Janne Korsimo
Kurssi: Ohjelmointi
3 oppituntia
Luokka-aste
7.-9. luokka
7.-9. luokka
Oppiaineet
IT
IT
Hakusanat
ohjelmointi toistolause tutustumimen
ohjelmointi toistolause tutustumimen
Parityö - Tee yhteenvedot haluamallasi välineellä (esim. word, powerpoint jne)
- Tee parin kanssa oma yhteenveto - Mitä ohjelmointi on? http://koodi2016.fi/ohjelmointi.html#section-2
- Selvitä seuraavat termit parisi kanssa, http://koodi2016.fi/ohjelmointi.html#section-3
- Muuttuja
- Algoritmi
- Funktiot
- Toistolause
- ehtolause
- listat
Jos open kanssa ei käyty esimerkkejä läpi, tutki seuraavia pelejä ja niiden koodeja. Koodit näet klikkaamalla katso sisälle. Huom. Joka hahmolle ja piirrokselle on omia koodeja.
- Yksinkertinen esimerkki pallopelistä, http://scratch.mit.edu/projects/45435590/#editor
- Esimerkki monista eri hahmoista ja niiden koodista, http://scratch.mit.edu/projects/45430054
- http://scratch.mit.edu/projects/41594418/?fromexplore=true (Pitkä ja monimutkainen koodi)
Palautus
Palauta parityö Gafeeseen tehtävään Parityö-aloitus. Huom. Molemmat palauttavat saman työn erikseen.
Palautukset
- Koda-2016-jakso 3, https://classroom.google.com/r/NjI1MDgzNjk3
Sisältö
- Suunnitelmat 1-2: Ohjelmoinnin perusteiden opettelu
- Suunnitelmat 3-5: Scratch ympäristön perusasiat
- Suunnitelmat 5-8: Scratchillä pelejä, keksi, oivalla ja luo itse
Linkkejä
- Koodaustunti
- Scratch
- http://code.org/
- Avoin oppikirja Scratch, http://avoinoppikirja.fi/tite-scratch
- Peli-ohjelmionnin perusteet, http://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/peliohjelmointi/scratch/