×

Matematiikkaa TVT:n tukemana

Alla on kuvattu lyhyesti pedagoginen malli matematiikkaan, kun oppilailla on käytössään henkilökohtainen laite

  1. Käytettävät sähköiset palvelut
    1. Tabletkoulun sähköinen oppikirja.
    2. Ville oppimisympäristö mekaanisten tehtävien harjoitteluun.
    3. Opentunti kurssin etenemiseen, yksilöllisen oppimisen mahdollistamiseen ja lisämateriaalin jakamiseen.
    4. Wilma, formatiivinen arviointi sekä kokeet toiminto etenemisen ilmoittamiseen huoltajille.
    5. Edison, palveluihin päästään sähköisen työpöydän kautta.
  2. Välivaiheet tehdään pääosin vihkoon, vastaukset kirjataan Tabletkouluun. Vihkoon voi kirjoittaa myös muistiinpanoja.
  3. Koko luokalle annettavaa opetusta hieman vähennetään, jotta aikaa jää pienten ryhmien tai yksittäisten oppilaiden auttamisenn
  4. Oppilaat tekevät Villestä tehtäviä kotona vähintää puoli tuntia viikossa. Muita kotitehtäviä ei ole. Kotitehtävät ovat siis yksilöllisiä eikä niitä tarkasteta yhteisesti
  5. Luokassa pyritään edistämään ryhmässä työskentelyä.
  6. Oppilaat tekevät formatiivisen arvioinnin 2-3 viikon välein, opettaja tekee arvioinnin vähintään kerran kurssissa
  7. Kurssin puolivälissä pidetään lyhyt henkilökohtainen keskustelu opettajan ja oppilaan välillä
  8. Kurssin lopuksi pidetään yhyt henkilökohtainen arviointikeskustelu opettajan ja oppilaan välillä
  9. Wilman koe toiminnolla merkitään 2-3 kertaa oppilaille ja huoltajille sähköisten oppimateriaalien tuottama tilastotieto tiedoksi
  10. Kirjan kappaleet yhdistetään isommiksi aihealueiksi. Opentuntiin kirjataan tieto, miten oppilaat voivat yksilöllisesti edetä.
  11. Tehtäviä tehdään kokonaisuudessa tehtävien tason mukaan, ei kirjan kappaleiden tehtäväjärjestyksessä.
    1. Yhteiset tehtävät, kaikki tekee-->tavoitenumero 5-6
    2. Perustehtävät -->kiitettävään tähtäävät voivat jättää väliin -->tavoitenumero 6-7
    3. Keskitason tehtävät-->tavoitenumero 7-8
    4. Vaativat tehtävät -->Tavoitenumero 9-10
  12. Kurssin arvosana muodostuu Wilman formatiivisen arvioinninnista, sähköisten oppimateriaalien tuottamasta tiedosta, arviointikeskustelusta ja summatiivisesta kokeesta.

Esimerkkikurssi 7. lk matematiikasta, https://www.opentunti.fi/index.php?route=course/show/480 

Projektikuvaukset