Tämä on käyttäjän Annariina Hongisto suunnitelma. Osa kurssia LUKU8: Suorakulmainen kolmio.
YhdenmuotoisuusTYÖetänä
Opiskelijan ohje
Tee ensin kahoot omalla nimelläsi tästä linkistä:
Seuraavaksi:
Tehtävänä on selvittää esimerkiksi
- lipputangon pituus, jos esimerkiksi omalla pihallasi on
- kadun varrella olevan pylväslampun korkeus
- korkean puun rungon korkeus
- tai muu vastaava korkea kohde
VÄLINEET:
- mitta
- keppi
1. Tee suunnitelma, kuinka toteutat tehtävän. (Muista että aiheenamme on yhdenmuotoisuus!)
2. Jos mahdollista niin käy tekemässä tarvittavat mittaukset.
3. Laske tekemistäsi havainnoista valitsemasi kohteen korkeus.
4. PALAUTA ainakin suunnitelma eli kohta 1 teamsiin sille luotuun tehtävään.
Kurssin tavoitteet
Yksiköt:
- pituus
- pinta-ala
Yhdenmuotoisuus:
- yhdenmuotoisuus
- mittakaava
Oppilas
- ymmärtää käsitteet
- osaa soveltaa mittakaavaa arkielämän laskuissa
Monikulmioiden pinta-ala ja piiri
- Suunnikas
- kolmio
- puolisuunnikas
- ympyrä
- sektori
Oppilas
- osaa soveltaa tasokuvioiden pinta-alan laskutapoja
Monikulmioiden symmetria
- suoran suhteen
- pisteen suhteen
- siirto
- kierto
Pythagoraan lause
- toisen asteen yhtälö
- Pythagoraan lause
Oppilas
- osaa ratkaista vaillinaisen toisen asteen yhtä- lön -
- osaa käyttää Pythagoraan lausetta suorakulmaisen kolmion osien ratkaisemisessa -
- ihminen ja teknologia: tietokoneavusteisten ohjelmien käyttö
Oppilas
- osaa laskea ympyrän pinta-alan ja kehän pituuden
- osaa laskea päätellen sektorin pinta-alan ja kaaren pituuden
- osaa käyttää sovellustehtävissä ympyrän pinta-alan ja kehän pituuden laskutapoja
- 2. YhdenmuotoisuusTYÖ
- 3. YhdenmuotoisuusTYÖetänä
- 4. Verrannollisuus
- 5. Mittakaava
- 6. Suorakulmainen kolmio
- 7. Pythagoraan lause (hypotenuusa)
- 8. Pythagoraan lause (kateetti)
- 9. Pythagoraan lause käytännössä
- 11. KOE: Suorakulmainen kolmio
- 13. 31.3: YhdenmuotoisuusTYÖetänä
- 14. 1.4: Verrannollisuus
- 15. 7.4: Verrannollisuus
- 16. 8.4: Mittakaava
- 17. 9.4: Mittakaava
- 18. 12.4: Suorakulmainen kolmio