sites)
Alustus
Katso videot
Taide ja koodi yhdessä. Mitä ihmettä?
Näin käytät Sumo Codea - Katso tämä ennen tehtävien tekemistä
-------------------------------------------------------------------------------------------------
TEHTÄVÄ 1: Piirretään koodilla bugi
Katsotaan ensin video: Näin tehdään Taikoo tehtäviä SumoCodessa
Tehtävän tavoitteena on, että opit koodaamalla luomaan bugin, joka koostuu kehosta, jaloista ja siivistä. Osaat koodilla vaihtaa kunkin osan valmiista kuvista.
- Avaa https://sumo.app/works/taikoo6lkteht2t1 tehtävä muokkaustilaan (remix). (jos mPassia ei ole käytössä, paina tästä https://sumo.app/works/taikoo6lkteht2t1 )
- Seuraa koodauspuolella olevia ohjeita (ohjeet kommentteina)
- Tehtävässä opit
- Ottamaan taikoobugclass -luokan käyttöön
- Rakentamaan koodilla uuden ötökän eri osista
-------------------------------------------------------------------------------------------------
TEHTÄVÄ 2: Räpytellään siipiä
Tavoitteena on, että opit koodin, jolla siivet liikkuu.
- Avaa https://sumo.app/works/taikoo6lkteht2t2 tehtävä muokkaustilaan (remix). (jos mPassia ei ole käytössä, paina tästä https://sumo.app/works/taikoo6lkteht2t2 )
- Seuraa koodauspuolella olevia ohjeita (ohjeet kommentteina)
- Tehtävässä opit
- vaihtamaan koodilla siipien kulmaa
- kulmaa sopivasti vaihtamalla saamaan siivet räpsymään
-------------------------------------------------------------------------------------------------
TEHTÄVÄ 3: Räpytellään siipiä ja muutetaan kokoa FOR toistolauseella
Tavoitteena on, että opit koodin, jolla saat bugin liikkumaan
Katso ensin video FOR -lauseesta
- Avaa https://sumo.app/works/taikoo6lkteht2t3 tehtävä muokkaustilaan (remix). (jos mPassia ei ole käytössä, paina tästä https://sumo.app/works/taikoo6lkteht2t3 )
- Seuraa koodauspuolella olevia ohjeita (ohjeet kommentteina)
- Kun olet saanut yllä olevan mallikoodin valmiiksi, voit kokeilla erilaisia ötökän osia. Listan osista löydät täältä Sumo Works-Ötökän osat. Kokeile siis vaihtaa koodissa osien nimiä.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
TEHTÄVÄ 4: Opetellaan piirtämään
- Avaa https://sumo.app/works/taikoo6lkbrush1 tehtävä muokkaustilaan (remix). (jos mPassia ei ole käytössä, paina tästä https://sumo.app/works/taikoo6lkbrush1 )
- Seuraa koodauspuolella olevia ohjeita (ohjeet kommentteina)
- Tehtävässä opit
- Ottamaan käyttöön Brush luokan
- Luomaan koodilla uuden kynän
- Sijoittamaan kynän halutulle paikalle
- Piirtämään koodilla viivan
- Kääntämään kynän suuntaa
TEHTÄVÄ 5: Opetellaan piirtämään kuvioita
- Avaa https://sumo.app/works/taikoo6lkbrush2 tehtävä muokkaustilaan (remix). (jos mPassia ei ole käytössä, paina tästä https://sumo.app/works/taikoo6lkbrush2 )
- Seuraa koodauspuolella olevia ohjeita (ohjeet kommentteina)
- Tehtävässä opit piirtämään
- neliön
- kolmion (tasasivuinen kolmio)
- ympyrän
TEHTÄVÄ 6: Piirretään talo
Katso ensin video-ohje
- Talon mallipiirrustuksen voit avata tästä, Talomalli.PNG
- Avaa https://sumo.app/works/taikoo6lkteht6talo tehtävä muokkaustilaan (remix). (jos mPassia ei ole käytössä, paina tästä https://sumo.app/works/taikoo6lkteht6talo )
- Seuraa koodauspuolella olevia ohjeita (ohjeet kommentteina)
- Tehtävässä opit piirtämään talon
Oppilaiden teknologiataitokartta pohjautuu
- Valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan
- Opetushallituksen Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmaan