×

Scratchin aloitus

Tavoitteet

  1. Sinulla on tunnus Scratchiin
  2. Osaat lisätä ja piirtää hahmon
  3. Osaat valita taustan
  4. Osaat liikuttaa hahmoa ja vaihtaa sen suuntaa
  5. Osaat tehdä komennot, joilla hahmoa voi liikuttaa näppäimillä

Ohjeet

Tee oma tunnus Scratchiin

  1. Siirry osoitteeseen https://scratch.mit.edu/
  2. Luo itsellesi tunnus Klikkaamalla ylhäältä Liity Scratciin

Käy läpi ja opettele perusasioita

  1. Käy läpi sivun http://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/peliohjelmointi/scratch/aloitus.html harjoitukset
  2. Näin opit piirtämään hahmoja ja käyttämään koordinaatistoa, http://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/peliohjelmointi/scratch/koordinaatisto.html
  3. Parempi liike, http://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/peliohjelmointi/scratch/nappaimisto.html

Harjoittele

Tässä oletetaan että olet tehnyt yllä olevien kohtien esimerkit, eli sinulla on oma hahmo, jolla on toiminnallisuus ylöspäin liikkumiseen.

  1. Lisää toiminnallisuus alas liikkumiselle (nuoli alas)
  2. Lisää toiminnallisuus vasemmalle liikkumiselle (nuoli vasen)
  3. Lisää toiminnallisuus oikealle liikkumiselle (nuoli oikea)
  4. Luo peliin toinen hahmo.
  5. Lisää uuden hahmon x- ja y- koordinaatit näkyviin. Huomaa että jokaisella hahmolla on oma sijainti! Jokaisella hahmolla on siis oma x- ja y-koordinaatti!
  6. Lisää uudelle hahmolle mahdollisuus ylös liikkumiseen (näppäimellä w)
  7. Lisää uudelle hahmolle mahdollisuus alas liikkumiseen (näppäimellä s)
  8. Lisää uudelle hahmolle mahdollisuus vasemmalle liikkumiseen (näppäimellä a)
  9. Lisää uudelle hahmolle mahdollisuus oikealle liikkumiseen (näppäimellä d)

 

 

Palautukset

  1. Koda-2016-jakso 3, https://classroom.google.com/r/NjI1MDgzNjk3 

Sisältö

  1. Suunnitelmat 1-2: Ohjelmoinnin perusteiden opettelu
  2. Suunnitelmat 3-5: Scratch ympäristön perusasiat
  3. Suunnitelmat 5-8: Scratchillä pelejä, keksi, oivalla ja luo itse

Linkkejä

  1. Koodaustunti
  2. Scratch
  3. http://code.org/
  4. Avoin oppikirja Scratch, http://avoinoppikirja.fi/tite-scratch
  5. Peli-ohjelmionnin perusteet, http://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/peliohjelmointi/scratch/