
Muu
PRO
toimintakulttuuri
TVT-strategia toteutetaan kokonaisuudessaan lukuvuoden 2015 syksystä alkaen vuosikellon mukaisesti.
- Luodaan strategiassa mainittu Järjestelmien ja TVT-tuen vaatimat resurssit – toimintasuunnitelma. Perustetaan opetusteknologiasuunnittelijan toimi. Opetusteknologiasuunnittelija vastaa ICT:n kokonaisarkkitehtuurin suunnittelusta siten, että se tukee opetussuunnitelman perusteita ja mahdollistaa opetussuunnitelman mukaisen opetuksen säilyttäen opettajien pedagogisen vapauden. Opetusteknologiasuunnittelija on rehtoriryhmän jäsen ja osallistuu toimintakulttuurin, opetuksen ja oppimisen kehittämiseen. Opetusteknologiasuunnittelija vastaa myös koulutoimen viestintäratkaisuista ja verkostoituu aktiivisesti opetuksen kehittämisen foorumeilla. TVT-suunnittelija arvioi ja seuraa uusia sähköisiä opetuspalveluita ja teknologioita ja tutkiin niiden soveltuvuutta Ruskon perusopetuksessa. Opetusteknologiasuunnittelija kiertää säännöllisesti kouluissa tukemassa rehtoreita ja opettajia ja hän voi olla myös opetustunneilla opettajan tukena. Rehtorit voivat myös tilata opetusteknologiasuunnittelijan koulun YT-kokouksiin esittelemään opetusratkaisuja.
- Luodaan opettajien ja johdon TVT-koulutussuunnitelma vuosiksi 2015- 2017
- Luodaan yläkoulun TVT-ops jatkumoksi aiemmin luotuun alakoulun TVT-opsiin
- Määritellään ja dokumentoidaan strategian mukaisesti viestintäratkaisujen toimintasuunnitelma.
- Tarkastellaan strategiassa mainittuja toimintasuunnitelmia vuosikellon mukaisesti
- Kehitetään olemassa olevia sähköisiä ratkaisuja yhdessä tietotekniikan järjestelmäasiantuntijoiden kanssa. Kehitystyöhön tarvitaan ulkopuolisia asiantuntijoita toteuttamaan TVT-suunnittelijan määrittelemä arkkitehtuuri, koska Ruskon kunnan tietohallinnon resurssit eivät riitä tukemaan koulutoimen hankkeita. Kehitettäviä sähköisiä opetuspalveluita ovat
- Opetusryhmien tuonti oppilashallintojärjestelmästä olemassa oleville opetussivuille. Ryhmillä opetuksen hallinta, arviointi ja jakaminen helpottuu huomattavasti
- Integroidaan AD-tunnus kaikkiin mahdollisiin palveluihin. Yhden tunnuksen käytöllä käyttäjät motivoituvat palvelujen käyttöön huomattavan paljon paremmin
- Kehitetään opetussivuilla olevaa itsearviointilomaketta siten, että opettajan työkuormaa helpotetaan ja tietotekniikan tuomaa automaation etuja voidaan hyödyntää
- Kehitetään automaatioita. Luodaan automaattisia prosesseja oppilashallinto-ohjelmasta sähköisiin palveluihin mm. käyttäjähallintaan, opetussivustojen luontiin, opetusryhmien luontiin ja käyttöoikeuksiin. Automaatiolla voidaan sekä vähentää it-tuen vaatimaa resurssia että saada palvelut ajan tasalle. Käyttäjähallinnassa ja käyttöoikeuksissa ajantasaisuus on erityisen tärkeää ja motivoi opettajaa käyttämään sähköisiä palveluita.
Toimintakulttuurin kehittäminen, pedagogiset ja didaktiset tavoitteet
- Hankkeessa kyetään tukemaan Ruskolla käynnistettyjä opetuksen kehittämisprojekteja, joihin ei ole olemassa olevaa hankerahaa. Projektit on kuvattu tarkemmin Opentunnissa
- yksilöllinen matematiikka
- yläkoulun avoin matematiikka
- Uusi opetus- projekti
- Jatkokehitetään Office 365:ssä olevia sähköisiä yhteisöpalveluja kuten Opettajahuonetta, opettajien projektialustaa, tukioppilaiden ja oppilaskunnan foorumia. Tavoitteena on siirtää paikallisessa verkossa olevat asiat pilvipalveluihin. Tämä mahdollistaa huomattavan paljon enemmän työkaluja yhteisölliseen ja avoimeen toimintakulttuuriin.
- Vireillä olevia ajatuksia
- Oppilaat, huoltajat, paikalliset yritykset, yhteisöt ja seurat pyritään saamaan yhteistyöhön luomaan oppimiskokonaisuuksia Opentuntiin. Tämän hankkeen avulla voimme myös rahoittaa muutamia oppimiskokonaisuuksia. Ajatuksena on esimerkiksi palkata ohjelmoinnin ammattilainen tekemään ohjelmoinnista valmiita eri ikäluokille sopivia opetussuunnitelmia avoimesti Opentuntiin
- Joustavien työjärjestysten päivät. Toteutetaan 2-3 kertaa lukukaudessa päiviä, jolloin tutkitaan ilmiöitä kokonaisuutena. Päivä on projektiluontoinen, jolloin normaalia lukujärjestystä ei ole. Päivien suunnitteluun, toteutukseen ja loppuraportointiin osallistuvat opettajat ja oppilaat. Teemasta riippuen mukaan voidaan ottaa myös eri alojen asiantuntijoita.
- Oppimiskokonaisuuksien suunnitteluun kehitetään lukuaineisiin aikajana, johon on kirjattu oppiaineen sisältö vuosiluokittain. Valmiita aikajanoja tutkitaan yhdessä ja pyritään löytämään yhtymäkohtia eri oppiaineiden välillä. Tarvittaessa muokataan aineiden aikajanoja siten, että yhtymäkohtia saadaan lisää. Yhtymäkohdista rakennetaan opetussuunnitelmaan eheyttäviä kokonaisuuksia, jotka käsitellään tulevina vuosina opetussuunnitelman mukaisesti
- Digitutortoiminnan aloittaminen. Oppilaita valitaan koulun digitutor-ohjelmaan ja heidän tavoitteena on toimia TVT asioissa vertaistukena oppilaille ja opettajille.
Yleiskuvaus
Ruskon etsii aktiivisesti uusia tapoja toimia ja pyrkii muuttamaan toimintakulttuuria kohti oppivaa yhteisöä, joka toimitaan avoimesti ja yhteisöllisesti. Olemme aktiivisia kehittämään yhteistyömalleja kuntien välille ja etsimään teknologialla muutosta toimintatapoihin, jotka tähtäävät perusopetuksen opetussuunnitelman toimintakulttuurin, arvojen, opetuksen ja oppimisen kehittämistä.
Olemme oivaltaneet, että koulun toimintakulttuuri on suuressa murroksessa, jossa teknologia ja yhteistyö ovat merkittävässä asemassa. Koulun arjen pysyvälle muutokselle vaaditaan taitavaa muutosjohtamista, jossa teknologian mahdollisuuksien hyödyntäminen vaatii uudenlaista osaamista. Opettajat ja koulun johto tarvitsevat pedagogista teknologiatukea, ICT kokonaisarkkitehtuuriosaamista ja järjestelmäasiantuntemusta muutoksen johtamiseksi ja toteuttamiseksi suunnitelmallisesti. Tällä hankkeella haetaan avusta toimenkuvan perustamiseen.
Jos Ruskon hanke kiinnostaa muita kuntia, kannattaa otaa yhteyttä Ruskon johtavaa rehtoriin Ari Nuorikkalaan, 044-4393631, ari.nuorikkala(at)rusko.fi.
Hakuohjeissa on maininta, että kunnat voivat tehdä yhteistyötä siten, että kumpikin täyttää oman hankehakemuksen. Yhteistyöstä syntyy synergiaetua mm. tietohallinnosten toimien totetuttamiseen.
Hakemukseen liittyvät liitteet
- Ruskon TVT strategia, http://bot.fi/tdf . Strategian toimintasuunnitelmat
- Alakoulujen TVT ops, http://bot.fi/tdg
- Järjestelmien ja tuen vaatimat resurssit, http://bot.fi/tdh
- Uusi oppiminen projektikuvaus, http://opentunti.fi/kurssipankki?route=kurssi/nayta/246
- Yksilöllinen matematiikka, http://opentunti.fi/index.php?route=suunnitelma/nayta/85
- Ruskon uutiset- projekti, http://opentunti.fi/index.php?route=suunnitelma/nayta/381
- TVT-koulutuspankki opettajille, http://opentunti.fi/kurssipankki?route=kurssi/nayta/57
- Esimerkki avoimesta matematiikasta, http://opentunti.fi/kurssipankki?route=kurssi/nayta/255
- Blogikirjoitus yhteistyöstä ja miten teknistyvä maailma muuttaa opetuksen toimintakulttuuria, http://oppiaruskolla.blogspot.fi/2015/02/mita-useampi-kokki-sita-huonompi-soppa.html