Janne Korsimo
Kurssi: Ohjelmointi
4 oppituntia
Luokka-aste
7.-9. luokka
7.-9. luokka
Oppiaineet
IT
IT
Hakusanat
interaktiivisuus
interaktiivisuus
Perusasiat
Jotta osaat kysyä asioita käyttäjältä ja käyttää niitä hyväksi esim. pelin valinnoissa, käy läpi sivun http://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/peliohjelmointi/scratch/kyselyt.html asiat
Harjoituksia
- Tee kysely, jossa pyydetään käyttäjää laskemaan kahden luvun kertolaskuja. Laskettavat luvut ovat väliltä 1...10.
- Tee kysely, jossa pyydetään käyttäjää laskemaan kahden luvun miinuslaskuja. Laskettavat luvut ovat väliltä 1...100.
- Kertotaulupeli luvuilla 2-10. Pelin pitää toimia seuraavasti
- Käyttäjältä kysytään, mitä kertotaulua hän halauaa harjoitella (2-10)
- Jos käyttäjä vastaa edelliseen jonkun muun luvun, peli pyytää kirjoittamaan luvun uudelleen.
- Käyttäjältäkysytään, kuinka monta laskua hän haluaa harjoitella.
- Vastauksen jälkeen peliin tulee painike - Aloita peli
- Aloittamisen jälkeen aika lähtee käyntiin ja pisteet asetetaan nollaan
- ohjelma arpoo kertolaskun käyttäjän antaman luvun (kertotaulu) ja satunnaisluvun välillä
- oikean vastauksen jälkeen pisteet lisääntyvät kolmella, väärästä vähennetään yksi pste ja sama kysymys tulee uudelleen.
- Lopuksi ilmoitetaan pisteet. Keksi oma pisteytys aikamuuttujaan.
Palautukset
- Koda-2016-jakso 3, https://classroom.google.com/r/NjI1MDgzNjk3
Sisältö
- Suunnitelmat 1-2: Ohjelmoinnin perusteiden opettelu
- Suunnitelmat 3-5: Scratch ympäristön perusasiat
- Suunnitelmat 5-8: Scratchillä pelejä, keksi, oivalla ja luo itse
Linkkejä
- Koodaustunti
- Scratch
- http://code.org/
- Avoin oppikirja Scratch, http://avoinoppikirja.fi/tite-scratch
- Peli-ohjelmionnin perusteet, http://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/peliohjelmointi/scratch/