Tuomo Schwela
Kurssi: Aineiden ominaisuuksia
1 oppitunti
Luokka-aste
6. luokka
6. luokka
Oppiaineet
YL
YL
Hakusanat
ympäristöoppi
ympäristöoppi
Opiskelkaa kappaleen asiat ensin opettajan kanssa.
1. Kirjoita uuden Book Creator -aukeaman otsikoksi Aineita voidaan erottaa toisistaan.
Kopioi seuraavat ohjeet yksi kerrallaan kirjaasi.
2. Havainnoidaan tislausta
- Opettaja näyttää tislauksen periaatteen kuuman mehun avulla.
- Ota opettajan ohjeen mukaan kuva.
- Kirjoita kuvan yhteyteen Tislauksessa liuos kuumennetaan tiettyyn lämpötilaan, jonka jälkeen liuoksesta nouseva höyry tiivistetään takaisin nesteeksi.
3. Ryhmätyö
- Ryhmä saa astian, jossa on öljyä ja suolaa.
- Ryhmän tehtävänä on keksiä, miten suolan saisi eroteltua pois öljyn seasta.
- Dokumentoikaa tehtävä ratkaisuneen.
4. Mihin erottelutapaa voisi käyttää? Keksi jokaiselle erottelutavalle ainakin yksi järkevä käyttötapa!
- suodattaminen
- uuttaminen
- haihduttaminen
- tislaaminen
- linkoaminen
5. Ota selvää, millaisia erotteluvälineitä kotonasi on. Ota erotteluvälineistä kuva ja nimeä ne. Yritä keksiä vähintään neljä erotteluvälinettä!