×

Matematiikan opiskelusta

Arviointi

  1. Yleistä
    1. Arviointi 3. kertaa vuodessa
    2. lukuvuoden viimeinen arviointi ottaa huomioon koko lukuvuoden (kevään lopussa myös kertaus ja loppukoe)
    3. itsearviointia suoritetaan koko lukuvuoden ajan
    4. Ennen arviointia jokaisen kanssa käydään arviointikeskustelu
  2. vaikuttavat tekijät
    1. Työskentely (tehtävät, aktiivisuus, toisten auttaminen, yhteisten )
    2. Kokeet
    3. Testit
    4. Oppilaan itsearviointi

Yhteiset tavoitteet

  1. Jokainen uskaltaa kysyä ja vastata
  2. Jokainen tekee parhaansa
  3. Viihdymme oppitunneilla
  4. Opimme yhdessä

Käytännön ohjeita

  1. Saat Opentunnin suunnitelmat Wilmaan linkkeinä. Voit siis palata aina suunnitelmiin ja kerrata niistä esim. kokeisiin
  2. Saat opettajalta tehtävämonisteen, johon merkitään tehtävät koko lukuvuoden aikana. Monistetta EI saa hukata. Ota etusivulta vaikka kuva säännöllisesti, siitä merkinnät on helppo kopioida uuteen lappuun, jos moniste häviää.
  3. Opentunnin ohjeissa on myös videoita, videoiden avulla voit kerrata ja kirjoittaa vihkoon muistiinpanoja. Tunnilla opetuksen yhdeydessä kirjoitetaan vain harvoin yhdessä vihkoon
  4. Pidä huolta, että teet annetut tehtävät ajoissa
  5. Jokainen tekee 3 kotitehtävää viikossa. tehtävät saat valita itse. Tarkista tehtävät tarkistusmonisteesta (Opentunnin linkki). Kysy tarvittaessa opettajalta.
  6. Monisteessa on myös lukuvuoden sisältö ja teoria.
  7. Tehtävät on jaettu 4 osaan
    1. Yhteiset tehtävät - kaikki tekevät
    2. Perustehtävät
    3. Keskitason tehtävät
    4. Vaativat tehtävät
    5. Monisteen tehtävät
  8. Opentunnin suunnitelmassa on edessä numero, joka merkitään tehtävämonisteeseen.
  9. Käytä vihossa marginaaleja. Merkitse marginaaliin tehvä seuraavasti: Opentunnin suunnitelman numero, Tehtävän vaikeusaste ja tehtävänumero. Esim. Opentunnin 1. suunnitelman perustehtävä numero 3 merkitään 1/P/3
  10. Laske jokaisen suunnitelman lopussa kuinka monta tehtävää olet tehnyt. Oikein tehtyjen marginaalien tehtävämerkinnöistä se on helppo laskea.
  11. Kirjaa tehtävät monisteeseen seuraavasti:
    1. NRO laatikon viereen kirjataa opentunnin suunitelman numero
    2. Laske montako perustehtävävää olet tehnyt. Opentunnin suunnitelmasta laske paljoko niitä oli kaikkiaan. Kirjaa perustehtävät laatikkoon tehdyt tehtävät / annetut tehtävät, esim 12/14
    3. Toimi vastaavasti keskitason, vaativien ja monisteiden tehtävien kanssa.

Tutustutaan toisiimme

  1. Jokainen esittelee itsensä lyhyesti
    1. Nimi, etunimi riittää
    2. Millä luokalla olet?
    3. Valitse seuraavista itsellesi sopivat kuvaukset (voit valita monta)
      1. matikka on minulle helppoa kuin heinänteko
      2. olen hyvä laskemaan päässä
      3. matikka ei ole suosikkiaineiden kärkipäässä
      4. innostun matemaattisista pulmista
      5. matikka on pakkopullaa
  2. Muodostetaan 4 hengen ryhmät ja keskustelkaa ryhmässä. Voitte myös parhaat palata kerätä yhteiseen Powerpoint-esitykseen
    1. Mikä on matikassa kivaa?
    2. Mitä inhoatte matikassa?
    3. Millaisia olisivat mukavat ja myös oppimisen kannalta hyvät matikan tunnit?
    4. Mitkä asiat tunneilla häiritsevät matikan oppimista?
    5. Tehkää yhdessä Kahoot peli.
      1. Ainakin yksi tekee Kahoot tunnuksen osoitteessa https://getkahoot.com/ .
      2. Tehkää Kahoot-peli, jossa on 10 kysymystä. Kysymykset voivat olla esim.
        1. ryhmänne esittelyissä tulleista tiedoista
        2. jotakin matikkaan liittyviä juttuja
    6. Pelataan yhdessä Kahoot peliä. Jokainen ryhmä vuorollaa käynnistää pelin ja muut vastaavat. Voitte ryhmänä myös esitellä kohtien 1-4 kirjaamanne asiat

Projektikuvaukset