×
Mari Anna-Kaarina Kaunisto
Kurssi: Lämpö FY2
1 oppitunti
Luokka-aste
1.-4. vuosi
Oppiaineet
FY
Hakusanat
energian säilyminen potentiaalienergia liike-energia mekaaninen energia

Energian säilyminen

Energian säilyminen

 

- Energia [E] = J (joule) 

- Energian säilymislaki: Energia voi muuttaa muotoaan, mutta ei koskaan häviä  

  (luonnonilmiö, ei johdettavissa teoreettisesti) 

 

1) Säteilyenergia 

Sähkömagneettinen säteily siirtää energiaa 

 

2) Liike-energia 

Kappaleen liikkeeseen sitoutunut energia 

  E_k=\frac{1}{2}mv^2

  • m = kappaleen massa 
  • v = kappaleen nopeus 

Esim. Uimahyppääjä ponnistaa noepuden 5 m/s ja hänen massansa on 60 kg. Vaadittava energia on Ek = ½mv2 = 0,5 * 60kg * (5m/s)2 = 750 J

 

3) Potentiaalienergia 

Kappaleen paikkaan sitoutunut energia 

  E_p=mgh

  • m = kappaleen massa 
  • g = putoamiskiihtyvyys 
  • hetäisyys sovitusta nollatasosta 
    Esim. Nostat lattialle pudonneen kännykän (200g) 90 cm korkealle pöydälle. Vaadittava energia on Ep = mgh = 0,2kg * 9,81m/s2 * 0,9m ≈ 2 J

 

- Esimerkkejä energiamuodoista, jotka voidaan esittää näiden kolmen avulla:

 

  • Mekaaninen energia

         E=E_k+E_p

  • Mekaaninen energia on liike- ja potentiaalienergiaa 
  • Gravitaatiokentässä Ek ja Ep säilyy eli EkEp = vakio 

 

  • Sisäenergia 
  • Rakenneosasten liike- ja potentiaalienergiaa 
  • Voidaan mitata vain sen muutoksia 

 

  • Lämpöenergia
  • liike-energiaa 

 

  • Ydinenergia
  • Säteilyenergiaa
  • Liike- ja potentiaalienergiaa (E = mc2)

 

  • Kemiallinen energia
  • Liike- ja potentiaalienergiaa 
  • Sidoksiin sitoutunutta energiaa (puu, akku) 

 

 

Kuva. Puuhun sitoutunut energia vapautuu. (M. Kaunisto)

 

- Simulaatiota

 

 

 

 

Tehtävät

1) Millä nopeudella kännykkä tippuu lattiaan, jos tiputat sen taskustasi? Arvio oman kännykäsi massa. 

2) Työnnät keilapallon 40 J energialla eteenpäin. Minkä nopeuden pallo saa, jos sen massa on 8 kg?

3) Missä eri muodoissa havaitset energiaa ympärilläsi?

Opetussuunnitelman mukaisesti:

 

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija  

  • osaa käyttää ja soveltaa lämpöilmiöiden käsitteitä jokapäiväisen elämän, ympäristön, yhteiskunnan ja teknologian ilmiöissä 
  • osaa tutkia aineen termodynaamiseen tilaan ja olomuodon muutoksiin liittyviä ilmiöitä 
  • syventää ymmärrystään energiasta fysiikan keskeisenä käsitteenä 
  • kehittää valmiuksia osallistua ympäristöä ja teknologiaa koskevaan päätöksentekoon.

 

Keskeiset sisällöt (*

  • fysiikan merkitys energiantuotannon(1 ratkaisuissa ja kestävän tulevaisuuden rakentamisessa 
  • lämpö ja lämpötila(4 
  • kaasujen tilanmuutokset(9, lämpölaajeneminen(7 ja paine(8 
  • kappaleiden lämpeneminen, jäähtyminen, olomuodon muutokset(5 ja lämpöenergia(6 
  • mekaaninen työ, teho ja hyötysuhde(3 
  • energian säilyminen(2 lämpöopissa ja lämmön siirtymissuunta 
  • tutkimuksen tai ongelmanratkaisun(10 ideointia ja suunnittelua

 

* Yläindeksinumerointi viittaa tämän kurssisuunnitelman numerointiin

Lähde: Lukion opetussuunnitelman perusteet 2015

https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/lukion-opetussuunnitelmien-perusteet