
Kurssi: LUKU8: Suorakulmainen kolmio
1 oppitunti
Luokka-aste
8. luokka
8. luokka
Oppiaineet
MA
MA
Hakusanat
yhdenmuotoisuus
yhdenmuotoisuus
1. TUTUSTU:
- LUKU8-kirjan kappaleeseen Yhdenmuotoisuus, s. 168.
- Huomaat, että olemme jo opiskelleet asian!
2. TEE
seuraavat muistiinpanot teoriavihkoon ja ota kuva, jonka palautat Teamsinvastaavaan tehtävään Yhdenmuotoisuus:
- Piirrä kaksi suorakulmaista kolmiota
- pienemmän kolmion ABC kateetit ovat 1 cm ja 3 cm
- suuremman kolmion DEF kateetit ovat 2 cm ja 6 cm
- Kirjoita kuvien alapuolella:
- Kun kuviota suurennetaan tai pienennetään niin, että mittasuhteet säilyvät, saadaan alkuperäisen kuvion kanssa yhdenmuotoinen kuvio.
- Yhdenmuotoisuuden merkki on ~. (Eli esimerkki kuvasi viereen voit kirjoittaa ABC ~DEF)
- Yhdenmuotoisissa kuvioissa toisiaan vastaavia osia kutsutaan vastinosiksi.
- Suurentaminen ja pienentäminen ei vaikuta yhdenmuotoisten kuvioiden kulmien suuruuteen. Kaikkien vastinsivujen pituudet puolestaan muuttuvat samassa suhteessa. Tätä suhdetta kutsutaan yhdenmuotoisuussuhteeksi eli mittakaavaksi.
3. KERTAA mitä tarkoitti yhtenevyys! Huomaa yhtenevyyden ja yhdenmuotoisuuden ERO!
4. KATSO: http://www.haluoppia.fi/kuutio8/8-kurssi6/314-13-yhdenmuotoisuus
5. TEE TEHTÄVIÄ:
- Tee vähintään 4 tehtävää s. 169-171 tehtävistä. Valitse itsellesi sopivan tasoisia tehtäviä.
- TEHTÄVÄT palautetaan kuvana/kuvina teamsin vastaavaan tehtävään
Lisämateriaalia:
ma.fi: https://app.ma.fi/vl9/mittasuhteet/teoria
Yksiköt:
- pituus
- pinta-ala
Yhdenmuotoisuus:
- yhdenmuotoisuus
- mittakaava
Oppilas
- ymmärtää käsitteet
- osaa soveltaa mittakaavaa arkielämän laskuissa
Monikulmioiden pinta-ala ja piiri
- Suunnikas
- kolmio
- puolisuunnikas
- ympyrä
- sektori
Oppilas
- osaa soveltaa tasokuvioiden pinta-alan laskutapoja
Monikulmioiden symmetria
- suoran suhteen
- pisteen suhteen
- siirto
- kierto
Pythagoraan lause
- toisen asteen yhtälö
- Pythagoraan lause
Oppilas
- osaa ratkaista vaillinaisen toisen asteen yhtä- lön -
- osaa käyttää Pythagoraan lausetta suorakulmaisen kolmion osien ratkaisemisessa -
- ihminen ja teknologia: tietokoneavusteisten ohjelmien käyttö
Oppilas
- osaa laskea ympyrän pinta-alan ja kehän pituuden
- osaa laskea päätellen sektorin pinta-alan ja kaaren pituuden
- osaa käyttää sovellustehtävissä ympyrän pinta-alan ja kehän pituuden laskutapoja