×

Mediataidot 2 Somen käyttötaidot

Edu.fi sivulta lainaten

Verkkoviestinnän taidot

Sosiaalisen median käyttötaidot eivät periaatteessa ole sen kummempia kuin inhimillisen toiminnan perustaidot muutenkaan: toimi toisia kohtaan, kuten toivot itseäsi kohtaan toimittavan. Vaikka aihetta ajattelisi järjellä, ihminen on sosioemotionaalinen toimija. Oman suolansa verkkoviestintään tuovatkin tunnereaktiot, kuten koukuttuminen, hurmautuminen tai aggression purkaminen.

Toimintakulttuurien näkökulmasta some on tuore ilmiö. Sosiaalisen median laaja ja monimediainen vuorovaikutusympäristö on edelleen monille tuntematon ja uusi. Koska vanhemmilla sukupolvilla ei ole pitkäaikaista kokemusta sosiaalisen median maailmoista, eivät aikuiset kykene omaan elämänkokemukseensa nojaten opastamaan nuoria sometaitoihin. Toisaalta ne nuoret, jotka ovat syntyneet verkkoviestinnän aikakaudella, eivät oman elämänkokemuksensa vähäisyyden vuoksi osaa automaattisesti soveltaa somen käyttötaitojaan oppimisen, tutkimuksen ja työnteon yhteyksiin. Nuorilla on myös vaikeuksia hahmottaa oman netti-identiteetin rakentumista suhteessa aikuistumiseen ja omaan tulevaisuuteen.

Nyrkkisäännöt verkkoviestintään

  • Tee sitä muille, mitä toivot itsellesi tehtävän.

  • Ole kohtelias ja ystävällinen. Viesti omaan tyyliisi, mutta pyri olemaan ytimekäs. Otsikoi kuvaavasti, mene heti asiaan, karsi ja tiivistä.

  • Älä loukkaa toisia. Tämä koskee myös nimien mainitsemista sekä kuvien ja muun digitaalisen aineiston julkaisemista.

  • Nimimerkin tai pelkän etunimen käyttäminen on eräs tapa suojata esimerkiksi pienten koululaisten identiteettiä.

  • Avoin ja nopea mikroviestintä, kuten Twitter, voi leimahtaa julkiseksi haukkumiseksi, ja tilannetaju voi kadota. Koeta asettua kohteen asemaan.

  • Tutustu käyttöoppaisiin ja ohjeisiin, taustatietoihin ja muuhun helposti verkosta löydettävään ennen kuin kysyt apua muilta.

  • Hallitse omaa aikaasi. Jos sähköinen viestintä uhkaa kaapata ajan, etsi parempia toimintatapoja. Sähköisen viestinnän pitäisi on tarkoitus vähentää työtaakkaa.

  • Jos verkkoviestintä kuormittaa, opettele asia kerrallaan. Hae jokaisen uuden asian kohdalla omaan toimintaasi soveltuvia järkeviä toimintatapoja.

  • Puhelinyhtiö Elisa (Communications) julkaisi vuoden 2000 alussa klassikoksi tulleen mainoslauseen: "Haluan olla kaikkialla, kaikkien kanssa, kaiken aikaa, nyt ja aina." Aikaan ja paikkaan sidottu ihminen nääntyy ilman lepoa ja rauhoittumista. Mahdollisuus viestiä missä ja milloin vain vaatii itsesäätelyä.

Anne Rongas 2011. Päivitetty 2016, Anne Rongas ja Kaisa Honkonen.