7. luokka
MA
geometria normaali keskinormaali
Vieruskulmat ja ristikulmat
Videot
Kirjan tehtävät:
s. 97: 71, 72, 73, 74, 75, 76
Monisteet:
Kirjan tehtävät:
s. 97: 77, 78, 79, 80, 81
Monisteet:
Kirjan tehtävät:
s. 97-98: 83, 84,85, 86, 89, 90
Monisteet:
Piirtäminen koodilla:
Myös koodilla voi piirtää ja geometria kuvioita. Seuraavaksi harjoitellaan piirtämistä SumoCoden avulla. SumoCode löytyy Deskusta.
Esimerkki: Neliön piirtäminen
Tässä esimerkissä oppilaat piirtävät neliön askel askeleelta ja tutustuvat samalla seuraaviin komentoihin:
brush.position.x
jabrush.position.y
: Asetetaan kynän aloituspaikka.brush.moveForward(pituus, aika)
: Piirretään viiva eteenpäin.brush.rotate(kulma)
: Käännetään kynää.brush.lift()
jabrush.drop()
: Nostatetaan tai lasketaan kynä.
Selitykset:
- Aloituskohta:
brush.position.x
jabrush.position.y
määrittävät kynän aloituspisteen koordinaatit. Tässä aloituspiste on (100, 100). - Viivan piirtäminen:
brush.moveForward(100, 2)
piirtää 100 pikselin pituisen viivan. Numero 2 tarkoittaa, että viiva piirtyy 2 sekunnin aikana. - Kääntäminen:
brush.rotate(90)
kääntää kynän 90 astetta myötäpäivään. - Kynän käyttö: Kynä voi piirtää vain, kun se on laskettu (
brush.drop()
on oletusarvo). Kun kynä nostetaan (brush.lift()
), siirtyminen ei jätä jälkeä.
Neliön piirtäminen
//Määritellään kynä, jonka nimi on kyna1, koko on 15 ja väri on punainen.
const kyna1= new Brush({ image: Images.Brush1, size: 15, color:red});
// Asetetaan kynä aloituskohtaan
kyna1.position.x = 100;
kyna1.position.y = 100;
// Piirretään ensimmäinen sivu
kyna1.moveForward(100, 2);
// Käännetään kynä ja piirretään toinen sivu
kyna1.rotate(90);
kyna1.moveForward(100, 2);
// Käännetään kynä ja piirretään kolmas sivu
kyna1.rotate(90);
kyna1.moveForward(100, 2);
// Käännetään kynä ja piirretään viimeinen sivu
kyna1.rotate(90);
kyna1.moveForward(100, 2);
Tehtävä 1: Vaakasuora ja normaali
Ohjeet
- Aloita aloituspisteestä (100, 200).
- Piirrä vaakasuora viiva 200 pikseliä pitkä.
- Nosta kynä
- Palaa takaisin 50 pikseliä viivaa pitkin. Mikä on sopiva kääntökulma?
- Piirrä viivalle normaali:
- Käännä kynä 90 astetta.
- Laske kynä.
- Piirrä normaali, joka on 50 pikseliä pitkä
Tehtävä 2: Vaakasuora ja normaali
- Mieti, miten saat edellisen normaalin myös ensmmäisen suoran toiselle puolelle?
Tehtävä 3: Vinoviiva ja keskinormaali
Ohjeet
- Aloita aloituspisteestä (150, 300).
- Käännä kynä 45 astetta ja piirrä 150 pikseliä pitkä viiva.
- Nosta kynä ja palaa takaisin. MIeti paljonko pitää palata takaisin, jotta olet keskellä.
- Piirrä viivalle normaali, joka on suoran molemmilla puolilla:
Tehtävä 4: Yhdensuuntainen viiva
Ohjeet
- Aloita aloituspisteestä (200, 200).
- Käännä kynä 30 astetta ja piirrä 200 pikseliä pitkä viiva.
- Nosta kynä ja siirry 50 pikseliä viivan alapuolelle. Mieti, mikä on oikea käääntökulma.
- Piirrä alkuperäisen kanssa yhdensuuntainen suora.
Tehtävä 5: Kulman puolittaja
Ohjeet
- Aloita aloituspisteestä (200, 300).
- Piirrä kaksi viivaa, jotka muodostavat kulman:
- Ensimmäinen viiva kulkee ylöspäin.
- Käännä kynää haluamasi kulman verran (esim. 60 astetta) ja piirrä toinen viiva.
- Laske kulman puolittaja jakamalla määrittelemäsi kulma kahdella.
- Piirrä puolittaja aloituspisteestä siten, että se jakaa kulman kahtia.
Esimerkki: Muuttujien käyttö viivan pituudessa
Tehtävä
- Aseta muuttuja
lineLength
, joka määrittää viivan pituuden. - Asetetaan aloituspisteen x -koordinaatti satunanisesti Math.random() * 200 funktiolla;
- Piirrä vaakasuora viiva, jonka pituus määräytyy muuttujan arvosta.
Ratkaisu:
const brush = new Brush({ image: Images.Brush1, size: 15 });
// Määritetään viivan pituus muuttujalla
const lineLength = 150; // Viivan pituus
// Asetetaan kynän aloituspiste. Math.randon() arpoo luvun 0-1 välitä ja * keroo arvotun luvun luvulla 200
brush.position.x = Math.random() * 200;;
brush.position.y = 200;
// Piirretään viiva
brush.moveForward(lineLength, 2); // Käytetään muuttujaa pituuteen
Tehtävä 1: Suora ja keskinormaali (Random)
Ohjeet
- Käytä muuttujia ja
Math.random()
-funktiota:- Määritä aloituspiste satunnaisilla koordinaateilla.
- Määritä suoran pituus satunnaisesti.
- Piirrä suora ja laske sen keskipiste.
- Piirrä keskinormaali keskelle.
Tehtävä 2: Kulman puolittaja (Random)
Ohjeet
- Käytä muuttujia ja
Math.random()
-funktiota:- Määritä aloituspiste satunnaisilla koordinaateilla.
- Määritä kahden viivan välinen kulma satunnaisesti.
- Piirrä kaksi viivaa, jotka muodostavat kulman.
- Laske kulman puolittaja ja piirrä se.
Tehtävä 3: Yhdensuuntaiset viivat (Random)
Ohjeet
- Käytä muuttujia ja
Math.random()
-funktiota:- Määritä viivan pituus ja aloituspiste satunnaisesti.
- Piirrä suora ja kaksi sen kanssa yhdensuuntaista viivaa (toinen ylä- ja toinen alapuolelle).
Tee 4 seuraavista:
s. 98: 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97
Ruskon opetussuunnitelma, Matematiikka | 7. luokka | Ruskon kunta - ops2016 | Tavoitteet OPS-työkalu. Jaksokohtaiset
- tavoitteet: T16 (tukea oppilasta ymmärtämään geometrian käsitteitä ja niiden välisiä yhteyksiä)
- sisällöt: S5 Geometria