×

Tämä on käyttäjän Tuomo Schwela suunnitelma. Osa kurssia Aineiden ominaisuuksia.

Aineita voidaan erottaa toisistaan

Opiskelijan ohje

Opiskelkaa kappaleen asiat ensin opettajan kanssa.

1. Kirjoita uuden Book Creator -aukeaman otsikoksi Aineita voidaan erottaa toisistaan.

 

Kopioi seuraavat ohjeet yksi kerrallaan kirjaasi.

2. Havainnoidaan tislausta

  • Opettaja näyttää tislauksen periaatteen kuuman mehun avulla.
  • Ota opettajan ohjeen mukaan kuva.
  • Kirjoita kuvan yhteyteen Tislauksessa liuos kuumennetaan tiettyyn lämpötilaan, jonka jälkeen liuoksesta nouseva höyry tiivistetään takaisin nesteeksi.

3. Ryhmätyö

  • Ryhmä saa astian, jossa on öljyä ja suolaa.
  • Ryhmän tehtävänä on keksiä, miten suolan saisi eroteltua pois öljyn seasta.
  • Dokumentoikaa tehtävä ratkaisuneen.

Kotitehtävät

4. Mihin erottelutapaa voisi käyttää? Keksi jokaiselle erottelutavalle ainakin yksi järkevä käyttötapa!

  • suodattaminen
  • uuttaminen
  • haihduttaminen
  • tislaaminen
  • linkoaminen

5. Ota selvää, millaisia erotteluvälineitä kotonasi on. Ota erotteluvälineistä kuva ja nimeä ne. Yritä keksiä vähintään neljä erotteluvälinettä!