×
Janne Korsimo
1 oppitunti
Luokka-aste
Muu
Oppiaineet
PRO
Hakusanat
toimintakulttuuri

Nykytilanteen tarkempi kuvaus

Ruskon kunnassa hyväksyttiin TVT-strategia 2013. Strategiaa ei ole täysimittaisena toteutettu taloudellisten resurssien vuoksi. Tällä hankehakemuksella tavoitteena on turvata resurssit TVT-strategian toteuttamiseen vuosina 2015 ja 2016. Ruskon tietohallinnon organisaatio ja resurssit ovat pienet ja se ei pysty tukemaan koulutoimea ICT-kokonaisarkkitehtuurin kehittämisessä. Koulutoimelta löytyy kuitenkin arkkitehtuuriosaamista, mutta osaajille ei ole pystytty osoittamaan tarvittavia resursseja eikä käyttämään ulkopuolista asiantuntemusta arkkitehtuurin toteuttamiseen. Hyvin suunniteltu ICT-arkkitehtuuri edistää sähköisten palvelujen käyttöä, koska hyvällä suunnittelulla voidaan parantaa käyttökokemusta ja tehostaa toimintaa. Ajasta ja paikasta riippumattoman arkkitehtuurin oppimissovelluksiin vaikuttuvia tekijöitä ovat:

  1. laite- ja ohjelmistojen hallinta työasemissa, kannettavissa ja mobiililaitteissa
  2. pääsynhallinta
  3. sovellusten välisten rajapintojen suunnittelu
  4. tunnushallinnan automattiset prosessit

Pienistä resursseista huolimatta Ruskolla on toteutettu tehokkaasti arkkitehtuurin osa-alueita, kuten yhdellä tunnuksella kirjautumista. Kehittämistä kuitenkin on vielä ja siihen haemme tällä hankkeella resursseja.

 

Nykytilan tarkempi kuvaus

Tietohallinnolliset ja tekniset asiat

Ruskon kunnassa hyväksyttiin TVT-strategia 2013. Strategiaa ei ole täysimittaisena toteutettu taloudellisten resurssien vuoksi. Tällä hankehakemuksella tavoitteena on turvata resurssit TVT strategian toteuttamiseen vuosina 2015 ja 2016. Ruskon tietohallinnon organisaatio ja resurssit ovat pienet ja se ei pysty tukemaan koulutoimea ICT-kokonaisarkkitehtuurin kehittämisessä. Koulutoimelta löytyy kuitenkin arkkitehtuuriosaamista, mutta osaajille ei ole pystytty osoittamaan tarvittavia resursseja eikä käyttämään ulkopuolista asiantuntemusta arkkitehtuurin toteuttamiseen. Hyvin suunniteltu ICT arkkitehtuuri edistää sähköisten palvelujen käyttöä, koska hyvällä suunnittelulla voidaan parantaa käyttökokemusta ja tehostaa toimintaa. Arkkitehtuuriin vaikuttuvia tekijöitä ovat laite- ja ohjelmistojen hallinta työasemissa, kannettavissa ja mobiililaitteissa, pääsynhallinta, sovellusten välisten rajapintojen suunnittelu, tunnushallinnan automattiset prosessit, ajata ja paikasta riippumattomat oppimissovellukset.

Pienistä resursseista huolimatta Ruskolla on toteutettu tehokkaasti arkkitehtuurin osa-alueita, kuten yhdellä tunnuksella kirjautumista. Kehittämistä kuitenkin on vielä ja siihen haemme tällä hankkeella resursseja.

Opetuksen järjestämistä koskevat ICT-ratkaisut

Rusko on erittäin aktiivisesti edistänyt kuntien ja koulujen välistä yhteistyötä ICT-ratkaisuissa ja palveluissa. Rusko on aktiivisesti luonut verkostoa sosiaalisessa mediassa ja ollut osaltaan vaikuttamassa valtakunnallisten tahojen kuten Tieran ja Educloudin tekemiin ratkaisuihin.

Kunta yrittää myös valtakunnallisesti luoda yhteistyöverkostoa opettajien pedagogisten ajatusten ja hyvien käytäntöjen laajamittaiseen leviämiseen. OPH:n hankerahalla on rakennettu Opentunti.fi –palvelu, jonka käyttö on kunnille ilmaista. Tässä hankesuunnitelmassa käytetään Opentunti-järjestelmää, mutta siihen ei haeta rahoitusta tässä hakemuksessa.

 

Ruskolla on käytössä peruspalveluiden lisäksi seuraavia sähköisiä opetuspalveluita

  1. paikka-, aika- ja välineriippumattomat yhteisöpalvelut
    1. Opettajanhuoneet
    2. Projektialustat, mm. OPS 2016 ja hankealustat
    3. Tukioppilaiden ja oppilaskunnan sähköiset alueet
    4. Ruskon syke-palvelu, jossa julkaistaan sähköisesti oppilasprojektien lopputuloksia
  2. tallennustilaa verkossa
  3. online -videointi ja videoiden hallintatyökalu
  4. sähköinen opetussivu opettajalle, palautuskansio, projektikansio, itsearviointilomake, jakamisen mahdollisuudet
  5. Opentunti-palvelu opetuksen sähköiseen suunnitteluun, opetuksen materiaalien hallintaan, yhteisölliseen jakamiseen ja avoimuuteen.
  6. alakoulujen TVT-ops on hyväksytty lautakunnassa ja sitä aloitetaan toteuttaa kevään 2015 alkaessa.

Yleiskuvaus

Ruskon etsii aktiivisesti uusia tapoja toimia ja pyrkii muuttamaan toimintakulttuuria kohti oppivaa yhteisöä, joka toimitaan avoimesti ja yhteisöllisesti. Olemme aktiivisia kehittämään yhteistyömalleja kuntien välille ja etsimään teknologialla muutosta toimintatapoihin, jotka tähtäävät perusopetuksen opetussuunnitelman toimintakulttuurin, arvojen, opetuksen ja oppimisen kehittämistä.

Olemme oivaltaneet, että koulun toimintakulttuuri on suuressa murroksessa, jossa teknologia ja yhteistyö ovat merkittävässä asemassa. Koulun arjen pysyvälle muutokselle vaaditaan taitavaa muutosjohtamista, jossa teknologian mahdollisuuksien hyödyntäminen vaatii uudenlaista osaamista. Opettajat ja koulun johto tarvitsevat pedagogista teknologiatukea, ICT kokonaisarkkitehtuuriosaamista ja järjestelmäasiantuntemusta muutoksen johtamiseksi ja toteuttamiseksi suunnitelmallisesti. Tällä hankkeella haetaan avusta toimenkuvan perustamiseen.

Jos Ruskon hanke kiinnostaa muita kuntia, kannattaa otaa yhteyttä Ruskon johtavaa rehtoriin Ari Nuorikkalaan, 044-4393631, ari.nuorikkala(at)rusko.fi.

Hakuohjeissa on maininta, että kunnat voivat tehdä yhteistyötä siten, että kumpikin täyttää oman hankehakemuksen. Yhteistyöstä syntyy synergiaetua mm. tietohallinnosten toimien totetuttamiseen.

Hakemukseen liittyvät liitteet

  1. Ruskon TVT strategia, http://bot.fi/tdf . Strategian toimintasuunnitelmat
    1. Alakoulujen TVT ops, http://bot.fi/tdg
    2. Järjestelmien ja tuen vaatimat resurssit, http://bot.fi/tdh
  2. Uusi oppiminen projektikuvaus, http://opentunti.fi/kurssipankki?route=kurssi/nayta/246 
  3. Yksilöllinen matematiikka, http://opentunti.fi/index.php?route=suunnitelma/nayta/85 
  4. Ruskon uutiset- projekti, http://opentunti.fi/index.php?route=suunnitelma/nayta/381
  5. TVT-koulutuspankki opettajille, http://opentunti.fi/kurssipankki?route=kurssi/nayta/57
  6. Esimerkki avoimesta matematiikasta, http://opentunti.fi/kurssipankki?route=kurssi/nayta/255
  7. Blogikirjoitus yhteistyöstä ja miten teknistyvä maailma muuttaa opetuksen toimintakulttuuria, http://oppiaruskolla.blogspot.fi/2015/02/mita-useampi-kokki-sita-huonompi-soppa.html