×

Laskujärjestys

1. TUNTI

LASKUJÄRJESTYS

  • Kerrataan laskujärjestyssäännöt ja kirjoitetaan ne teoriavihkoon esimerkkeineen.
    • LASKUJÄRJESTYS
      1. Sulut
      2. Kerto- ja jakolaskut
      3. Yhteen- ja vähennyslaskut
    • Esimerkit:
      1. –3 · 4 –2 · 5 = 
      2. 4 · (–7) + 8: (–4) =
      3. (5 – 9) – (–7 + 4) =
      4.  – 10  – (2 · ( – 4) + 7) =
  • Tee s. 21-22 tehtävät 82, 83, 85, 87 ja 88

 

 

2.TUNTI

  • Tehdään yhdessä seuraava esimerkki
    • Merkitse ja laske lukujen
      1. -3 ja -5 summan ja erotuksen summa
      2. -3 ja -5 summan ja erotuksen erotus

 

  • Tee sitten TEHTÄVIHOSTA vähintään 8 tehtävää
    • JOKO perustehtävistä s. 10
    • TAI haastavista tehtävistä s. 11

 

PLUSSAMONISTE: Piilokuva, Laskusokkelo 1 ja laskusokkelo 2

8.9.2023

7C ja 7D: Oppikija s.22 tehtävät 92-94

 

13.9.2023

7C: Oppikirja s. 22 tehtävä 96

 

14.9.2023

7D: Oppikirja s. 22 tehtävä 96

7C: Tee Kahoot omalla nimellä alla olevasta linkistä:

 

 

Kurssin linkkejä
TAITOTAVOITTEET
  • Vahvistetaan päättely- ja päässälaskutaitoja ja opitaan soveltamaan laskutaitoa arjen tilanteissa.
  • Peruslaskutoimitusten sujuva hallitseminen rationaaliluvuilla ja reaaliluvun käsitteen ymmärtäminen.
  • Matemaattisen ilmaisun täsmällinen esittäminen suullisesti ja kirjallisesti.
  • Loogisen ja luovan ajattelun kehittäminen.
  • Matemaattisten ratkaisujen arvioimisen ja kriittisen ajattelun taitojen kehittyminen.
  • Matematiikan soveltamisen taidon laajeneminen myös muihin oppiaineisiin ja ympäröivään yhteiskuntaan.
  • Tieto- ja viestintäteknologian soveltaminen matematiikan opiskelussa ja olgelmien ratkaisussa.
  • Opittujen asioiden välisten yhteyksien havaitseminen ja ymmärtäminen.
SISÄLTÖTAVOITTEET
  • Peruslaskutoimitukset ja laskujärjestys luonnollisilla luvuilla ja kokonaisluvuilla 
  • Reaaliluku
  • Lukujen vertailu sekä itseisarvon ja vastaluvun käsitteet
  • Kokonaislukujen jaollisuus
  • Tutustutaan vastaluvun, käänteisluvun ja itseisarvon käsitteisiin. Lukualuetta laajennetaan reaalilukuihin.
  • Perehdytään lukujen jaollisuuteen ja jaetaan lukuja alkutekijöihin.