×
Leo Syrjälä
Kurssi: KODA 2017
3 oppituntia
Luokka-aste
7.-9. luokka
Oppiaineet
IT
Hakusanat
ohjelmointi tutustumimen scratch

Tutustuminen ohjelmointiin

Parityö - Tee yhteenvedot haluamallasi välineellä (esim. word, powerpoint jne)

  1. Tee parin kanssa oma yhteenveto  - Mitä ohjelmointi on? http://koodi2016.fi/ohjelmointi.html#section-2
  2. Selvitä seuraavat termit parisi kanssa, http://koodi2016.fi/ohjelmointi.html#section-3
    1. Muuttuja
    2. Algoritmi
    3. Funktiot
    4. Toistolause
    5. Ehtolause
    6. Listat

Jos open kanssa ei käyty esimerkkejä läpi, tutki seuraavia pelejä ja niiden koodeja. Koodit näet klikkaamalla katso sisälle. Huom. Joka hahmolle ja piirrokselle on omia koodeja.

  1. Yksinkertinen esimerkki pallopelistä, http://scratch.mit.edu/projects/45435590/#editor 
  2. Esimerkki monista eri hahmoista ja niiden koodista, http://scratch.mit.edu/projects/45430054
  3. http://scratch.mit.edu/projects/41594418/?fromexplore=true  (Pitkä ja monimutkainen koodi) 

Ohjelmoinnin perusteiden opettelua aluksi Scratchin avulla. Tämän jälkeen mukaan otetaan MicroBit.