×

Projektorit-kamerat

Dataprojektorit ja dokumenttikamerat

  1. Datarprojektorin perussäädöt (tarkennus, suodattimen ikä, Freeze, Sourcen valinta, Blank) ja erilaiset liitännät.
    1. Etsi tietoa netistä, millä tavoin projektori voidaan liittää tietokoneeseen langallisesti?
    2. Entä langattomasti?
  2. Tyypillisimmät vikatilanteet projektorissa
    1. Tietokoneesta ei lähde kuvaa, WIN+P näppäin
      1. sama näyttö
      2. Laajennettu näyttö
    2. Kuva vain projektorissa, näytöllä ei kuvaa ollenkaan, huom. osassa koneista valinnat ovat väärinpäin.
      1. Jos kone on käynnissä ja kuvaa ei näy, käynnistä projektori ja tarkasta, näkyykö kuva siellä.
    3. Näytön resoluutio liian iso
      1. isto tykit (atk-tilat+R2) 1920*1080
      2. muut tilat 1280*800
    4. Liittimien tarkistus tai tykin lähteen tarkistaminen
      1. HDMI tai VGA
      2. Kaukosäätimessä Source nappi
    5. Koneessa on erillinen näytönohjain, liittimet väärässä paikassa
  3. Projektorin kuvan koko ja tarkkuus säädetään yleensä projektorin linssistä. Huom. kaksi eri vipua.
  4. Etsi projektorin Menusta suodattimen ikä ja suodattiemn ajan nollaus
  5. Etsitään projektorin suodatin ja puhdistetaan se.
  6. Projektorin ominaisuudet
    1. Freeze
    2. Blank/pause
    3. Source
  7. Erilaiset dokumenttikameraratkaisut
    1. Virallinen dokumenttikamera ja sen liitännät sekä perussäädöt
    2. Hue dokumenttikamera, etsi ohjelma software-centeristä

IT-oppilasagenttien toiminta ja tavoitteet

Jokaisesta koulusta jokaiselta valitaan lukuvuosittain 10 - 20 it-oppilasagenttia, jotka toimivat luokan IT-asiantuntijoina arjessa. Oppilasagentteja koulutetaan tehtävää 3-5 kertaa vuodessa yhden koulupäivän ajan. It-agentit toimivat tekniikan asiantuntijoina uuden
opetussuunnitelman mukaisissa monialaisissa oppikokonaisuuksissa ja teemapäivissä.
Koulujen TVT vastaavat kokoontuvat 2-3 kertaa vuodessa suunnittelemaan IT-oppilasagenttien koulutussisältöä ja he kouluttavat oman koulun it-oppilasagentit.
 
Oppilasagettien avulla voidaan toteuttaa entistä monipuolisempia oppiainerajat ylittäviä kokonaisuuksia, jossa hyödynnetään tekniikkaa apuna. Monipuolinen tekniikan hyödyntäminen koko koulun yhteisissä projekteissa myös edistää oppilaiden TVT-taitojen
kehittymistä osana normaalia oppimista. Samalla TVT-välineet tulevat luontevaksi osaksi koulutyötä.