Leo Syrjälä
Kurssi: KODA 2017
3 oppituntia
Luokka-aste
7.-9. luokka
7.-9. luokka
Oppiaineet
IT
IT
Hakusanat
hahmo liikuttaminen scratch aloitus
hahmo liikuttaminen scratch aloitus
Tavoitteet
- Osaat lisätä ja piirtää hahmon
- Osaat valita taustan
- Osaat liikuttaa hahmoa ja vaihtaa sen suuntaa
- Osaat tehdä komennot, joilla hahmoa voi liikuttaa näppäimillä
Ohjeet
Ohjelmoinnin harjoittelua aloitetaan koodaustehtävällä.
Käy läpi ja opettele perusasioita videoiden avulla:
Harjoitus
- Tee hahmo.
- Lisää toiminnallisuus ylöspäin liikkumiselle
- Lisää toiminnallisuus alas liikkumiselle
- Lisää toiminnallisuus vasemmalle liikkumiselle
- Lisää toiminnallisuus oikealle liikkumiselle
- Luo peliin toinen hahmo.
- Lisää uuden hahmon x- ja y- koordinaatit näkyviin. Huomaa että jokaisella hahmolla on oma sijainti ja oma koodinsa!
- Lisää uudelle hahmolle mahdollisuus ylös liikkumiseen
- Lisää uudelle hahmolle mahdollisuus alas liikkumiseen
- Lisää uudelle hahmolle mahdollisuus vasemmalle liikkumiseen
- Lisää uudelle hahmolle mahdollisuus oikealle liikkumiseen
Muista tallentaa työsi Scratchiin!
Extra: Tee hahmoille sivuttaisliikkeen yhteyteen myös kääntyminen, esim. jos hahmo liikkuu vasemmalle, niin se myös kääntyy samalla katsomaan vasemmalle. Tämän jälkeen rajoita hahmon liikkuminen vain näkyvissä olevaan ruututilaan, eli hahmon ei pitäisi päästä enää liikkumaan ruudun ulkopuolelle.