×

viikko 46

Teema Lapsen oikeudet

järjestäjinä: Wilma ja Jenni

Viikon tähti: Wilma

viikon perinneleikki: pikipata

kello 8.10 maanantai tiistai keskiviikko torstai perjantai
8.15 matematiikka äidinkieli ympäristöoppi matematiikka matematiikka
9.45 liikunta matematiikka(Ville) ympäristöoppi liikunta äidinkieli
10.05-10.50 ympäristöoppi ue(uskonto) ks englanti kuvataide 
11.30-12.15 äidinkieli englanti ks äidinkieli kuvataide/ue
12.30-13.15 (yhteiskuntaoppi 4.lk) (valin. li 4. lk) äi (eo)luetun ymmärtäminen, lukutunti musiikki  

 

ma: ulkoliikuntaa, säänmukaiset varusteet

ti : Sanojen sinfoniaa päätöstapahtuma, neljäsluokkalaisilla valinnaisaineena liikuntaa, säänmukaiset varusteet, jalkapalloturnaus

ke : Retki Loimaalle Sarka-museoon, koululta eväät

to: ulkoliikuntaa, säänmukaiset varusteet

pe:  Lapsen oikeuksien viikko huipentuu 19.11.2021 klo 9–10 juhlaohjelmaan.

Tilaisuudessa keskustellaan lapsen oikeuksista, kuullaan tervehdyksiä kouluilta, jaetaan Suomen UNICEFin Lapsen oikeuksien vaikuttaja -tunnustus ja lauletaan lapsille! Seuraa livenä tai katso tallenne! 

Mukana juhlimassa ovat mm. Jenni Haukio, Sanna Marin, Li Andersson, Elina Pekkarinen, Anna Abreu, Roni Bäck, Johanna Laisaari sekä lapsia ja nuoria.

Tapahtuman järjestävät: valtioneuvoston kanslia, lapsiasiavaltuutettu, kansallinen lapsistrategia, kansallinen lapsen oikeuksien viestintäverkosto.

 

matematiikka: toiminnallisia tehtävinä lautasviesti, Kimble kertolaskuilla, stratematiikkaa

3.lk harjoittele, toimintatunti, tähtipysäkki (kappaleet 33-35)

4.lk osittain jakaminen, jaetaan osittain, jaetaan osittain kolminumeroinen luku (kappaleet 32-35, 36)

 

äidinkieli:

3.lk Kuiske 3  s. 54-55

(arviointi: kielitiedon koe, sanelu, luetun ja kuullun ymmärtäminen, valitse ja luo)

Taitojen vihko s. 34-37, kirjopitusharjoituksia

Poronhoitajan haastattelu (ym)

 

 

4.lk Kuiske 4  s. 54-55

(arviointi: kielitiedon koe, sanelu, luetun ja kuullun ymmärtäminen, valitse ja luo)

Taitojen vihko s. 34-37, kirjoitusharjoituksia

 Poronhoitajan haastattelu (ym)

 

englanti 3: chapter 6 Behind the sugar jatkuu harjoituksesta 6->

englanti 4: chapter 6 Where's Basil?

 

ympäristöoppi: Pohjois-Euroopan luonto, Pohjoismaat ja Baltia ovat lähialueita (13), Jääkausi jätti jälkiä (14)

 

käsityö: hyrisevä hyönteinen, matkapeli, pulmapeli, häntäpallo, säilytyspussi, tarinapeli

Valmistetaan tuotteita ja teoksia, joiden toteuttamiseen käytetään monenlaisia käsityössä tarvittavia valmistusteknikoita, työvälineitä, koneita ja laitteita. Työskennellään itse tehdyn suunnitelman ohjaamana.

Perustyötapoja: ompelu, neulonta, virkkaus, mahdollisuuksien mukaan kankaanpainanta ja/tai kirjonta, elektroniikka, puuntyöstö, metallintyöstö, mahdollisuuksien mukaan muovintyöstö.

 

kuvataide: (väriympyrä 3-4, murrettu väri 4), peitevärimaalaus

uskonto:  Järki ja sydän (jakson nimi)

 Ihmiset ovat hyviä eri tavoin

Lapsen oikeudet (Popplet), 

  • Tutki parisi kanssa lapsen oikeuksien sopimusta.
    (www.unicef.fi tai www.lapsiasia.fi)
  • Valitkaa yksi artikla tarkempaan tarkasteluun.
  • Tehkää artiklasta ajatuskartta. Kirjoittakaa artikla tiivistettynä ajatuskartan keskelle.
  • Kerätkää ympärille tietoja ja ajatuksia artiklasta. Miksi artikla on tärkeä? Mitä se tarkoittaa? Mitä se ei tarkoita? Miten toteutuu?
     
  • Viimeistelkää työ. Voitte halutessanne lisätä ajatuskarttaan aiheeseen liittyviä kuvia.
  • Esittäkää työnne koko luokalle ja kertokaa, mitä opitte työnne aikana.