Varhaiskasvatus
AI
sadut runot tunteet lukuhetket lorut sadutus
5-vuotias...
- rakastaa satuja ja kertomuksia ja pystyy seuraamaan melko monimutkaista kertomuksen juonta
- eläytyy jo monenlaisiin tunteisiin tarinoiden kautta
- osaa itse sepitellä tarinoita ja kertoa kuvista loogisia tapahtumia
- pohtii entistä enemmän erilaisten ilmiöiden syitä ja kyselee erilaisista asioista
LORUJA
Kalat-runo+tehtävä (Korteissa on loru, jonka voi lukea yhdessä lasten kanssa. Kortin kääntöpuolelta löytyy hauska lorun teemaan sopiva tutkivan oppimisen periaatteita mukaileva tutkimus, jonka kautta lasten kanssa päästään leikillisesti harjoittelemaan tutkimisen taitoja sekä monilukutaidon oleellisia taitoja, kuten havainnointia, eläytymistä, yhteistyötä, kehollista mallintamista ja tiedon esittämistä.)
Kotka-runo+tehtävä Linnut-runo+tehtävä Lumihiutaleet-runo+tehtävä
Maahinen-runo+tehtävä Pingviini-runo+tehtävä Sade-runo+tehtävä
Syksyn väriloisto -runo+tehtävä
KIRJOJA
MUUTA PUUHAA
Tunnetaitopeli (tulostettava tunnetaitoihin liittyvä peli)
Pelidraamatehtävä (avun antamiseen ja vastaanottamiseen liittyvä tarinallinen avaruuspeli, Mieli ry:n julkaisema, kysy Maunun koulun ilmaisutaidon ryhmää apuun toteutuksessa)
Satudraamatehtävä (lahjojen antamiseen ja merkitykseen liittyvä satudraama keijukaisista, Ekoarki-hankkeen julkaisema, kysy Maunun koulun ilmaisutaidon ryhmää apuun toteutuksessa)
Luontopuuhaa (erilaisia luontoon liittyviä tehtäviä)
Noppajumppaa (toiminnallisuutta vaikkapa lukuhetkien väliin)
TEHTÄVIÄ KOTIIN
Lukutoukka (tulostettava Lukutoukka, johon lapsi saa täyttää kolme lempikirjaansa vanhempien avustuksella, mukana myös lapsen mielipide kirjasta, palautetaan päiväkodille ja tehdään niistä näyttely lasten ja vanhempien nähtäväksi)
Lue ääneen -haaste vanhemmille (lapsi ja vanhemmat täyttävät yhdessä kotona ja palauttavat haasteen päiväkodille ja luetuista kirjoista voidaan keskustella yhdessä, lapsi voi tuoda jonkun haasteen kirjan näytille päiväkotiin)
Minä lukijana -tehtävä (voidaan täyttää vanhempien kanssa yhdessä kotona, palautetaan päiväkotiin ja tehdään niistä näyttely lasten ja vanhempien nähtäväksi)
Lukubingo (talviaiheinen lukubingo esim. perheille kotiin)
LINKKEJÄ
Viitottu rakkaus -sivusto (paljon tulostettavaa materiaalia esim. riimeihin, tunnetaitoihin ja kirjaimiin liittyen)
Satuja (Iltasatu.org-lastensatufoorumi edistää suomenkielisten lastensatujen saatavuutta sähköisessä muodossa. Sinne kootaan tekijäoikeuksista vapautuneita klassikkosatuja sekä uusia teoksia.)
Tunnekortit (tunnekortit ilmaisemaan, miltä tarina tuntuu)
KIRJAPAKETTI
Lukupolku-hankkeen taustaa
- Pohja lukemisharrastukselle ja lukutaidolle luodaan jo varhaislapsuudessa. Ruskon kunnan Lukupolku-hanke keskittyy lasten lukemisen edistämiseen varhaiskasvatuksessa ja esi- sekä alkuopetuksessa. Lukupolkuun kuuluu tehtäviä, tietoa, kirjalistoja, linkkejä ja kirjapaketit, jotka ovat varhaiskasvatuksen ja koulujen käytössä. Kaikki sähköinen materiaali on myös kotien saatavilla.
- Vanhempien merkitys lukutaidolle on ratkaisevin, ennen kuin lapsi itse osaa lukea. Kotona olevien kirjojen määrällä, päivittäisillä yhteisillä lukuhetkillä ja säännöllisillä kirjastokäynneillä on suuri vaikutus lasten lukutottumuksiin. Lukupolun tavoitteena on saada myös lapsen kotiväki mukaan lisäämään yhteisiä lukuhetkiä lapsen arkeen.
- Yhteinen lukuhetki aikuisen kanssa on vuorovaikutusta, läsnäoloa ja yhdessä tekemistä, jolloin lapsi tuntee olevansa tärkeä ja rakastettu. Samalla lapsella kehittyy tärkeitä kuuntelemisen, ymmärtämisen, tarkkaavaisuuden ja keskittymisen taitoja.
- Lapset, joille luetaan, ovat tutkimusten mukaan jo 3-vuotiaina kuulleet 20 miljoonaa sanaa enemmän kuin lapset niissä perheissä, joissa ei lueta.
- Lukuhetkien parissa kasvaneella lapsella on ympäröivä maailma käsissään, lukutaito vahvistuu ja on näin avain elämässä pärjäämiseen.
- Lukupolku-hanke on opetus- ja kulttuuriministeriön tukema.