Arto Kortelainen
Kurssi: Ohjelmointia ala-koulussa
1 oppitunti
Luokka-aste
5. luokka
5. luokka
Oppiaineet
EN MA PRO YL
EN MA PRO YL
Hakusanat
ohjelmointi turtle roy logo
ohjelmointi turtle roy logo
Avaa selain ja avaa linkistä: Turtle Roy
Kun ohjelma avautuu, näet vilkkuvan ruudun. Sitä sanotaan kursoriksi.
Tarvittavat näppäimet Turtle-roy:ssa ovat: kirjaimet, numerot, Enter, Space ja ””.
Enter vaihtaa riviä.
Space tekee tyhjän merkin.
Lainausmerkit ””
fd 100 | liiku 100 pixels eteenpäin lt 45 | käänny vasemmalle 45 astetta rt 90 | käänny oikealle 90 astetta penup | älä piirrä kynällä pendown | palauta kynä piirtämään setshape "rocket" | muuta kursoria: butterfly, car, fairy, formula, princess, rocket, turtle clear | tyhjennä paperi, ja kursori jää keskelle home | siirrä kursori keskelle ruutua say "wat" | sano "joku sana" print "x" | kirjoita näytölle login "jaana" | kirjaudu nimellä "jaana" (tekijä nimi tallennetulle työlle) save "asdf" | tallenna työ nimimellä "asdf" open "asdf" | avaa tallennettu työ "asdf" (olettaen sinun tallentaneen tällä nimellä) whoami | näytä kirjautunut nimi ls | näytä tallennetut työt sequence [fd 100, rt 90] | 100 pixels eteenpäin, sitten käänny oikealle s [fd 100, rt 90] | sama kuin yllä repeat 4 (say "hello") | sano "hello" 5 kertaa r 4 (say "hello") | sama kuin yllä esimerkki: miten yhdistetään komentoja? let square = repeat 4 (sequence[fd 50, lt 90]) square
Tämä komento piirtää neliön
let square = repeat 4 (sequence[fd 50, lt 90]) square
Mitä tapahtuu näillä komennoilla?
let square = repeat 4 (sequence[fd 40, rt 90])
square
let square = repeat 4 (sequence[fd 70, rt 90])
square
let square = repeat 4 (sequence[fd 100, rt 90])
square
- Tutustutaan ohjelmointiin ja sen käsitteisiin.
- Opitaan antamaan koneelle komentoja siirtämällä lohkoja skriptiin.
- Tutustutaan lyhyesti ohjelmointiin ohjelmointikielellä
- Ohjelmoidaan lyhyitä algoritmeja, projekteja ja pelejä
ERIYTTÄMINEN ja INTEGROINTI
- Oppilaalla mahdollisuus edetä omaan tahtiin tukimateriaalin ja omien ideoiden avulla
- Kokeillaan ohjelmointia Micro:bitillä ja Legoroboteilla, jos sellaisia on käytössä.
- Ohjelmissa voidaan hyödyntää oppiaineiden sisältöjä. Hahmot voivat puhua englantia, tuottaa laskutoimituksia tai ottaa kantaa vaikkapa ympäristöasioihin.