Tuomo Schwela
Kurssi: Aineiden ominaisuuksia
1 oppitunti
Luokka-aste
6. luokka
6. luokka
Oppiaineet
YL
YL
Hakusanat
ympäristöoppi
ympäristöoppi
Opiskelkaa kappale opettajan johdolla läpi ja tehkää seuraavat tehtävät.
1. Kirjoita uuden Book Creator -aukeaman otsikoksi Vesi on hyvä liuotin.
Kopioi seuraavat ohjeet yksi kerrallaan kirjaasi. Tehkää kokeet yhdessä opettajan kanssa. Yksi ryhmän jäsen dokumentoi kokeen ja jakaa kuvat toisille.
2. Liukenemistutkimus
Tarvikkeet: kaksi juomalasia, pala- ja hienosokeria, lusikka sekä vettä
- Laittakaa toiseen lasiin lusikallinen sokeria ja toiseen yksi palasokeri. Sekoittakaa liuoksia hetki.
- Mitä huomaat?
- Miten sekoittaminen vaikuttaa sokerin liukenemiseen?
- Kummassa muodossa sokeri liukenee nopeammin? Miksi?
- Lisätkää toiseen lasiin hienosokeria niin paljon, ettei se enää liukene siihen.
- Millä nimellä tällaista liuosta kutsutaan?
3. Havainnoidaan liukenemista
Tarvikkeet: ruokaöljyä, vettä, kananmunan keltuainen ja läpinäkyvä pullo.
- Pulloon lisätään ensin vettä ja ruokaöljyä, jonka jälkeen pulloa ravistetaan.
- Mitä huomaat? Mitä vedelle ja öljylle tapahtuu?
- Pulloon lisätään kananmunan keltuainen.
- Mitä huomaat? Mitä vedelle ja öljylle tapahtuu nyt?
- Jättäkää pullo oleutumaan.
- Mitä muutoksia huomaat, kun aine on seissyt rauhassa?
4. Oma tutkimus
- Suunnittele ja toteuta kotona oma liukenemiseen liittyvä tutkimus. Dokumentoi tutkimuksesi.
- Päätä ensin tutkimuksesi aihe.
- Tee tutkimuksestasi hypoteesi, eli päättele, mitä tutkimuksessasi tapahtuu.
- Toteuta tutkimuksesi ja vertaa tutkimustuloksiasi aluksi tekemääsi hypoteesiin.