1.-6. luokka
IT
python
- 1lk - Minun tunnukseni
- 1-2lk - Opin iPadin käyttöä
- 1-2lk - Käytän Desku-työpöytää
- 1-6lk - NäppisTaituri
- 1-2lk - Mediataidot - taso 1
- 1-3lk - Toimin sähköisessä luokkahuoneessa
- 1-6lk - Google Driven käyttö iPadilla
- 1-6lk - OneDriven käyttö iPadilla
- 1lk - Opin koodaamaan – alkeet
- 7-9lk - Opin 3D mallinnusta ja -tulostusta
- 4-6lk - Käytän Wilmaa
- 2lk - Opin koodaamaan – Taso 1: Scratch Jr.
- 2-4lk - Opetusvideon tekeminen
- 2-5lk - Tallennan omaa puhetta
- 3lk - Tallennan tiedostoni
- 3-4lk - Tekstinkäsittely - taso 1
- 3-4lk - Teen käsitekartan
- 3lk - Tulostan tiedostoja
- 3-4lk - Muokkaan kuvia tabletilla (PicsArt)
- 3lk - Osallistun etäoppituntiin - Meet/Teams
- 3lk - Jaan tiedostoja - Google Drive
- 3lk - Jaan tiedostoja - OneDrive/Google Drive
- 3-4lk - Opin koodaamaan - taso 2
- 3lk - Käytän sähköpostia
- 7-9lk-Valmistan 3D-tulostimella avaimenperän
- 3-5lk - Käytän Wilmaa - Viestit
- 3-6lk - Mediataidot - taso 2-3
- 4lk - Haen tietoa hakukoneella
- 4lk - Käytän Google Classroomia
- 4-5lk - Teen animaation iPadilla - iMotion
- 4lk - Valmistan 3D-tulostimella kynäkoristeen
- 4lk - Soitan Teams-puhelun iPadilla
- 4-5lk - Teen esityksen Google Slidesilla
- 4-5lk - Teen esityksen PowerPointílla
- 4-7lk - Esityksen tekeminen - ohjeet
- 4-7lk - Teen esityksen - Prezi
- 4-5lk - Teen muistiinpanoja TeamDriveen
- 4-6lk - Teen sarjakuvia StripDesignerilla
- 4-5lk - Teen elokuvan iPadilla - iMovie
- 4-5lk - Teen vihreä tausta -videon iPadilla
- 4-6lk - Opin koodaamaan - Turtle Roy
- 5lk - Taulukkolaskenta - taso 1
- 5-6lk - Käytän koneella pilvipalveluita
- 5-6lk - Tekstinkäsittely - taso 2
- 5lk - Innostu Tellagamista
- 5lk - Tulostan 3D-tulostimella kirjanmerkin
- 6-7.lk - Oman kannettavan käyttö
- 6-7lk - Käytän Microsoft Teamsia
- 6-7lk - Käytän Classroomia tietokoneella
- 6-7lk - Soitan Teams-puhelun tietokoneella
- 6lk - Taulukkolaskenta - taso 2
- 6-7lk Teen elokuvan tietokoneella / ipadilla
- P - Tallennan puhetta tietokoneella
- P - Valmistan 3D-tulostimella kynätelineen
- P - Onenote muistiinpanovälineenä
- Opentunnin käyttö oppilaana
- 7lk-Kuvankäsittely-Gimp
- P - Valinnaisaineiden valinta yk
- 8lk - Tekstinkäsittely - taso 3
- 8lk - Taulukkolaskenta-taso3
- 8lk - Taulukkolaskenta-harjoitus
- 8Lk - Iot-esineet internettiin
- 8lk - Julkaiseminen - Sites (kesken)
- 9lk - Excelharjoitus IOT datalla
- Nettisivusto-6lk o365 sivustoilla
- Lisämateriaali - Mediataidot - CC lisenssit
- Lisämateriaali - Mediataidot - tekijänoik.
- Lisämateriaali - Projekti pilvipalvelussa 1
- Lisämateriaali - Projekti pilvipalvelussa 2
- Jakaminen ja yhteiskäyttö (Google)
- Jakaminen ja yhteiskäyttö (O365)
- 1–2lk Teen oman kirjan – Book Creator
- Opin Chromebookin käytön
- Oma puhelin: Teams/Classroom palautus
- Python-ohjelmointia
- Geogebraan tutustuminen
- 3-4lk - Google-ympäristön käyttö
- Musiikkia iPadilla – GarageBand
- 6.lk: Tehtävä 1 - rakennus
- 6.lk: Tehtävä 2 - ötökkä ja rakennus
- Sivustot (Sites)
Koodin kirjoittaminen ja ensimmäinen ohjelma
- Mene osoitteeseen https://repl.it/languages/python3
- Ohje
- Kirjoita koodi vasemmalle ja paina keskellä olevaa Play -nappia.
- Testaa koodia print("Tästä alkaa minun matkani koodauksen saloihin").
Kommenttien kirjoittaminen ja muutama esimerkki
- Hyvän koodaustapa on kirjoittaa koodin joukkoon kommentteja, joissa kerrottaan mitä komentin alla olevassa koodissa tapahtuu. Kommenteista hyötyy sekä ohjelman tekijä että kaikki samaa koodia työstävät koodarit
- Kommentin saa tehtyä kirjoittamalla rivin alkuun #
- Kommentteja ei suoriteta ohjelmassa
- Testaa esimerkki:
- kopioi kaikki idleen.
- Suorita komento Run. Mieti ennen suorittamista, mitä ohjelma tekee. Tutki erityisesti kommentteja.
- kopioi kaikki idleen.
# t# -*- coding: latin-1 -*-
# tervehdyksen tulostus
print("Tervetuloa!")
sana="";
# tunnussanan kysyminen
sana = input("Kirjoita tunnussana: ")
# tulostus riippuu tunnussanasta
if sana == "python":
print("Matka voi alkaa...")
else:
print("Yritä uudestaan...")
Muuttuja
- Poista vanha koodi, kopioi ja testaa esimerkki:
luku = input("Anna luku: ")
luku2 = input("Anna toinen luku: ")
print(luku, "+", luku2, "=", luku+luku2)
print("loppu")
2. Testaa toinen esimerkki:
luku = int(input("Anna luku: "))
luku2 = int(input("Anna toinen luku: "))
print(luku, "+", luku2, "=", luku+luku2)
print("loppu")
3. Etsi ero kahdesta edellisestä esimerkistä ja mieti miten se vaikutti ohjelman toimintaan.
funktio | toiminta |
---|---|
len |
laskee merkkijonon merkkien määrän |
int |
muuttaa arvon kokonaisluvuksi |
float |
muuttaa arvon liukuluvuksi |
str |
muuttaa arvon merkkijonoksi |
round |
pyöristää luvun halutulle tarkkuudelle |
abs |
laskee luvun itseisarvon |
Tehtävä
Kirjoita oma ohjelma, joka kysyy kaksi lukua ja laskee niiden tulon.
Ehtolauseen kirjoittaminen
- Kopioi koodi.
- Lisää if- ja else-lausetta seuraaville riveille (rivit 6, 7 ja 9) sisennys rivin alkuun (sarkain / TAB).
- Käynnistä ohjelma.
print("Tervetuloa tietokilpailuun!")
pisteet = 0
vastaus = input("Kuinka monta sekuntia on tunnissa?\n")
if vastaus == "3600":
print("Oikein!")
pisteet = pisteet + 1
else:
print("Väärin!")
Tehtävä
Kirjoita ohjelmaan lisää rivejä, niin että ohjelma kysyy seuraavaksi kaksi muuta kysymystä ja laskee pisteet yhteen ja ilmoittaa lopuksi kilpailijat saamat pisteet.
Toistorakenteen kirjoittaminen (while)
- Kopioi koodi.
- Sisennä (sarkain/tab) while-rakenteeseen kuuluva ehto (rivi 3):
luku = ""
while luku != "14":
luku = input("Arvaa luku lukualueelta 0-20: ")
print("Oikein!")
Tehtävä
Kirjoita oma ohjelma, joka kysyy salasanaa ja ilmoittaa kun se on oikein.
Toistorakenteen kirjoittaminen (for)
- Kopioi alla oleva lyhyt koodi.
- Sisennä (sarkain/tab) for -rakenteeseen kuuluva ehto (rivi 2):
- Suorita ohjelma.
- Vaihda ensimmäisen rivin (10) arvoksi (2,8) sekä (1,15,3) ja suorita ohjelma.
for i in range(10):
print(i, " + ", i, " = ", i + i)
Tehtävä
Kirjoita for -toistorakennetta käyttäen ohjelma, joka tulostaa 8. kertotaulun laskut ja vastaukset näkyviin.
Oppilaiden teknologiataitokartta pohjautuu
- Valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan
- Opetushallituksen Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmaan