
9. luokka
PRO
microbit ohjelmointi koodaus laskin
- Taustamateriaalia
- Tutustutaan Micro:bittiin
- Microbit - Laskin
- Liitytään ulkomaailmaan
- Digitaalinen vs. Analoginen
- Lisätään liike
- Suunnitellaan robottiajoneuvo
- Esteen etäisyys ja väistäminen
- Testiradalla
- Radioyhteys ja parviäly
- Parven loppushow
- Dokumentointi
- Microbit - Aloitus
- Microbit - Laskin
- Microbit - Musiikki
- Microbit - Tasapainolauta
- Legot ja Microbit
Työ
Koodaa itsellesi yksinkertainen laskin. Koska ruututilaa on vähän, kannattaa rajoittaa hieman mahdollisuuksia. Esimerkiksi numerot voidaan rajoittaa menemään välillä 0-9 ja laskutoimituksiksi voidaan valita vain yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolasku. Tällöin laskimella voidaan laskea esim. "2+2", "4*7", "9:3" ja "2-5" tyyppisiä laskuja.
Laskimen tulisi toimia näin:
- Valitaan ensimmäinen numero.
- Valitaan laskutoimitus.
- Valitaan toinen numero.
- Näytölle tulee vastaus.
- Ravistamalla saadaan nollattua laskin alkutilaan.
Laskimen tulee olla käyttäjäystävällinen, eli sen pitää ohjeistaa koko ajan käyttäjää. Valmiin laskimen tulisi olla kenen tahansa käytettävissä!
Työvaiheet:
- Koodaa ensimmäisen numeron valinta. Esim. A-napista saadaan pienennettyä lukua ja B-napista taas kasvatettua. Eteenpäin päästään painamalla A+B. Kannattaa käyttää muuttujia!
- Tee laskutoimituksen ja toisen numeron valinta samalla idealla.
- Jotta saadaan oikea lasku laskettua, pitää ohjelmaa käskeä laskemaan valittujen numeroiden välinen laskutoimitus. Ehtolauseella pääsee pitkälle.
- Tämän jälkeen voidaan näyttää oikea vastaus ruudulla.
- Laskin pitää voida nollata, jotta voidaan laskea useampia laskuja!
Laskimen jälkeen tee Games-valikosta esim Rock-paper-scissors -peli.
Tutustutaan laitteen suunnitteluprosessiin ja prototyypin rakentamiseen.
Opetellaan laiteläheistä ohjelmointia Micro:bit -alustalla.
-opetellaan kytkemään ja ohjaamaan elektronisia laitteita ohjelmallisesti
-opetellaan kytkemään ja lukemaan elektronisia antureita