×

Tämä on käyttäjän Janne Korsimo suunnitelma. Osa kurssia TVT-ops.




Uutinen vai mainos?

Opettaja jakaa oppilaille sanomalehtiä. Oppilaat saavat leikata lehdistä mainoksia ja uutisia. Leikkeitä kiinnitetään taululle omiin kategorioihinsa: uutinen/mainos

Pohditaan yhdessä:

  • Mikä on uutisen ja mainoksen ero?
  • Mikä on kummankin lajin tarkoitus?
  • Ketkä tekevät uutisia ja mitkä tahot mainoksia?

Listataan yhdessä luotettavia suomalaisia uutissivustoja.


Video

Oppilaat jakautuvat pienryhmiin tai pareihin. Osalle jaetaan aiheeksi mainos ja osalle uutinen. Ryhmät eivät tiedä toistensa aihetta.

Oppilaat valmistavat lyhyen videon tabletin tai älypuhelin avulla. Oppilaat saavat itse päättää mainostettavan tuotteen tai tapahtuman, jota uutinen käsittelee.

Vaihtoehtoisesti opettaja voi laatia ehdotuksia, kuten

  • Kynä, joka kirjoittaa ajatuksen voimalla
  • Reppu, joka muuntuu myös tyynyksi (mainos)
  • Energiapatukka, joka vie nälän koko viikoksi (mainos)
  • Koulun kellarista on löytynyt rahakätkö (uutinen)
  • Valtio on päättänyt siirtää koulujen kesälomaa kuukaudella (uutinen)

Lopuksi

Katsotaan yhdessä videot ja luokka saa arvata onko kyseessä uutinen vai mainos. Mitkä seikat kussakin esityksessä paljastavat lajin?

Pohditaan,

  • voiko kaikkiin uutisiin luottaa?
  • mitä keinoja mainoksissa käytetään kuluttajien motivoimiseksi?

Keskustellaan siitä, että joskus myös aikuisten on vaikea erottaa uutisia ja valeuutisia toisistaan. Mietitään, miten uutisen luotettavuuden voisi tarkistaa.


Oppilaiden teknologiataitokartta pohjautuu