Janne Korsimo
Kurssi: Ohjelmointi
6 oppituntia
Luokka-aste
7.-9. luokka
7.-9. luokka
Oppiaineet
IT
IT
Hakusanat
pistetys väistelypeli
pistetys väistelypeli
Väistelypeli
- Väistelypelin ideana on väistellä oikealta vasemmalle valuvia palikoita. Peliin on valmiiksi lisätty osiossa "Parempi näppäimistön käsittely" esitelty nopeampi näppäimistön kuuntelu. Pelissämme voi liikkua vain ylös ja alas.
- Tee ohjeen http://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/peliohjelmointi/scratch/sivuttaisvaistely.html mukaan.
Osu ja kerää pisteitä peli
- Pelin idea on osua hahmolla oikealta vasemmalla liikkuvaan palloon ja kerätä pisteitä.
- Ohjeet
- valitse hahmo ja piirrä pallo. Aseta hahmo vasempaan reunaan
- koodaa hahmolle liikkuminen ylös ja alas nuolinäppäimillä
- koodaa pallolle liike oikealta vasemmalle
- Tee pisteet muuttuja ja aseta sen arvo nollaan, kun peli aloitetaan vihreästä lipusta
- Koodaa osumassa
- pisteet lisääntyvät yhdellä
- pallon x koodinaatti muuttuu oikeaan reunaan (240) ja y-koordinaatti saa satunnaislukuarvon -180 ja 180 väliltä
- tuunaa
- jos pallo menee läpi, pisteet vähenevät yhdellä
- jos pisteet lisääntyvät tai vähenevät 10:llä pallo liike nopetuu tai hidastuu
- 50 pisteen jälkeen tulee 2. taso, jossa hahmo tuodaan lähemmäs oikeaa reunaa ja tausta muuttuu
- 100 pisteen jälkeen tulee 3. taso, jossa tausta muuttuu ja peliin tulee toinen pallo
Palautukset
- Koda-2016-jakso 3, https://classroom.google.com/r/NjI1MDgzNjk3
Sisältö
- Suunnitelmat 1-2: Ohjelmoinnin perusteiden opettelu
- Suunnitelmat 3-5: Scratch ympäristön perusasiat
- Suunnitelmat 5-8: Scratchillä pelejä, keksi, oivalla ja luo itse
Linkkejä
- Koodaustunti
- Scratch
- http://code.org/
- Avoin oppikirja Scratch, http://avoinoppikirja.fi/tite-scratch
- Peli-ohjelmionnin perusteet, http://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/peliohjelmointi/scratch/