×
Leo Syrjälä
Kurssi: KODA 2017
3 oppituntia
Luokka-aste
7.-9. luokka
Oppiaineet
IT
Hakusanat
hahmo liikuttaminen scratch aloitus

Scratch - Aloitus

Tavoitteet

  1. Osaat lisätä ja piirtää hahmon
  2. Osaat valita taustan
  3. Osaat liikuttaa hahmoa ja vaihtaa sen suuntaa
  4. Osaat tehdä komennot, joilla hahmoa voi liikuttaa näppäimillä

Ohjeet

Ohjelmoinnin harjoittelua aloitetaan koodaustehtävällä.

Käy läpi ja opettele perusasioita videoiden avulla:

  1. Scratchin aloitus
  2. Hahmot ja koordinaatisto
  3. Liike

Harjoitus

  1. Tee hahmo.
  2. Lisää toiminnallisuus ylöspäin liikkumiselle
  3. Lisää toiminnallisuus alas liikkumiselle
  4. Lisää toiminnallisuus vasemmalle liikkumiselle
  5. Lisää toiminnallisuus oikealle liikkumiselle
  6. Luo peliin toinen hahmo.
  7. Lisää uuden hahmon x- ja y- koordinaatit näkyviin. Huomaa että jokaisella hahmolla on oma sijainti ja oma koodinsa!
  8. Lisää uudelle hahmolle mahdollisuus ylös liikkumiseen
  9. Lisää uudelle hahmolle mahdollisuus alas liikkumiseen
  10. Lisää uudelle hahmolle mahdollisuus vasemmalle liikkumiseen
  11. Lisää uudelle hahmolle mahdollisuus oikealle liikkumiseen

Muista tallentaa työsi Scratchiin!

Extra: Tee hahmoille sivuttaisliikkeen yhteyteen myös kääntyminen, esim. jos hahmo liikkuu vasemmalle, niin se myös kääntyy samalla katsomaan vasemmalle. Tämän jälkeen rajoita hahmon liikkuminen vain näkyvissä olevaan ruututilaan, eli hahmon ei pitäisi päästä enää liikkumaan ruudun ulkopuolelle.

 

 

Ohjelmoinnin perusteiden opettelua aluksi Scratchin avulla. Tämän jälkeen mukaan otetaan MicroBit.