
9. luokka
AI
kieli kielenhuolto
- Lauseenvastikkeet 23.3.
- Lauseenvastikkeet 24.3. ja kirjan lukeminen
- Soitto vanhukselle tai lenkki + kirjoitus
- Teams-tunti
- Teams-tunti + esseen aloitus
- Essee 2. tunti
- Esseen kirjoittaminen 3. tunti
- Teams-tunti + essee / kirja
- Alkukirjaimet
- Lukutunti ja yhdyssanat
- Teams-tunti (lyhenteet)
- Teams-tunti
- Rektio, pronominit ja passiivi sekä lukeminen
- Teams-tunti
- Kokeeseen lukua
- Koe + lukemista
- Lukutunti
- Puhuminen
- Lukutunti + Teams ja harjoitus
- Puhuminen
- Osalla romaanikysely, osalla tehtävä
- Osalla romaanikysely, osalla tehtävä
- Puhuminen, taukoa tai kirjoittamista
Palauta tämän tunnin osalta kommentti Classroomin boxiin, jossa kerrot, mitä teit ja mitä opit. Aloita kommentti tervehdyksellä ja päätä se omaan nimeesi. :)
Esimerkki:
Moikka!
Katsoin videon ja tein kolme tehtävää internetissä. Opin, että lauseenvastikkeita käyttämällä voi tehdä teksteistä kielellisesti rikkaampia ja monipuolisempia. Opin myös jotta-sivulauseesta ja siitä, millainen lauseenvastike korvaa sen (Jotta pääsen elokuviin, minun pitää korjata moponi. --> Päästäkseni elokuviin minun pitää korjata moponi.).
Terveisin Anu
TUNNIN TEHTÄVÄT:
Katso Anna Uusiniityn video lauseenvastikkeista. Älä takerru termeihin (kuten partisiipit tai modaalinen lauseenvastike). En kysele niitä kokeessa. Kokeeseen tulee vain tehtäviä, joissa pitää muuttaa sivulauseita lauseenvastikkeiksi ja lauseenvastikkeita sivulauseiksi.
Harjoittele lauseenvastikkeita internetin tehtävien tai kirjan tehtävien avulla. Lähetän niihin oikeita huomiseen tuntiin mennessä.
Jos aikaa jää, tai osaat jo lauseenvastikeasian, lue romaania eteenpäin.
https://knappen-81.vuodatus.net/sivut/linkkeja-kielenhuollon-harjoituksiin