7. luokka
KU IT
taikoo sumopixel koodaus
Aloitus ja yleisiä asioita
Katso videot
Taide ja koodi yhdessä. Mitä ihmettä?
Näin käytät SumoPixeliä
Tehtävä 1: Animaatio (perustaso)
Valmistelut:Katso videot
video1: Sumopixel - Piirtotyökalut
video2: Sumopixel - Animointi
video3: Sumopixel - Esimerkkejä animaatiosta
Tehtävä:
- Avaa SumoPixel (jos Mpassia ei ole käytössä, paina tästä, https://pixel.sumo.app )
- Luo pikselianimaatio oman mielesi mukaan. Frameja (ruutuja) pitäisi olla vähintään 20. Voit tehdä esimerkiksi kasvot, joissa ilme muuttuu, tai hahmon, joka hyppää tms.
- Tallenna työ Sumo Cloudiin (Save to Cloud)
- Pyydä opettajaa tarkistamaan animaatio. Tallenna lopuksi vielä GIF animaationa ja pyydä opettajaa tarkastamaan tehtävä.
Tehtävä 2 - Vaihda värit koodaamalla
Katso video ennen tehtävien aloitusta: SumoPixel - Näin voit koodata SumoPixelillä
- Avaa SumoPixel leppäkerttu - värinvaihto muokkaustilaan (remix). Voit tehdä muutoksia kuvaan, esim. muokata jalkoja tai pilkkuja. Käytä kuitenkin samoja värejä. (jos Mpassia ei ole käytössä, paina tästä, https://sumo.app/works/taikoo5lkperust2 )
- Vaihda Sumo Pixelin koodauspuolelle ja seuraa koodauspuolella (kommentit) olevia ohjeita.
- Opit tehtävässä seuraavat koodit
- gotoFrame(x) - siirtyminen frameen x
- replaceColor(oldColor, newColor) - korvaa väri uudella värilla
Tehtävä 3: Vastavärit
- Avaa SumoPixel leppäkerttu - vastavärit muokkaustilaan (remix). (jos Mpassia ei ole käytössä, paina tästä, https://sumo.app/works/taikoo5lkperust3 )
- Vaihda Sumo Pixelin koodauspuolelle ja seuraa koodauspuolella (kommentit) olevia ohjeita.
- Opit tehtävässä seuraavat koodit
- copyFrame() - kopioi Frame
- gotoFrame(x) - siirtyminen frameen x
- invertColors() - vaihda vastaväreiksi
Tehtävä 4: Jos lause, eli ehtolause if
Katso ensin video ehtolauseesta
- Tehtävä 4a: Harjoitellaan if lausetta. Avaa https://sumo.app/works/taikoo5lkperust4a muokkaustilaan (remix). (jos Mpassia ei ole käytössä, paina tästä, https://sumo.app/works/taikoo5lkperust4a)
- Tehtävä 4b: Lisää if lausetta. Avaa https://sumo.app/works/taikoo5lkperust4b muokkaustilaan (remix). (jos Mpassia ei ole käytössä, paina tästä, https://sumo.app/works/taikoo5lkperust4b)
- Vaihda Sumo Pixelin koodauspuolelle ja seuraa koodauspuolella (kommentit) olevia ohjeita.
Taidetta koodissa -materiaali tarjoaa peruskoulun opettajille helposti lähestyttäviä ja sovellettavissa olevia ratkaisuja ohjelmallisen ajattelun ja koodauksen opetukseen kuvataiteen keinoin.
Kokonaisuudessa keskitytään 5-7 luokkien opetussuunnitelman L5 (tieto- ja viestintäteknologia) toteutukseen kuvataiteen keinoin. Opetussuunnitelman sisältöön voit tutustua tarkemmin alla olevista linkeistä
Hankkeen takana on joukko opettajia, opiskelijoita ja yritysalan vaikuttajia, jotka haluavat rikkoa ohjelmointia koskevia stereotypioita ja innostaa kaikkia ohjelmoinnin pariin. Hanke on yleishyödyllinen, ja sen toteutuksesta vastaavat Nitomani School Oy sekä Opentunti Ry. Hankkeen rahoittajana toimii Ilkka Paananen.