×

Aineiden ominaisuuksia

Oppilastyö Veden olomuodon muutokset.

Välineet: kolmijalka, kuumennusverkko, kaasupoltin, 250 keitinlasi, lämpömittari, jäämurska/lumi, ajanottokello.

Suojavarusteet: Suojalasit, työtakki, hiukset kiinni. 

Työn suoritus:

1. Kokoa lämmityslaiteisto.

2. Täytä 250ml keitinlasi lumella (tai jäämurskalla).

3. Kirjaa ensin ylös huoneen lämpötila ja laita sitten mittari jäämurskaan.

4. Kirjaa ensimmäinen lämpötila taulukkoon ja käynnistä ajanottokello. Kirjaa lämpötila minuutin välein taulukkoon, kunnes jäät ovat lähes kokonaan sulaneet (tai esim. 10 minuuttia on kulunut). Voit merkitä talukon sivuun huomioita esim, koska jää on kaikki sulanut tai jos vaihdat mittarin paikkaa jään seassa.

5. Sytytä kaasupoltin ja ala lämmittää vettä (jossa voi olla vielä jäitä). Jatka lämpötilojen kirjaamista minuutin välein, kunnes veden lämpötila ei enää nouse (lämpötila pysyy samana esim. 4-6 minuutin ajan).

Tee taulukko, jossa toisessa sarakkeessa aika minuutteina ja toisessa lämpötila asteina.

Aika [min] Lämpötila [ºC] Aika [min] Lämpötila [ºC]
 0   3  
1   4  
2      

Oppilastyö: Nesteiden pH-arvojen mittaaminen.

Tarvikkeet: pH-paperi, erilaisia nesteitä, petrimalja.

Suojavarusteet: Suojalasit, työtakki.

Työn suoritus:

Tee talukko, johon kirjaat aineen nimen ja mitatun pH-arvon.

Tipauta pari tippaa ainetta petrimaljalle ja kasta pH-paperi siihen. vertaa paperin väriä kannen asteikkoon. 

pH-asteikko 1-14, jossa 1-6 on hapan, 7 neutraali ja 8-14 emäksinen.

AINE pH-arvo Hapan/Neutraali/Emäksinen
käsidesi    
Coca-Cola    

 

 

 

Mitä yhteistä on tutkituilla emäksisillä aineilla?

Entä happamilla?

 

Oppilastyö: Miten suolan liukeneminen veteen vaikuttaa liuoksen massaan ja tilavuuteen.

Välineet: Iso ja pieni mittalasi, 100 ml keitinlasi, suolaa, vaaka.

Työn suoritus:

1. Mittaa ensin mittalasien massa tyhjänä, hae 100ml keitinlasiin yli 60 ml vettä. Kirjoita tulokset vihkoon.

2. Mittaa isoon mittalasiin vettä 60 ml ja punnitse sen massa. Merkitse tulos vihkoon.

3. Mittaa suolaa pieneen mittalasiin 5 ml ja punnitse sen massa. Kirjoita tulos vihkoon.

4. Sekoita 5 ml suolaa isoon mittalasiin, jossa on 60 ml vettä. Mittaa veden uusi tilavuus. ja yhteinen massa ja kirjoita ne vihkoon.

HAVAINNOT:

60 ml vettä painaa _____g 

5 ml suolaa painaa ___g

Yhteinen tilavuus _____ml

Yhteinen massa _____g

-Mitä havaitsit yhteisestä massasta ja yhteisestä tilavuudesta?

-Miten selittäisit havainnon?

 

Kurssin tavoitteena on oppia,

  • mitä kemia on yleisesti
  • työturvallisuudesta
  • aineiden ominaisuuksista
  • seosten ominaisuuksista (puhdas aine ja seos)
  • erotusmenetelmistä
  • alkuaineista ja atomin rakenteesta
  • kemian merkkikielen alkeet
  • kemian rakenteiden alkeet 
  • kemiallisesta reaktiosta
  • kemiallisen reaktion nopeudesta
  • palamisesta ja paloturvallisuudesta
  • alkuaineista tarkemmin hapesta ja vedystä
  • veden ominaisuuksista
  • ilmakehän ja maaperän kemiallisista ominaisuuksista