×
Marko Mäenpää
Kurssi: Etäkemia 7
2 oppituntia
Luokka-aste
7. luokka
Oppiaineet
KE
Hakusanat
alkuaine atomi

Alkuaine ja atomi

Video atomista (suomenkieliset tekstit)

Tehtävä 1: opettele keskeiset alkuaineet

Tee alla oleva taulukko vihkoosi ja täydennä siihen järjestysluku ja onko alkuainen metalli/puolimetalli/epämetalli. Etsi puuttuvat tiedot kemiankirjasi takakannen jaksollisesta järjestelmästä. Taulukkoon on kerätty peruskoulun kemianopetuksessa yleisesti mainittuja ja käytettyjä alkuaineita ja niiden nimen ja kemiallisen merkin tunnistaminen ja yhdistäminen helpottaa kemian opiskelua jatkossa.

Suunnittele taulukko hyvin. Pikkuvihkoon se on ehkä tehtävä kahteen palstaan. Huomaa, että vain ensimmäisen sarakkeen alkuaineen nimelle on oltava pitkä, muut voivat olla vain pari ruutua pitkiä)

Palautus: Ota kuva taulukostasi ja palauta kuva Teamsiin tehtävään Alkuaineet ja reaktionopeus.  

alkuaine

kemiallinen

merkki

Järjestys-

luku

metalli (M)/

puolimetalli(PM)/

epämetalli(EM)

alumiini Al    
argon Ar    
barium Ba    
boori B    
bromi Br    
elohopea Hg    
fluori F    
fosfori P    
happi O    
helium He    
hiili C    
hopea Ag    
jodi I    
kalium    
kalsium Ca    
kloori Cl    
kromi Cr    
kulta Au    
kupari Cu    
litium Li    
lyijy Pb    
magnesium Mg    
natrium Na    
rauta Fe    
rikki S    
sinkki Zn    
tina Sn    
typpi N    
uraani U    
vety H    

Tehtävä 2: Tutustu kemiallisen reaktion nopeuteen.

Seuraava aihe on reaktionopeus. Siihen voitte valmistautua katsomalla pari videoita, joista jälkimmäinen esittelee joitain lähinnä nopeita reaktioita ja toinen video sisältää varsinaisesti tietoa reaktionopeuteen liittyvistä asioista. Videoiden jälkeen lue kappale 2 Hidas ja nopea kemiallinen reaktio (s.50-55)

Palautus lisää edellisen tehtävän dokumentti, jossa kerrot

a) Minkä videossa esitetyn reaktion haluaisit tehdä/nähdä koulussa 

b) Miksi pilkkominen tai jauhaminen nopeuttaa reaktionopeutta?

Videot:

Viki, Köpi ja Henkka - Tieteen armoilla

Opetus.tv Reaktionopeus

 

 

 

Lähiopetuksen korvaava kemianopetus poikkeustilanteessa huhtikuun 14. päivään asti.

Tavoitteet:

1. Alkuaineet

2. Hidas ja nopea kemiallinen reaktio

3. Palaminen ja paloturvallisuus