×
Mari Anna-Kaarina Kaunisto
Kurssi: Lämpö FY2
1 oppitunti
Luokka-aste
1.-4. vuosi
Oppiaineet
FY
Hakusanat
paine

Paine

Paine 

Paine on pintaan kohdistuva voima: 

  p=\frac{F}{A}

  • Voima [F]=N on pintaan kohdistuva kohtisuora voima 
  • Pinta-ala [A]= m2 on ala, jolle voima kohdistuu 
  • Yksikkö: [p]= N/m2 = Pa (pascal) 

 

- Esim. Kännykän (150g, 6cm·13cm) pöytään kohdistama paine on

   p = F/A = G/A = mg/A = (0,15 g · 9,81 m/s2)/0,0078m2 = 0,2 kPa

 

- Normaali ilmanpaine: 101 325 Pa (ilman painon aiheuttama paine) 

  • Ylipaine, alipaine: verrataan normaalipaineeseen, paine-erot pyrkivät aina tasoittumaan
  • Ilmanpaine pienenee ylöspäin mentäessä 
  • Suurin osa ilmasta lähellä maapallon pintaa 
  • Ilmanpaine vaikuttaa säätilaan: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmanpaine 

 

- Arkielmässä on usein käytössä yksikkö baari eli 1 bar = 100 000 Pa

 

 

Kuva. Millainen ilmanpaine vuoristossa vallitsee? (M. Kaunisto)

 

Hydrostaattinen paine 

= nesteen painon aiheuttama paine

    p_h=\rho gh

  • ρ= nesteen tiheys 
  • g = putoamiskiihtyvyys 
  • h = syvyys  

 

- Esim. Vedessä metrin syvyydellä vallitseva hydrostaattinen paine on ph = ρgh = 1000kg/m3 · 9,81 m/s2 · 1 m = 9810 Pa

- Noste = nesteeseen tai kaasuun upotettuun kappaleeseen ylöspäin suuntautuva voima  

- Nosteen suuruus on kappaleen syrjäyttämän nesteen tai kaasun paino (Arkhimedeen laki) 

 

- Esimerkkejä paineesta arkielämässä

  • Pyörän renkaan paine 
  • Ilmanpaine 
  • Vedenpaine 
  • Verenpaine 
  • Paine vuorilla 
  • Painavan kappaleen paine 
  • Lääkeruisku 
  • Pumput 
  • Poijut 
  • Laivat 

 

- Fyysikot  

  • Blaise Pascal (1623-1662) 
  • Arkhimedes (287-212 eaa) 
  • Evangelista Torricelli (1604-1647) 

 

- Simulaatioita 

 

 

Kokeellisuus 

1) Ota lyijykynä peukalon ja etusormen varaan. Kummassa päässä tuntuu suurempi paine? Miks? 

2) Arvioi kengänpohjasi pinta-ala ja laske kuinka suuri paine kohdistuu lattiaan, kun seisot yhdellä jalalla. 

Opetussuunnitelman mukaisesti:

 

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija  

  • osaa käyttää ja soveltaa lämpöilmiöiden käsitteitä jokapäiväisen elämän, ympäristön, yhteiskunnan ja teknologian ilmiöissä 
  • osaa tutkia aineen termodynaamiseen tilaan ja olomuodon muutoksiin liittyviä ilmiöitä 
  • syventää ymmärrystään energiasta fysiikan keskeisenä käsitteenä 
  • kehittää valmiuksia osallistua ympäristöä ja teknologiaa koskevaan päätöksentekoon.

 

Keskeiset sisällöt (*

  • fysiikan merkitys energiantuotannon(1 ratkaisuissa ja kestävän tulevaisuuden rakentamisessa 
  • lämpö ja lämpötila(4 
  • kaasujen tilanmuutokset(9, lämpölaajeneminen(7 ja paine(8 
  • kappaleiden lämpeneminen, jäähtyminen, olomuodon muutokset(5 ja lämpöenergia(6 
  • mekaaninen työ, teho ja hyötysuhde(3 
  • energian säilyminen(2 lämpöopissa ja lämmön siirtymissuunta 
  • tutkimuksen tai ongelmanratkaisun(10 ideointia ja suunnittelua

 

* Yläindeksinumerointi viittaa tämän kurssisuunnitelman numerointiin

Lähde: Lukion opetussuunnitelman perusteet 2015

https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/lukion-opetussuunnitelmien-perusteet