Muu
PRO
opettajien tvt-taidot
- Yhteisen tekstin tuottaminen
- Yhteisen esityksen luominen
- Oppimisprosessin dokumentointi
- Portfolio oppimisessa - Google Sivustot
- Työ-palautus-arviointi-Classroom
- Sivustot projektialustaksi (Google)
- Sivustot projektialustaksi (O365)
- Mediataidot 2 Somen käyttötaidot
- Ohjelmointi 1
- Ohjelmointi 2
- Oppimisprosessin automatisoitu arviointi
- Digitaalinen koe
- Valmiin sähköisen oppimateriaalin hyödyntämi
- Drillitehtäviä somevälineillä
- Opetuksen suunnittelu sähköisesti
- Opetusvideo-Dreambroker
- Oppimisprosessin pelillistäminen
- Kuvankäsittely 1
- Videon editointi-Windows Live
- Blogi projektialustana
- Monialainen projekti yhdessä
- Portfolio oppimisessa - Classroom
- Portfolio oppimisessa - Onenote
- Käsitekartta
- Otavan oppimisympäristö
- Ville oppimisympäristö
- Uutiset opetukseen - Yle Triplet
- Portfolio oppimisessa-Seesaw
- Opetusvideo-iPad
- Työ-palautus-arviointi-Teams
- Opettajan testitehtävä
- Edustore
- Kuvakaappaus+Opentunti
- Studeon materiaalin käyttö
- Reactored - Kielet
Alakouluun Rusko appseista löytyy:
Scratch Junior (linkki)
Pienimmille tarkoitettu Scratch-versio. Scratch perustuu blokki- eli kuutiokoodaukseen; koodia sisältäviä blokkeja laitetaan allekain, jotta saadaan aikaan haluttu toiminto toimintaruudulla.
Daisy the Dino (linkki)
Helppo koodauspeli pienimmille alakoululaisille; yksinkertaisempi kuin Lightbot, eikä mene ihan niin syvälle koodauksen lainalaisuuksiin.
Lightbot hour (linkki)
Pelissä on mukana niin sanottuja aliohjelmia (ohjelmassa merkitty omina ruutuinaan P1, P2). Aliohjelmiin voidaan laittaa komentoja, joita joudutaan suorittamaan usein. Näin säästetään tilaa (jota pelissä on rajoitetusti) ja koodirivejä, kun samaa asiaa ei tarvitse kertoa koneelle uudelleen ja uudelleen, vaan voidaan viitata haluttuun aliohjelmaan. (esim. P1 tai P2).
Rekursio tarkoittaa sitä, että määritetty aliohjelma kutsuu lopuksi itseään eli suoritus alkaa aliohjelman alusta uudelleen ja näin muodostuu silmukka, jota suoritetaan joko ikuisesti tai määritellyn ajan. Rekursio on yksi tapa suorittaa aliohjelman toiminta. Aliohjelmassa voi olla lisäksi ehtolauseella toteutettu valinta siitä, kutsutaanko aliohjelmaa uudelleen, jolloin se voidaan halutessa lopettaa.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/06/20/5-fiksua-koodauspelia-kouluikaisille
4.-6. luokat ja yläkoulu
Scratch-ohjelmointi
Scratch on lapsille ja nuorille tarkoitettu ohjelmointiympäristö, joka perustuu blokki- eli kuutiokoodaukseen; koodia sisältäviä blokkeja laitetaan allekain, jotta saadaan aikaan haluttu toiminto toimintaruudulla. Scratchin perusteet on helppo oppia ja sillä saa helposti tehtyä pieniä animaatioita ja pelejä. Scratchilla on oma kotisivu, jossa voi katsoa muiden tekemiä projekteja. Scratch on selainpohjainen, joten asennuksia tai tunnuksia ei tarvita. Valmiit tai keskeneräiset ohjelmat oppilaat tallentavat omiin kotihakemistoihinsa (Ruskolla Z:-levyasemalle) tai yhteiselle verkkolevyasemalle (Ruskolla O:-levyasema). Tällöin kaikki voivat ladata ja kokeilla toistensa ohjelmia ja tehdä niistä omia versioitaan.
http://koodiaapinen.fi/kirjasto/scratch/
Micro:bitin ohjelmointi (Micro:bit on taskukokoinen koodattava minitietokone)
Micro:bit on BBC:n kehittämä sekä kuvakeohjelmoinnin että JavaScript-pohjaisen ohjelmoinnin alusta, johon on kehitetty selkeä ja helposti lähestyttävä taskukokoinen koodattava tietokone. Sen avulla voidaan ohjata micro:bit-levyn päällä olevia led-valoja, integroituja tunnistimia sekä useita laitteeseen liitettäviä komponentteja (kuten sähkömoottorit, led-valot, servot, summerit, kaiuttimet jne.) Micro:bit voidaan ohjelmoida sekä tietokoneella että iPadilla ja käskyt saa ladattua piirilevylle joko usb-kaapelin tai bluetooth-yhteyden avulla. Lisätietoja niin laitteesta kuin sen taustoistakin saat osoitteesta:
Alta löydät linkit Innokas-organisaation tarjoamiin micro:bit -koulutusmateriaaleihin - tutustu, testaa ja innostu!
Micro:bit tehtäväkortti toistolause
Micro:bit tehtäväkortti muuttuja (Noppa)
Micro:bit Kivi-paperi-sakset -pelin ohjelmointi
Micro:bit kompassin ohjelmointi
Micro:bit lisälaitteiden yhdistäminen
Micro:bit pinnit (=lisävälinepaikat) käyttöön
Micro:bit servomoottorin toiminta
Kaksi valmista huonekuvaa, joihin Micro:bitin aktiviteetteja voi liittää: Huone 1 ja Huone 2
Täällä vielä muutama englanninkielinen valmis tuntisuunnitelma micro:bitin käyttöön: http://microbit.org/fi/2017-03-07-javascript-block-resources/