
1.-4. vuosi
FY
energian säilyminen potentiaalienergia liike-energia mekaaninen energia
Energian säilyminen
- Energia [E] = J (joule)
- Energian säilymislaki: Energia voi muuttaa muotoaan, mutta ei koskaan häviä
(luonnonilmiö, ei johdettavissa teoreettisesti)
1) Säteilyenergia
Sähkömagneettinen säteily siirtää energiaa
2) Liike-energia
Kappaleen liikkeeseen sitoutunut energia
- m = kappaleen massa
- v = kappaleen nopeus
Esim. Uimahyppääjä ponnistaa noepuden 5 m/s ja hänen massansa on 60 kg. Vaadittava energia on Ek = ½mv2 = 0,5 * 60kg * (5m/s)2 = 750 J
3) Potentiaalienergia
Kappaleen paikkaan sitoutunut energia
- m = kappaleen massa
- g = putoamiskiihtyvyys
- h = etäisyys sovitusta nollatasosta
Esim. Nostat lattialle pudonneen kännykän (200g) 90 cm korkealle pöydälle. Vaadittava energia on Ep = mgh = 0,2kg * 9,81m/s2 * 0,9m ≈ 2 J
- Esimerkkejä energiamuodoista, jotka voidaan esittää näiden kolmen avulla:
- Mekaaninen energia
- Mekaaninen energia on liike- ja potentiaalienergiaa
- Gravitaatiokentässä Ek ja Ep säilyy eli Ek + Ep = vakio
- Sisäenergia
- Rakenneosasten liike- ja potentiaalienergiaa
- Voidaan mitata vain sen muutoksia
- Lämpöenergia
- liike-energiaa
- Ydinenergia
- Säteilyenergiaa
- Liike- ja potentiaalienergiaa (E = mc2)
- Kemiallinen energia
- Liike- ja potentiaalienergiaa
- Sidoksiin sitoutunutta energiaa (puu, akku)
Kuva. Puuhun sitoutunut energia vapautuu. (M. Kaunisto)
- Simulaatiota
- Energiamuodot: https://phet.colorado.edu/fi/simulation/legacy/energy-forms-and-changes
- Skeittiramppi: https://phet.colorado.edu/fi/simulation/energy-skate-park-basics
Tehtävät
1) Millä nopeudella kännykkä tippuu lattiaan, jos tiputat sen taskustasi? Arvio oman kännykäsi massa.
2) Työnnät keilapallon 40 J energialla eteenpäin. Minkä nopeuden pallo saa, jos sen massa on 8 kg?
3) Missä eri muodoissa havaitset energiaa ympärilläsi?
Opetussuunnitelman mukaisesti:
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa lämpöilmiöiden käsitteitä jokapäiväisen elämän, ympäristön, yhteiskunnan ja teknologian ilmiöissä
- osaa tutkia aineen termodynaamiseen tilaan ja olomuodon muutoksiin liittyviä ilmiöitä
- syventää ymmärrystään energiasta fysiikan keskeisenä käsitteenä
- kehittää valmiuksia osallistua ympäristöä ja teknologiaa koskevaan päätöksentekoon.
Keskeiset sisällöt (*
- fysiikan merkitys energiantuotannon(1 ratkaisuissa ja kestävän tulevaisuuden rakentamisessa
- lämpö ja lämpötila(4
- kaasujen tilanmuutokset(9, lämpölaajeneminen(7 ja paine(8
- kappaleiden lämpeneminen, jäähtyminen, olomuodon muutokset(5 ja lämpöenergia(6
- mekaaninen työ, teho ja hyötysuhde(3
- energian säilyminen(2 lämpöopissa ja lämmön siirtymissuunta
- tutkimuksen tai ongelmanratkaisun(10 ideointia ja suunnittelua
* Yläindeksinumerointi viittaa tämän kurssisuunnitelman numerointiin
Lähde: Lukion opetussuunnitelman perusteet 2015
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/lukion-opetussuunnitelmien-perusteet