Janne Korsimo
Kurssi: Ohjelmointi
2 oppituntia
Luokka-aste
7.-9. luokka
7.-9. luokka
Oppiaineet
IT
IT
Hakusanat
muuttuja pisteytys
muuttuja pisteytys
Tavoiteet
- Osaat tehdä muuttujan, jota voi käyttää pelissä pisteiden laskemiseen
- Osaat pistää muuttujan näkyviin pelin taustalle ja siirtää sen oikeaan paikkaan
- Osaat tehdä koodin, joka lisää muuttujan arvoa yhdellä, jos toinen hahmo, esim. pallo, koskettaa toista hahmoa
- Osaat asettaa pisteet muuttujan arvoon 0, kun painetaa vihreää lippua
- Osaat vaihtaa taustaa, kun piste muuttuja saa tietyn arvon.
Ohjeet
Käy läpi ohjeet
- Pisteytyksen tekeminen peliin,http://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/peliohjelmointi/scratch/pisteet.html
- Tasojen tekeminen, esim. taustan vaihtaminen, jos pisteet yli 100 http://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/peliohjelmointi/scratch/taso.html
Palautukset
- Koda-2016-jakso 3, https://classroom.google.com/r/NjI1MDgzNjk3
Sisältö
- Suunnitelmat 1-2: Ohjelmoinnin perusteiden opettelu
- Suunnitelmat 3-5: Scratch ympäristön perusasiat
- Suunnitelmat 5-8: Scratchillä pelejä, keksi, oivalla ja luo itse
Linkkejä
- Koodaustunti
- Scratch
- http://code.org/
- Avoin oppikirja Scratch, http://avoinoppikirja.fi/tite-scratch
- Peli-ohjelmionnin perusteet, http://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/peliohjelmointi/scratch/