×
Janne Korsimo
Kurssi: Aamunavauksia
1 oppitunti
Luokka-aste
7.-9. luokka
Oppiaineet
Hakusanat
aamunavaus hetken merkitys sykähdyttävä hetki

Hetki

Hyvää huomenta

Katselin viime viikolla urheilugaala 2015 lähetystä. Yksi palkinnoista oli Sykähdyttävin urheiluhetki 2015. Palkinto meni aivan oikeaan osoitteeseen, miesten parisprintin olympiavoitolle, Sami Jauhojärvelle ja Iivo Niskaselle. Seuraan paljon urheilua ja muistan oikein hyvin vieläkin tuon kisan ja sen dramaattisen lopun. Tunne kotikatsomossakin oli kuin olympiavoittajalla, ja huuto oli meillä kotona samaa tasoa kuin telkkarin selostajilla. Mahtava yllätys! Hieno onnistuminen ja itsensä ylittäminen. Voittamisen tunne. Sykähdyttävä hetki. Voitosta on aikaa noin vuosi ja vieläkin muistan tuon hetken ja sen mahtavan fiiliksen.

Jäin siis fundeeraamaan hetken ja fiiliksen merkitystä. Jos nyt ajattelet jotain muistoa vaikkapa lapsuudesta, veikkaan, että siihen liittyy joku tunne. Voittaminen, häviäminen, onnistuminen, epäonnistuminen, ilo, suru, onni. Itse asiassa meidän muistot taitavat koostua pienistä hetkistä, sykähdyttävistä hetkistä.

Jokainen päivä taas koostuu pienistä hetkistä. Monet niistä unohtuvat. Päivässä on paljon hetkiä, joihin vaikuttaa sattuma, eikä itse tilanteen syntymiseen voi vaikuttaa. Kuitenkin on paljon hetkiä, joihin voit itse vaikuttaa. Otetaan esimerkiksi Iivon ja Samin voittohetki, voittamisen tunne, hyperfiilis maaliintulon jälkeen, joka  kestää muutaman minuutin. Hyvänolon tunne jatkuu, mutta sellainen hyperfiilis katoaa. Sen parin minuutin tunteen eteen he molemmat ovat kuitenkin tehneet aivan valtavasti töitä, samoin kuin heidän ympärillään oleva tukiverkosto. Omalla työllä ja tavoitteilla voi siis vaikuttaa omiin hetkiin ja tehdä niistä sykähdyttäviä. Sami ja Iivo tarjosivat myös meille penkkiurheilijoille mahdollisuuden kokea tuo sama tunne, josta syntyy muistoja.

Vain harvasta meistä tulee kuitenkin huippuja, koski se sitten urheilua, musiikkia, kirjoittamista tai mitä tahansa tavallista asiaa. Mutta yhtälailla voimme silti kokea, iästä riippumatta, saman voittajan fiiliksen. Se syntyy, kun tekee asian eteen töitä, luo tavoitteita ja onnistuu siinä. Voin siis itse vaikuttaa omiin hyviin muistoihin.

Tulevaisuutta kukaan ei voi ennustaa, mutta silti jokainen meistä pystyy ohjaamaan sitä. Teemme myös jatkuvasti valintoja, joilla on vaikutus omaan ja myös muiden ihmisten hetkiin. Tähän ikään mennessä olen itse oppinut sen, että valintojen tekemiseen ei ole olemassa mitään opasta. Eikä voikaan olla, sillä me olemme kaikki erilaisia, tilanteet vaihtelevat, ympärillä olevat ihmiset ovat erilaisia. Matemaattisin termein muuttujia on ääretön määrä. Aamunavauksessa on hyvä olla jokin opetus, niin ajattelin muutaman hetkeen liittyvän jutun heittää teille pohdittavaksi

  1. Elä hetkessä. Kun hiihdät, keskity hiihtämiseen. Kun teet tehtäviä, tee ne kunnolla. Kun opetat, keskity vain opettamiseen ja oppilaisiin. Kun keskustelet toisten kanssa, keskity heihin, erityisesti kuuntele heitä. Kun onnistut, iloitse. Kun epäonnistut, harmittele hetki ja yritä uudelleen. Kun teet virheet, yritä oppia siitä. Kun teet läksyjä, keskity niihin. Kun lepäät, lepää kunnolla.
  2. Anna toisten ihmisten elää hetkessä. Anna toisten kokea iloa, surua, onnistumisen ja epäonnistumisen hetkiä. Täällä koulussa esimerkiksi anna muille mahdollisuus oppia, onnistua ja epäonnistua.
  3. Valmistaudu hetkiin. Ensivaikutelma on tärkeä, siis taas lyhyt hetki meidän elämässä. Mieti, millaisen ensivaikutelman luot. Mieti miten toimit, jos kaveriporukka ympärilläsi painostaa sinua toimimaan hölmösti, miten voit kunniakkaasti kieltäytyä hölmöilystä,
  4. Opi huonoista hetkistä ja korjaa niiden jälkiä. Vaikka olisit kuinka guru, tulee elämässä aina hetkiä ja valintoja, joissa olisit halunnut toimia toisin. Opi niistä ja jos ne ovat muille aiheuttaneet vahinkoa, pyydä anteeksi mahdollisimman nopeasti. Myös viimeinen hetki on tärkeä.

Keskity siis seuraavan 40 minuutin aikana hetkeen, joka on luokassasi. Toivon teille monia sykähdyttäviä hetkiä.

Urheilugaalasta muuten vielä yksi juttu. Lentopallo palkittiin monilla minuakin sykähdyttäneillä jutuilla, lentopallomaajoukkue oli vuoden joukkue ja vuoden valmentajan tittelin sai joukkueen päävalmentaja Tuomas Sammelvuo. Tiedän, että he ovat palkintonsa ansainneet. Pilke silmäkulmassa terveiset samalla 8D luokan pojille, lentopalloa arvostavat muutkin kuin minä.

 

Aamunavauksia yläkouluun