Janne Korsimo
Kurssi: Ohjelmointi
2 oppituntia
Luokka-aste
7.-9. luokka
7.-9. luokka
Oppiaineet
IT
IT
Hakusanat
scrach testi
scrach testi
Tee uusi Sratch-projekti. Testin maksimipistemäärä on 10. Jokaisesta kohdasta saat yhden pisteen
- Lisää tausta ja kaksi hahmoa, esim kissa ja pallo
- Koodaa kissa liikkumaan nuolinäppäimillä ylös, alas, vasemmalle ja oikealle
- Kun painetaan vihreää lippua
- Aseta kissa keskelle
- Aseta pallo oikeaan yläreunaan
- Koodaa pallo liikkumaan oikeaan alareunaan Liuta kohtaan kommennolla
- Koodaa pallo liikkumaan satunnaiseen x ja y-koordinaattiin ja pysähtymään hetkeksi, esim yhdeksi sekunniksi. Käytä Satunnaisesti ja Odota komentoja
- Lisää muuttuja Pisteet ja aseta sen arvo nollaksi, kun painetaan vihreää lippua.
- Koodaa pisteytys. Jos kissa osuu palloon, pisteet lisääntyvät yhdellä.
- Koodaa siirtyminen tasolle 2. Jos pisteet ovat yli 10, tausta vaihtuu.
- Lisää tasolle 2 hahmo, joka liikkuu itsestään satunnaisesti. Jos Kissa osuu kyseiseen hahmoon, pisteet vähenevät yhdellä.
- Jaa projekti, kopioi projektin linkki ja palauta Clasroomin tehtävään Testi
Palautukset
- Koda-2016-jakso 3, https://classroom.google.com/r/NjI1MDgzNjk3
Sisältö
- Suunnitelmat 1-2: Ohjelmoinnin perusteiden opettelu
- Suunnitelmat 3-5: Scratch ympäristön perusasiat
- Suunnitelmat 5-8: Scratchillä pelejä, keksi, oivalla ja luo itse
Linkkejä
- Koodaustunti
- Scratch
- http://code.org/
- Avoin oppikirja Scratch, http://avoinoppikirja.fi/tite-scratch
- Peli-ohjelmionnin perusteet, http://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/peliohjelmointi/scratch/