
8. luokka
MA
kertaus
Kerrataan 8 luokan asiat:
- Prosentti (s. 35-38)
- Prosentin käsite
- 100 % = 1
- 1 % = 0,01 = 1/100
- Prosenttiosuus
- prosenttiosuus saadaan jakamalla annettu määtä kokonaismäärällä ( eli perusarvolla).
- Prosenttikerroin
- 79 % = 0,79
- 130 % = 1,3
- Prosenttiarvo
- prosenttikerroin x perusarvo = prosenttiarvo
- Perusarvo
- perusarvo on luku, josta prosenttiosuus alun perin on laskettu.
- perusarvoa laskettaessa muodostetaan yhtälö prosenttikertoimen ja prosenttiarvon avulla.
- Muuttunut arvo
- alennetaan hintaa 25 % eli uusi hinta on 100%- 25% = 75% alkuperäisestä.
- nostetaan hintaan 20 % eli uusi hinta on 100%+ 20% = 120% alkuperäisestä.
- Vertailuja
- muutosprosentti = muutos : alkuperäinen arvo
- vertailuprosentti = erotus : perusarvo
- prosenttiyksikkö
- Kun verrataan prosenttilukuja, niiden erotus ilmoitetaan prosenttiyksikköinä.
- Prosentin käsite
Harjoitellaan
- joko kirjan tehtävillä s. 35-37 tehtävät 176- 199
- tai Villetehtävillä.
Potenssi (s. 59-60)
- Kertaa potenssimerkintä ja laskujärjestys.
- Mikä on kantaluku? Entä eksponentti?
- Mikä on eksponentin vaikutusalue?
- Samankantainen potenssi
- Pohdi miten voit merkitä tulon yhtenä potenssina:
- 22 · 23 =
- a3 · a4 =
- Pohdi miten voit merkitä osamäärän yhtenä potenssina:
- samankantaisetpotenssit.docx
- 37 / 35=
- a9 / a5 =
- Pohdi miten voit merkitä tulon yhtenä potenssina:
- Potenssin potenssi
- Pohdi miten voit merkitä potenssin potenssin yhtenä potenssina:
- (22)3=
- (a3)4 =
- Pohdi miten voit merkitä potenssin potenssin yhtenä potenssina:
- Tulon potenssi
- Pohdi miten voit merkitä tulon potenssin yhtenä potenssina:
- (2a)3=
- (ab)4 =
- Pohdi miten voit merkitä tulon potenssin yhtenä potenssina:
- Osamäärän potenssi
- (2/a)3=
- (a/b)4 =
- Voit katsoa osamäärät myös tästä linkistä: osamääränpotenssi.docx
- Eksponenttina negatiivinen luku tai nolla
Harjoitellaan
- joko kirjan tehtävillä s. 59-60
- tai Villetehtävillä.
Polynomi (s. 82-83)
-
Kerrataan merkkisäännöt.
- Polynomin käsite
- Selvitä
- Mikä on polynomi, termi ja vakiotermi?
- Entä polynomin aste?
- Entä miten polynomien termit järjestetään?
- Selvitä
- Yhteen-ja vähennyslasku
- Selvitä mitä tarkoittaa samanmuotoiset termit.
- Selvitä samanmuotoisten termien yhdistäminen.
- Kertolasku
Harjoitellaan
- joko kirjan tehtävillä s. 82-83
- tai Villetehtävillä.
Yhtälö (s. 107-108)
- Yhtälön ratkaisun vaiheet
- Selvitä ja kertaa:
- Mikä on yhtälö?
- Entä mikä on yhtälön ratkaisu eli yhtälön juuri?
- Yhtälön ratkaisun vaiheet
- Selvitä ja kertaa:
- Sulkeet yhtälössä
- KERTAA sulkeiden poisto
- JOS polynomin ympärillä olevien sulkumerkkien edessä on
- PLUSMERKKI tai ei ole ollenkaan etumerkkiä, sulkumerkit saa poistaa kirjoittamalla termit etumerkkeineen peräkkäin
- MIINUSMERKKI, sulkumerkkejä poistettaessa vaihdetaan jokaisen sisällä olevan termin etumerkki
- TERMI (esim 3 tai 3x), niin sulkeiden sisällä olevan polynomin jokainen termi kerrotaan erikseen tällä ulkopuolella olevalla termillä
- JOS polynomin ympärillä olevien sulkumerkkien edessä on
- KERTAA sulkeiden poisto
- Nimittäjä yhtälössä
-
Jos yhtälössä esiintyy useita nimittäjiä, kannattaa ne poistaa jo ratkaisun alkuvaiheessa.
Nimittäjät saadaan poistettua kertomalla yhtälön molemmat puolet luvulla, joka on jaollinen kaikilla nimittäjillä eli nimittäjien pienimmällä yhteisellä jaettavalla (pyj).
-
- Epäyhtälö
- Mistä tunnistat epäyhtälön?
- Miten epäyhtälö ratkaistaan?
- Toisen asteen yhtälö
-
Selvitä:
- Mistä tunnistat toisen asteen yhtälön?
- Kuinka monta ratkaisua toisen asteen yhtälöllä on yleensä?
-
- Suhde
- Verranto
- suoraan ja kääntäen verrannollisuus
Harjoitellaan
- joko kirjan tehtävillä s. 107-108
- tai Villetehtävillä.
- Geometria
- Tasogeometria (s. 148-151)
- Monikulmiot
- kolmio
- nelikulmio
- piirit ja pinta-alat
- Yksiköt
- Yhtenevyys ja symmetria
- Monikulmiot
- Suorakulmainen kolmio (s. 192-194)
- Yhdenmuotoisuus
- Mittakaava
- Pythagoraan lause
- Tasogeometria (s. 148-151)
-
- Ympyrägeometria (s. 221-222)
- Ympyrän osat
- Ympyrän pinta-alan ja kehän laskeminen
- Sektorin pinta-alan ja kaaren laskeminen
- Ympyrägeometria (s. 221-222)
Harjoitellaan joko kirjan tehtävillä tai Villetehtävillä.
Tee alla olevatkahootit kirjautumalla OMALLA NIMELLÄSI:
8C:
8D:
8.5.2025 (prosenttikertaus)
8C ja 8D:
- Tee loppuun harjoitustestin 4 (eli prosentit) tehtävät!
- KERTAA samat asiat teoriavihosta!
9.5.2025 (potenssikertaus)
8C ja 8D:
- Tee loppuun harjoitustestin 2 (eli potenssit) tehtävät!
- KERTAA samat asiat teoriavihosta!
12.5.2025 (polynomikertaus)
8D:
- Tee loppuun harjoitustestin 3 (eli polynomit) tehtävät!
- KERTAA samat asiat teoriavihosta!
Yksiköt:
- pituus
- pinta-ala
Yhdenmuotoisuus:
- yhdenmuotoisuus
- mittakaava
Oppilas
- ymmärtää käsitteet
- osaa soveltaa mittakaavaa arkielämän laskuissa
Monikulmioiden pinta-ala ja piiri
- Suunnikas
- kolmio
- puolisuunnikas
- ympyrä
- sektori
Oppilas
- osaa soveltaa tasokuvioiden pinta-alan laskutapoja
Monikulmioiden symmetria
- suoran suhteen
- pisteen suhteen
- siirto
- kierto
Pythagoraan lause
- toisen asteen yhtälö
- Pythagoraan lause
Oppilas
- osaa ratkaista vaillinaisen toisen asteen yhtä- lön -
- osaa käyttää Pythagoraan lausetta suorakulmaisen kolmion osien ratkaisemisessa -
- ihminen ja teknologia: tietokoneavusteisten ohjelmien käyttö
Oppilas
- osaa laskea ympyrän pinta-alan ja kehän pituuden
- osaa laskea päätellen sektorin pinta-alan ja kaaren pituuden
- osaa käyttää sovellustehtävissä ympyrän pinta-alan ja kehän pituuden laskutapoja