
1.-4. vuosi
FY
paine
Paine
Paine on pintaan kohdistuva voima:
- Voima [F]=N on pintaan kohdistuva kohtisuora voima
- Pinta-ala [A]= m2 on ala, jolle voima kohdistuu
- Yksikkö: [p]= N/m2 = Pa (pascal)
- Esim. Kännykän (150g, 6cm·13cm) pöytään kohdistama paine on
p = F/A = G/A = mg/A = (0,15 g · 9,81 m/s2)/0,0078m2 = 0,2 kPa
- Normaali ilmanpaine: 101 325 Pa (ilman painon aiheuttama paine)
- Ylipaine, alipaine: verrataan normaalipaineeseen, paine-erot pyrkivät aina tasoittumaan
- Ilmanpaine pienenee ylöspäin mentäessä
- Suurin osa ilmasta lähellä maapallon pintaa
- Ilmanpaine vaikuttaa säätilaan: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmanpaine
- Arkielmässä on usein käytössä yksikkö baari eli 1 bar = 100 000 Pa
Kuva. Millainen ilmanpaine vuoristossa vallitsee? (M. Kaunisto)
Hydrostaattinen paine
= nesteen painon aiheuttama paine
- ρ= nesteen tiheys
- g = putoamiskiihtyvyys
- h = syvyys
- Esim. Vedessä metrin syvyydellä vallitseva hydrostaattinen paine on ph = ρgh = 1000kg/m3 · 9,81 m/s2 · 1 m = 9810 Pa
- Noste = nesteeseen tai kaasuun upotettuun kappaleeseen ylöspäin suuntautuva voima
- Nosteen suuruus on kappaleen syrjäyttämän nesteen tai kaasun paino (Arkhimedeen laki)
- Esimerkkejä paineesta arkielämässä
- Pyörän renkaan paine
- Ilmanpaine
- Vedenpaine
- Verenpaine
- Paine vuorilla
- Painavan kappaleen paine
- Lääkeruisku
- Pumput
- Poijut
- Laivat
- Fyysikot
- Blaise Pascal (1623-1662)
- Arkhimedes (287-212 eaa)
- Evangelista Torricelli (1604-1647)
- Simulaatioita
- Paine: https://phet.colorado.edu/en/simulation/under-pressure;
- Noste: https://phet.colorado.edu/fi/simulation/legacy/balloons-and-buoyancy
Kokeellisuus
1) Ota lyijykynä peukalon ja etusormen varaan. Kummassa päässä tuntuu suurempi paine? Miks?
2) Arvioi kengänpohjasi pinta-ala ja laske kuinka suuri paine kohdistuu lattiaan, kun seisot yhdellä jalalla.
Opetussuunnitelman mukaisesti:
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa lämpöilmiöiden käsitteitä jokapäiväisen elämän, ympäristön, yhteiskunnan ja teknologian ilmiöissä
- osaa tutkia aineen termodynaamiseen tilaan ja olomuodon muutoksiin liittyviä ilmiöitä
- syventää ymmärrystään energiasta fysiikan keskeisenä käsitteenä
- kehittää valmiuksia osallistua ympäristöä ja teknologiaa koskevaan päätöksentekoon.
Keskeiset sisällöt (*
- fysiikan merkitys energiantuotannon(1 ratkaisuissa ja kestävän tulevaisuuden rakentamisessa
- lämpö ja lämpötila(4
- kaasujen tilanmuutokset(9, lämpölaajeneminen(7 ja paine(8
- kappaleiden lämpeneminen, jäähtyminen, olomuodon muutokset(5 ja lämpöenergia(6
- mekaaninen työ, teho ja hyötysuhde(3
- energian säilyminen(2 lämpöopissa ja lämmön siirtymissuunta
- tutkimuksen tai ongelmanratkaisun(10 ideointia ja suunnittelua
* Yläindeksinumerointi viittaa tämän kurssisuunnitelman numerointiin
Lähde: Lukion opetussuunnitelman perusteet 2015
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/lukion-opetussuunnitelmien-perusteet