×

Tämä on käyttäjän Elina Kuokkanen suunnitelma. Osa kurssia IT-oppilasagentit - alakoulu.

iPad opetuksessa: Popplet

Opiskelijan ohje

Esittele itsesi ajatuskartan avulla

1. Avaa sovellus Popplet lite

2. Asetukset- napista valitse "Make new popple"

3. Lisää ensimmäiseen laatikkoon oma nimesi ja kuvasi.

Laatikon alareunan valikosta voit lisätä laatikkoon tekstiä, kuvia, piirtää itse tai muokata laatikon väriä.

4. Lisää ajatuskarttaan esim. harrastuksesi, kotieläimesi, perheenjäsenesi, lempikouluaineesi yms.

Laatikon ympärillä olevista palloista saat lisättyä uusi laatikoita edellisen ympärille. Nurkissa olevista kulmista saat muutettu laatikon kokoa.

Kahdella sormella saat zoomattua ajatuskarttaa.

5. Kun ajatuskarttasi on valmis, zoomaa se niin, että kaikki laatikot ovat kerralla näkyvissä ruudulla. Voit myös käyttää yläreunan "view all" nappia.

Paina kulmasta "export" ja valitse sieltä "save JPG". Ajatuskartta tallentuu kuvana kameran rullaan.

 

Popplet-lite sovelluksessa ei voi olla yhtä aikaa monta ajatuskarttaa kesken. Yhteiskäyttölaitteissa ajatuskartta tulee siis saada valmiiksi kerralla.

 

Harjoitus 2/kotitehtävä

Esittele jokin harrastuksesi/ kiinnostuksen kohteesi Poppletin avulla.

Se voi olla esim. Pokemonit, koirarodut/ykrittäinen rotu, veikkausliigan joukkueet tai vaikka jonkun pelin hahmot/maailmat.

 

 

 

Kurssin tavoitteet

IT-oppilasagenttien toiminta ja tavoitteet

Jokaisesta koulusta valitaan lukuvuosittain 10 - 20 IT-oppilasagenttia, jotka toimivat luokan IT-asiantuntijoina arjessa. Oppilasagentteja koulutetaan tehtävään vuosittain. IT-oppilasagentit toimivat tekniikan asiantuntijoina uuden opetussuunnitelman mukaisissa monialaisissa oppikokonaisuuksissa ja teemapäivissä. Koulujen TVT-vastaavat kokoontuvat 2-3 kertaa vuodessa suunnittelemaan IT-oppilasagenttien koulutussisältöä ja he kouluttavat oman koulun IT-oppilasagentit.
 
IT-oppilasagettien avulla voidaan toteuttaa entistä monipuolisempia oppiainerajat ylittäviä kokonaisuuksia, joissa hyödynnetään tekniikkaa apuna. Monipuolinen tekniikan hyödyntäminen koko koulun yhteisissä projekteissa edistää oppilaiden TVT-taitojen kehittymistä osana normaalia oppimista. Samalla TVT-välineet tulevat luontevaksi osaksi koulutyötä.