Antti Syrjälä
2 oppituntia
Luokka-aste
1.-6. luokka
1.-6. luokka
Oppiaineet
IT
IT
Hakusanat
koodaustunti scratch kolmio neliö suorakulmio
koodaustunti scratch kolmio neliö suorakulmio
- 1lk - Minun tunnukseni
- 1-2lk - Opin iPadin käyttöä
- 1-2lk - Käytän Desku-työpöytää
- 1-6lk - NäppisTaituri
- 1-2lk - Mediataidot - taso 1
- 1-3lk - Toimin sähköisessä luokkahuoneessa
- 1-6lk - Google Driven käyttö iPadilla
- 1-6lk - OneDriven käyttö iPadilla
- 1lk - Opin koodaamaan – alkeet
- 7-9lk - Opin 3D mallinnusta ja -tulostusta
- 4-6lk - Käytän Wilmaa
- 2lk - Opin koodaamaan – Taso 1: Scratch Jr.
- 2-4lk - Opetusvideon tekeminen
- 2-5lk - Tallennan omaa puhetta
- 3lk - Tallennan tiedostoni
- 3-4lk - Tekstinkäsittely - taso 1
- 3-4lk - Teen käsitekartan
- 3lk - Tulostan tiedostoja
- 3-4lk - Muokkaan kuvia tabletilla (PicsArt)
- 3lk - Osallistun etäoppituntiin - Meet/Teams
- 3lk - Jaan tiedostoja - Google Drive
- 3lk - Jaan tiedostoja - OneDrive/Google Drive
- 3-4lk - Opin koodaamaan - taso 2
- 3lk - Käytän sähköpostia
- 7-9lk-Valmistan 3D-tulostimella avaimenperän
- 3-5lk - Käytän Wilmaa - Viestit
- 3-6lk - Mediataidot - taso 2-3
- 4lk - Haen tietoa hakukoneella
- 4lk - Käytän Google Classroomia
- 4-5lk - Teen animaation iPadilla - iMotion
- 4lk - Valmistan 3D-tulostimella kynäkoristeen
- 4lk - Soitan Teams-puhelun iPadilla
- 4-5lk - Teen esityksen Google Slidesilla
- 4-5lk - Teen esityksen PowerPointílla
- 4-7lk - Esityksen tekeminen - ohjeet
- 4-7lk - Teen esityksen - Prezi
- 4-5lk - Teen muistiinpanoja TeamDriveen
- 4-6lk - Teen sarjakuvia StripDesignerilla
- 4-5lk - Teen elokuvan iPadilla - iMovie
- 4-5lk - Teen vihreä tausta -videon iPadilla
- 4-6lk - Opin koodaamaan - Turtle Roy
- 5lk - Taulukkolaskenta - taso 1
- 5-6lk - Käytän koneella pilvipalveluita
- 5-6lk - Tekstinkäsittely - taso 2
- 5lk - Innostu Tellagamista
- 5lk - Tulostan 3D-tulostimella kirjanmerkin
- 6-7.lk - Oman kannettavan käyttö
- 6-7lk - Käytän Microsoft Teamsia
- 6-7lk - Käytän Classroomia tietokoneella
- 6-7lk - Soitan Teams-puhelun tietokoneella
- 6lk - Taulukkolaskenta - taso 2
- 6-7lk Teen elokuvan tietokoneella / ipadilla
- P - Tallennan puhetta tietokoneella
- P - Valmistan 3D-tulostimella kynätelineen
- P - Onenote muistiinpanovälineenä
- Opentunnin käyttö oppilaana
- 7lk-Kuvankäsittely-Gimp
- P - Valinnaisaineiden valinta yk
- 8lk - Tekstinkäsittely - taso 3
- 8lk - Taulukkolaskenta-taso3
- 8lk - Taulukkolaskenta-harjoitus
- 8Lk - Iot-esineet internettiin
- 8lk - Julkaiseminen - Sites (kesken)
- 9lk - Excelharjoitus IOT datalla
- Nettisivusto-6lk o365 sivustoilla
- Lisämateriaali - Mediataidot - CC lisenssit
- Lisämateriaali - Mediataidot - tekijänoik.
- Lisämateriaali - Projekti pilvipalvelussa 1
- Lisämateriaali - Projekti pilvipalvelussa 2
- Jakaminen ja yhteiskäyttö (Google)
- Jakaminen ja yhteiskäyttö (O365)
- 1–2lk Teen oman kirjan – Book Creator
- Opin Chromebookin käytön
- Oma puhelin: Teams/Classroom palautus
- Python-ohjelmointia
- Geogebraan tutustuminen
- 3-4lk - Google-ympäristön käyttö
- Musiikkia iPadilla – GarageBand
- 6.lk: Tehtävä 1 - rakennus
- 6.lk: Tehtävä 2 - ötökkä ja rakennus
- Sivustot (Sites)
Koodauksen alkuun pääsee helposti. Tässä merkissä opetellaan blokkiohjelmoinnin perusasiat.
Tunti 1 - Code.org
- Suorita vähintään yksi seuraavista Code.org -sivuston blokkikoodausta opettavista ohjelmointiharjoituksista:
- Star Wars
- Angry Birds
- Flappy bird
- Minecraft seikkailija tai Minecraft suunnittelija
- Dance party (tätä ei kannata tehdä ihan ensimmäisenä, on jo hieman haastavampi)
Tunnit 2-3 - Scratchin perusteet
Vaihtoehtoiset toimintatavat:
a) Mene Scratchin aloitussivulle (https://scratch.mit.edu/), valitse yläpalkista LUO / CREATE ja etene itsenäisesti oppitunteja yläpalkin oppitunnit-linkin kautta
- Käytä mieluiten Chrome-selainta
- Tarvittaessa vaihda kieli haluamaksesi (esim. Suomi) maapallon vektorikuvasta yläpalkista
- Pohdi jokaisessa tehtävässä, mitä blokkeja käytät koodaukseen ja miksi!
b) Harjoittele opettajan ohjeiden mukaisesti Scratchin perusasiat
- Scratch-sivusto, https://scratch.mit.edu/ (huom. käytä Chrome-selainta)
- Uuden ohjelman luonti ja tallennus koneelle
- Tallennetun ohjelman avaaminen koneelta
- Hahmojen ja taustan valinta sekä lisääminen ruudulle
- Kuvioiden piirtäminen
- Esineiden ja hahmojen liikuttaminen koodiblokkien avulla
- Näppäinkomennot hahmojen liikuttamiseen
- Hyödyntämään "Koskettaako" -funktiota esim. pelissä
- Koodata pisteet peliin
- Mallista perusjutut (opeohje)
Tehtävä 1: Kirjoita omaa blokkikoodia
- Avaa uusi projekti, valitse tausta ja hahmo
- Koodaa ohjelma, jossa hahmo piirtää suorakulmion, jonka korkeus on 100 ja leveys 50
- Laske suorakulmion piiri ja pinta-ala
- Lisää toinen hahmo ja koodaa se piirtämään kolmio. Laske kolmion piiri.
- Mieti, miten saisit piirrettyä kolmion, jonka kaikki sivut ovat yhtä pitkiä. Miksi kyseistä kolmiota kutsutaan matemaattisesti?
- Mieti, miten saat piirrettyä ympyrämuotoisen alueen?
- Koodaa hahmo
- piirtämään neliö
- Aseta hahmon suunta alkuperäiseen suuntaan
- Käännä hahmoa käänny komennolla 5 astetta
- Käytä siirrä kohdat 1-3 Ohjaus - Toista lauseen sisällä ja toista 72 kertaa.
- Millainen kuvio tuli
Tehtävä 2: Käy läpi järjestyksessä seuraavat
- https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/materiaalit/kpm/3-4-luokka/scratch-1 .
- https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/materiaalit/kpm/3-4-luokka/scratch-2 .Tärkeimmät ovat
- Hahmon piirtäminen
- Hahmon ohjaaminen
- Klikkaa jääkone-tehtävä auki. Lue tarkkaan, mitä näppäimistä tapahtuu. Mieti, miten voit nopeuttaa jääkonetta, jotta olet nopein.
- https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/materiaalit/kpm/3-4-luokka/scratch-3 . Tärkeimmät ovat
- Koordinaatisto
- Hissi
- Nimen kirjoitus
- Liikennevalot
- https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/materiaalit/kpm/3-4-luokka/scratch-4
c) Katso alla olevat videot ja tee niiden avulla b)-kohdan tehtävät:
Aloitus:Hahmot ja tausta
Aloitus:Peruskoodit
Tallennus ja avaaminen
Osaatko jo tosi hyvin? Tee ekstratehtävä:
- Lisätehtävää täältä, https://opentunti.fi/index.php?route=plans/show/888/scratch-ajopeli
Oppilaiden teknologiataitokartta pohjautuu
- Valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan
- Opetushallituksen Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmaan