×
Mari Anna-Kaarina Kaunisto
Kurssi: Lämpö FY2
2 oppituntia
Luokka-aste
1.-4. vuosi
Oppiaineet
FY
Hakusanat
energiantuotanto kestävä kehitys

Energiantuotanto

Energialähteet 

- Energiaa on kaikkialla ympärillämme

- Jotta energia saadaan hyötykäyttöön, täytyy se muuttaa haluttuun muotoon

- Uusiutuvia enegianlähteitä ovat esimerkiksi auringon, tuulen ja veden energiat

- Uusiutumattomia energianlähteitä ovat esimerkiksi fossiiliset polttoaineet ja turve

 

Energiantuotanto

- Voimalaitoksissa hyödynnetään eri energialähteitä

 

 Kuva. Tuulivoimala hyödyntää tuulen liike-energiaa. (M. Kaunisto)

 

- Generaattori 

  Synnyttää sähköenergiaa, kun metallijohdin liikkuu magneettikentässä. 

  Johtimen pyörittämiseksi hyödynnetään edellä mainittuja energiamuotoja. 

 

- Sähköntuotanto: https://energia.fi/perustietoa_energia-alasta/energiantuotanto/sahkontuotanto  (29.4.2020)

 

- Simulaatioita 

   Generaattori: https://phet.colorado.edu/fi/simulation/legacy/generator 

   Fissio: https://phet.colorado.edu/fi/simulation/legacy/nuclear-fission 

 

- Tilastoja 

  Energiankulutus Suomessa: https://www.stat.fi/til/ene.html (29.4.2020)

 

- Suomen energiantuotanto

   https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/vaikutukset/-/artikkeli/ae79b2f4-a1cb-4f1b-a0d3-83eae06030bb/energiantuotanto.html 

   (29.4.2020) 

 

Uusiutuvat energialähteet 

Uusiutuva energia Suomessa:

https://www.motiva.fi/ratkaisut/uusiutuva_energia/uusiutuva_energia_suomessa (29.4.2020)

(Motiva - valtion kestävän kehityksen yhtiö)

 

Uusiutuvia energiamuotoja 

  • Aurinkoenergia 
  • Tuulienergia 
  • Vesienergia 
  • Bioenergia 
  • Vetyenergia 

 

Uusiutumattomia energiamuotoja 

  • Fossiiliset polttoaineet (kivihiili, öljy, maakaasu) 
  • Turve 
  • Ydinenergia ("päästötöntä")

 

Ympäristövaikutukset

- Kasvihuoneilmiö 

 

- Ilmastonmuutos 

 

- Kestävä kehitys 

 

- Testejä 

 

 

Tehtävät

1) Valitse yksi uusiutuva energiamuoto ja tutustu siihen tarkemmin.

2) Tee ekologinen jalanjälki -testi netissä ja phdi omia valintojasi.

Opetussuunnitelman mukaisesti:

 

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija  

  • osaa käyttää ja soveltaa lämpöilmiöiden käsitteitä jokapäiväisen elämän, ympäristön, yhteiskunnan ja teknologian ilmiöissä 
  • osaa tutkia aineen termodynaamiseen tilaan ja olomuodon muutoksiin liittyviä ilmiöitä 
  • syventää ymmärrystään energiasta fysiikan keskeisenä käsitteenä 
  • kehittää valmiuksia osallistua ympäristöä ja teknologiaa koskevaan päätöksentekoon.

 

Keskeiset sisällöt (*

  • fysiikan merkitys energiantuotannon(1 ratkaisuissa ja kestävän tulevaisuuden rakentamisessa 
  • lämpö ja lämpötila(4 
  • kaasujen tilanmuutokset(9, lämpölaajeneminen(7 ja paine(8 
  • kappaleiden lämpeneminen, jäähtyminen, olomuodon muutokset(5 ja lämpöenergia(6 
  • mekaaninen työ, teho ja hyötysuhde(3 
  • energian säilyminen(2 lämpöopissa ja lämmön siirtymissuunta 
  • tutkimuksen tai ongelmanratkaisun(10 ideointia ja suunnittelua

 

* Yläindeksinumerointi viittaa tämän kurssisuunnitelman numerointiin

Lähde: Lukion opetussuunnitelman perusteet 2015

https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/lukion-opetussuunnitelmien-perusteet