×

Tämä on käyttäjän Leo Syrjälä suunnitelma. Osa kurssia KODA 2017.

Scratch - Pisteiden kerääminen

Opiskelijan ohje

Tavoitteet

  1. Ymmärrät, mikä on ehtolause.
  2. Osaat tehdä muuttujan, jota voi käyttää pelissä pisteiden laskemiseen
  3. Osaat pistää muuttujan näkyviin pelin taustalle ja siirtää sen oikeaan paikkaan
  4. Osaat tehdä koodin, joka lisää muuttujan arvoa yhdellä, jos toinen hahmo, esim. pallo, koskettaa toista hahmoa
  5. Osaat asettaa pisteet muuttujan arvoon 0, kun painetaa vihreää lippua
  6. Osaat vaihtaa taustaa, kun saavutetaan tietty pistemäärä.

Ohjeet

Käy läpi ohjeet

  1. Pisteytyksen tekeminen peliin
  2. Tasojen tekeminen, esim. taustan vaihtaminen, jos pisteet yli 100

Harjoitus

  1. Jatka edellisellä tunnilla tekemääsi koodia, jossa on liikuteltava hahmo.
  2. Lisää työhön pisteytys.
  3. Lisää pisteiden keräämiselle jokin ehto (esim. hahmo osuu maaliin).
  4. Tee pisteytykselle ehto, joka muuttaa taustan tietyn pistemäärän jälkeen.

Ekstra:

Kurssin tavoitteet

Ohjelmoinnin perusteiden opettelua pääasiassa Scratchin avulla. Tämän jälkeen mukaan otetaan MicroBit.